Architektura

137 lat temu otwarto najpiękniejszą operę w Paryżu – Opéra Garnier

Opéra Garnier – gmach opery w Paryżu – zainaugurował swoją działalność 5 stycznia 1875 roku. Bogato zdobiony, kapiący od złota, eklektyczny gmach to jeden z najpiękniejszych budynków operowych na świecie. Dzieło Charles'a Garniera doczekało się wielu naśladowców, m.in. na nim wzorowano projekt Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

05
Styczeń
2012
Opéra Garnier – gmach opery w Paryżu
  • Opéra Garnier – gmach opery w Paryżu
  • Opéra Garnier – gmach opery w Paryżu
  • Opéra Garnier w Paryżu

Opéra Garnier – gmach opery w Paryżu. Nazwa budynku pochodzi od nazwiska architekta (Charles Garnier)

Fot: Wikimedia Commons / Eric Pouhier

Budynek opery Garnier w Paryżu, to nie tylko ikona architektury stolicy Francji i jeden z jej najważniejszych zabytków. To także miejsce ważne w popkulturze. To właśnie w tym gmachu grasował słynny potwór, bohater powieści „Upiór w operze” Gastona Leroux. Autor zainspirował się istnieniem w podziemiach opery resztek jeziora oraz słynnym upadkiem żyrandola. Powieść przerobiono na musical i wielokrotnie zekranizowano.

historia opery w Paryżu

Królewska Akademia Muzyki istniała we Francji od 1672, zainaugurowana przez Jean-Baptiste'a Lully'ego na koszt dworu królewskiego, zajmująca się nie tylko muzyką instrumentalną, ale także baletem i operą. Od 1713 Akademia posiadała swój gmach w Paryżu, który nie dotrwał do naszych czasów, zniszczony przez pożar w 1874 roku.

Budowa Palais Garnier miała miejsce w czasie wielkiej przebudowy Paryża w czasach II Cesarstwa. W 1858 cesarz Napoleon III Bonaparte osobiście wydał polecenie rozbiórki 12 tys. metrów kwadratowych średniowiecznej zabudowy miejskiej w celu zwolnienia miejsca pod gmach teatralny. Konkurs na projekt gmachu wygrał nieznany dotąd 35-letni Charles Garnier. Kamień węgielny został położony w 1861, rok później rozpoczęły się prace budowlane. W zamyśle twórców opera miała ukazywać bogactwo II Cesarstwa i stać się symbolem kulturalnego mecenatu Napoleona III.

Prace budowlane napotkały na liczne opóźnienia. Wybrane na budowę miejsce okazało się niefortunne – położone na grząskim gruncie i podziemnym jeziorze, z którego woda musiała być sztucznie wypompowywana przez osiem kolejnych miesięcy. Wybuch wojny francusko-pruskiej dodatkowo opóźnił budowę.

Ostatecznie gmach opery oddano do użytku w końcu 1874 i zainaugurował swoją działalność 5 stycznia 1875 roku inscenizacją fragmentów opery Fromentala Halévy'ego „Żydówka”.

W 1896 na publiczność spadł wielki żyrandol, zabijając jedną osobę. Poważnie uszkodzona została przy tej okazji dekoracja malarska sufitu, którą zastąpiły nowe freski Marca Chagalla.

opera w Paryżu i jej architektura

Opéra Garnier zajmuje 11 tys. metrów kwadratowych, na widowni może jednorazowo zasiąść 2200 osób, zaś scena pomieści 450 artystów. Główny żyrandol waży 6 ton. Utrzymany w stylu eklektycznym z przewaga motywów barokowych budynek łączy w sobie symetrię i niezwykłe bogactwo ozdób i ornamentów.

Główna fasada opery paryskiej jest symetrycznie podzielona przez osiem par jońskich pilastrów. Cały obiekt wieńczy kopuła oraz złote figury mitologicznych bohaterów.

W podobnej konwencji utrzymane jest wnętrze, pełne złotych i marmurowych płaskorzeźb, sztukaterii, figur kompozytorów oraz postaci z mitologii greckiej oraz fresków. Przestrzenny układ korytarzy i schodów ma ułatwiać odpoczynek między aktami sztuk. Potężna klatka schodowa zajmuje więcej miejsca niż scena z widownią, co oddawało ówczesną potrzebę prezentacji przez bogate i silne mieszczaństwo Paryża.

Widownia na ponad 2000 osób utrzymana jest w eleganckiej czerwieni i złocie. Posiada cztery balkony. Malowidło na suficie, autorstwa Marca Chagalla, przedstawia znane paryskie budowle wplecione w sceny z oper.

Opéra Garnier od momentu otwarcia do wybudowania Opéra Bastille pełniła funkcję siedziba Opery Narodowej, zaś od przeniesienia się zespołu do nowego obiektu nosi nazwę Palais Garnier, chociaż na fasadzie nadal widnieje stary napis Académie Nationale de Musique. Obecnie w budynku odbywają się jedynie przedstawienia baletu

W latach 90. XX w. i na początku XXI w. opera przeszła remont generalny zakończony w 2006.

Wielkość gmachu opery w Paryżu

powierzchnia użytkowa: 11 237 m2

długość gmachu: 173 m

max. szerokość budynku: 125 m

wysokość budynku od ziemi do figury Apolla na kopule: 73,6 m

Wielka Klatka Schodowa: 30 m wysokości

Wielkie Foyer: 18 m wysokości, 54 m długości, 13 m szerokości

widownia: 20 m wysokości, 32 m głębokości, 31 m szerokości

scena: 60 m wysokości (w tym 45 m sznurowni i 15 metrów bezpośredniej przestrzeni nad sceną); 27 m głębokości i 48,5 m szerokości (szerokość proscenium 16 m)

Źródło: Wikipedia
Autor: TM
Zdjęcia: Wikimedia Commons / Eric Pouhier, Wikimedia Commons
Tagi: eklektyzm, opera paryska, opera w Paryżu, upiór w operze, zabytki Paryża,
do góry
INNE WYDARZENIA
  • 18.11.2011-17.01.2012
    Wspólnicy. Fotograf i artysta około roku 1970. WYSTAWA

    Wspólnicy. Fotograf i artysta około roku 1970. WYSTAWA

    Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

    Dziewięć historii, które opowiada ta wystawa, to historie spotkania fotografa i artysty. Ich współpraca czasem była jednorazowa, czasem trwała latami, ale zawsze w jej wyniku... więcej

  • 20.11.2011-29.01.2012
    Idea Bauhausu. WYSTAWA

    Idea Bauhausu. WYSTAWA

    Galeria Malarstwa i Rzeźba w Poznaniu, al. Marcinkowskiego 9

    Niedawno minęło 90 lat od założenia przez prof. Waltera Gropiusa uczelni artystycznej – Bauhaus. Nazwa Bauhaus nawiązywała do średniowiecznej Bauhütte - strzechy... więcej

  • 09.12.2011-05.02.2012
    Punkt widzenia Rambowa. WYSTAWA

    Punkt widzenia Rambowa. WYSTAWA

    Muzeum Plakatu w Wilanowie, ul. St. Kostki Potockiego 10/16, 02-958 Warszawa

    Muzeum Plakatu w Wilanowie – oddział Muzeum Narodowego w Warszawie – zaprasza na wystawę indywidualną Güntera Rambowa – jednego z najsłynniejszych światowych twórców plakatu.... więcej

  • 12.12.2011-30.01.2012
    Architekt Oscar Niemeyer - Brasilia. WYSTAWA

    Architekt Oscar Niemeyer - Brasilia. WYSTAWA

    Nowa Galeria Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej, ul. M. Strzody 10

    Wystawa prezentuje fotografie Brasilii autorstwa słoweńskiego historyka architektury, Damjana Prelovąeka. Betonowe bryły budynków Niemeyera widziane okiem obiektywu autora... więcej

  • 15.12.2011-19.02.2012
    Boris Podrecca. Architekt. WYSTAWA

    Boris Podrecca. Architekt. WYSTAWA

    Muzeum Architektury we Wrocławiu, ul. Bernardynska 5

    Wystawa poświęcona Borisowi Podrecca, jednemu z najwybitniejszych austriackich architektów, daje okazję spojrzenia na współczesną twórczość w Europie Środkowej. Europa... więcej

KALENDARZ

Styczeń 2012

Poprzedni miesiąc
Następny miesiąc
pn. wt. śr. czw. pt. sob. nied.
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Dział Architektura wprowadzi Cię w wyjątkowy świat budynków oraz rozwiązań architektonicznych. Architektura w Polsce i na świecie. Dowiesz się, jakie inwestycje architektoniczne planowane są w rodzimych miastach. Dział Architektura przybliży Ci obrazy poszczególnych miast kraju oraz świata. To tu znajdują się aktualności związane z lokalizacją obiektów sportowych oraz ich konstrukcją. Specjaliści z działu Architektura zwrócą uwagę na niecodzienne budowle, bryły architektoniczne oraz funkcjonalne rozwiązania. Możesz znaleźć tu również ekskluzywne budowle: architektura, która na pewno zwróci Twoją uwagę. W dziale Architektura znajdziesz znajdziesz informacje na temat architektów, biur projektowych, najnowszych realizacji, a także ajniki aranżacji ogrodu, aby przykuwał uwagę przybywających gości. Możesz liczyć także na przegląd zabytków, które być może wskażą Ci kierunek wakacyjnych eskapad. Zajrzyj do działu Architektura, a na pewno nie pożałujesz!

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.