Architektura
ARCHITEKTURA

Adam Kalkin: przytulny pragmatyzm

  • Komentarze

Adam Kalkin

Bunny Lane, własny dom Adama Kalkina, Bernardsville, New Jersey, USA

Fot: dzięki uprzejmości pracowni Esto, Peter Aaron
  • Adam Kalkin
  • Adam Kalkin
  • Adam Kalkin
  • Adam Kalkin
  • Adam Kalkin
  • Adam Kalkin
  • Adam Kalkin
  • Adam Kalkin

Nowojorski artysta i architekt, Adam Kalkin, buduje z kontenerów domy jednorodzinne, które w zaskakujący sposób łączą techniczną precyzję z tradycyjną przytulnością

Architektura z recyklingowanych elementów nie jest nowym pomysłem. Architektura ze starych kontenerów – także. Wystarczy wspomnieć głośny kilka temu sklep szwajcarskiej firmy Freitag, która produkuje torby ze zużytych opon. W zgodzie z proekologicznym wizerunkiem marki, obiekt otrzymał formę wieży ze stalowych kontenerów ustawionych jeden na drugim, a całość miała surowy, postindustrialny wyraz. Czy architektura z recyklingu musi zawsze kojarzyć się ze złomowiskiem? Nie – tak samo jak papier wyprodukowany z makulatury nie musi przypominać szarej torby. Nowojorski artysta i architekt, Adam Kalkin, buduje z kontenerów domy jednorodzinne, które w zaskakujący sposób łączą techniczną precyzję z tradycyjną przytulnością.

Kalkin wykorzystywał kontenery w instalacjach artystycznych i performansach już od 1994 roku. Konstruował z nich domy, ale we wnętrzach galerii. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych zdecydował się to samo tworzywo spożytkować w skali architektonicznej. Pierwszy eksperyment przeprowadził na sobie i swojej rodzinie, w zielonym zakątku New Jersey. Dom nosi nazwę Bunny Lane (Królicza Uliczka), tak bowiem córka Kalkina nazywała pobliską drogę. Składa się właściwie z dwóch budynków – starego, tradycyjnego drewnianego domu, który stał w tym miejscu wcześniej, oraz otaczającego go ze wszystkich stron hangaru, wykonanego właśnie ze stalowych kontenerów. Sposób ich wykorzystania eksponuje nie tyle recyklingowy charakter, ale urodę stali i precyzję wykonania.

Banalny kontener to wszak produkt przemysłowy, zestandaryzowany, o dokładnych parametrach, jednakowych na całym świecie. W powstałej w ten sposób powłoce wycięte są drzwi i okna. Jest też duże przeszklenie złożone z połączenia wielu okien. Podwójna natura Bunny Lane tworzy zaskakujące efekty. Siedząc w publicznej części, otulonej stalowym pancerzem, jest się wewnątrz, ale jakby na zewnątrz, ta sama przestrzeń zawiera bowiem w sobie stary dom. Zamienia się on dzięki temu w wielką zabawkę, w gigantyczny domek dla lalek.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
  • STEELART - nowa definicja stali
    STEELART - nowa definicja stali

    Niezwykle trwała, uniwersalna i łatwa w utrzymaniu. Chętnie delegowana do zadań specjalnych. Zawsze na miejscu tam, gdzie trzeba spełnić najwyższe standardy i normy. Stal szlachetna! Ponadczasowy materiał, który świetnie wpisuje się w minimalistyczne oraz  bardziej eleganckie koncepcje wnętrz. Ekskluzywna kolekcja BLANCO STEELART z innowacyjną formułą powierzchni Durinox® sprawia, że teraz zyskuje ona nowe możliwości. więcej

  • Bryła HIVE-INN – kontenery z recyklingu zaprojektowane jako nowoczesny hotel modułowy
    Bryła HIVE-INN – kontenery z recyklingu zaprojektowane jako nowoczesny hotel modułowy

    Budownictwo modułowe sprawdza się z różnych względów. Bryły modułowe są mobilne, elastyczne i nadają się do "recyklingu" - można ich używac wielokrotnie. Są więc zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Architekci coraz częściej podejmują się projektowania budynków modułowych. Jednym z takich projektów jest HIVE-INN więcej

  • Stal

    więcej

  • Stal nierdzewna

    więcej

Źródło: "Architektura-Murator"11/2009
Autor: Grzegorz Piątek
Zdjęcia: Peter Aaron, dzięki uprzejmości pracowni Esto
Data publikacji: 9.06.2011 13:19
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.