Architektura
ARCHITEKTURA

Akcja neonizacja

  • Komentarze

Akcja neonizacja

Światłotrysk

Fot: Jarosław Kąkol
  • Akcja neonizacja
  • Akcja neonizacja
  • Akcja neonizacja
  • Akcja neonizacja
  • Akcja neonizacja
  • Akcja neonizacja
  • Akcja neonizacja
  • Akcja neonizacja

Wielka szklanka różowej lemoniady zaprojektowana przez Maurycego Gomulickiego to
chyba najbardziej spektakularny przejaw nowej fali zainteresowania unikalnymi neonami z czasów PRL-u. Różowy Światłotrysk, stojący od niedawna w jednym z warszawskich parków, kojarzy się z pełnymi uroku i fantazji latami 60. Realizacji nie
doczekał się projekt stworzenia muzeum neonów na świeżym powietrzu, który pięć lat temu przyniósł Magdalenie Piwowar i Grzegorzowi Piątkowi nagrodę w studenckim konkursie organizowanym przez “Architekturę-murator”. Ażurowa konstrukcja z świecącymi znakami miała stanąć na wysepce naprzeciw Domu Towarowego Braci Jabłkowskich. Własną kolekcję neonów buduje za to warszawskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ma już szyld z wyburzonego niedawno kina Skarpa.

Wiele niszczejących lub zdejmowanych z budynków urządzeń udało się ocalić dzięki miłośnikom tych efemerycznych dzieł sztuki, między innymi Paulinie Ołowskiej, która zebrała fundusze na odnowienie pięknej Siatkarki ze stołecznego placu Konstytucji, czy Ilonie Karwińskiej, autorce fotografii opublikowanych w albumie Polski neon. Warszawa i wystawy pod takim samym tytułem. Katalog ze zdjęciami najciekawszych stołecznych reklam świetlnych doczeka się wkrótce kontynuacji. W maju wrocławskie Muzeum Architektury otworzy wystawę fotografii neonów z całej Polski, zaś na czas ekspozycji cztery instalacje - odnowione za sprawą Ilony Karwińskiej i Ambasadora Luksemburga Ronalda Dofinga - zawisną na ścianie w centrum Wrocławia.

Akcja neonizacja trwa: polskie miasta odzyskują swój blask.  

Światłotrysk

Instalacja artysty Maurycego Gomulickiego uruchomiona została 29 października, po trwających prawie dwa lata przygotowaniach. Jest częścią projektu Synchronicity 2. Projekty dla Warszawy przyszłości. „Szklanka” pojawiła się dzięki zaangażowaniu fundacji Bęc-Zmiana. Tworzy wyrazisty punkt w przestrzeni Żoliborza. Projekt od początku miał być zrealizowany w tej dzielnicy, autor rozważał jednak różne lokalizacje, wśród nich park Żeromskiego i plac Wilsona. Ostatecznie wybór padł na park Kępa Potocka. Różowe kręgi nie konkurują tu ze światłami miasta, a cała konstrukcja odbija się w powierzchni stawu. Różowy kolor ma kojarzyć się z przyjemnością i radością życia.

Blask Powiśla

Dolny pawilon dworca Warszawa Powiśle, zaprojektowany w latach 60. przez Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, od niedawna mieści klubokawiarnię. Jej twórcy, Norbert Redkie i Bartek Kraciuk, odrestaurowali niszczejący budynek. Dzięki funduszom zebranym przez “Architekturę-murator” podczas urodzinowego balu, ponownie zaświecił także neon Warszawa Powiśle. Renowację wykonała firma Reklama, spadkobierczyni Stołecznego Przedsiębiorstwa Instalacji Reklam Świetlnych, które od lat 50. instalowało podobne urządzenia w stolicy.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura Murator" - 01/2010
Autor: Krzysztof Zięba
Zdjęcia: Ilona Karwińska, Tomasz Zakrzewski, Jarosław Kąkol
Data publikacji: 20.06.2011 15:01
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.