Skąd pomysł na krajobraz z twierdzą i mostem na wodzie?
Revelijn to wyspa - twierdza w Bergen, mieście malarzy, pisarzy i architektów położonym w północnej Holandii. Kompleks na wyspie zbudowany został przez słynnego budowniczego Menno van Coehoorn w XVIII wieku. Pierwotnie twierdza otoczona była wodą,a więc żołnierze i dostawcy musieli płynąć 80 metrów łodzią aby dostać się na drugą stronę. Pod koniec XIX wieku obiekt przestał pełnić funkcję obronną. Między innymi z tego względu w 1930 roku wzniesiono drewnianą konstrukcję mostu prowadzącego na wysepkę. Obecnie organizowane są tu różnego rodzaju przyjęcia i niewielkie imprezy publiczne. Wejście do zabytku wciąż zdobią oryginalne wrota.
Przed wykonaniem kładki istniała tylko jedna droga prowadząca do twierdzy. Zadaniem projektantów było stworzenie drugiego połączenia z tym miejscem. Przede wszystkim z uwagi na ewakuację na wypadek pożaru czy innego niebezpieczeństwa. Drugim powodem była konieczność udostępnienia tego zabytku od strony centrum miasta.
Koncepcja drewnianej konstrukcji kładki
Architekci chcieli upamiętnić trasę, jaką pokonywały negdyś łodzie, które chciały dostać się na wyspę. Ścieżka zlokalizowana na wodzie jest wiec oryginalną drogą, którą przepływali żołnierze i dostawcy z zewnątrz. Stąd właśnie, zawijająca się na kształt węża, forma kładki.
Podkład mostu na wodzie jest wypukły po to, by lepiej komponował się z krajobrazem i otoczeniem. Schodki zlokalizowane przy wejściu do twierdzy poruszają się w górę i w dół. Konstrukcja mostuwykonana jest z rur polietylenowych wypełnionych powietrzem. Umieszczone pod mostem rury pozwalają utrzymać strukturę na powierzchni wody bez konieczności stosowania innych kontrukcji.
Pomost wykonany jest z materiału Accoya – wysokiej jakości produktu z drewna, który charakteryzuje się szczególnie wysoką odpornoscią na pęcznienie, kurczenie oraz próchnicę i grzyby – co jest w tym przypadku największym zagrożeniem dla konstrukcji z uwagi na bliskość wody. Dodatkowym atutem tej prostej konstrukcji jest możliwość rozebrania mostu w przyszłości i poddania go recyklingowi.
Milena Glinojecka