Architektura
ARCHITEKTURA

Alternatywa dla zwykłego mostu na korzyść dla krajobrazu - drewniana konstrukcja kładki, która unosi się na wodzie

  • Komentarze

Drewniana konstrukcja kładki prowadzącej na twierdzę w holenderskim mieście Bergen  fot. fot Erik Stekel

Drewniana konstrukcja kładki prowadzącej na twierdzę w holenderskim mieście Bergen  fot. fot Erik Stekel

  • Kładka układa się w kształt litery S - tak właśnie poruszały się łodzie, które kiedyś dopływały z lądu na wyspę
  • Oryginalne wrota do twierdzy
  • Szkic przedstawiający wyspę, twierdzę, istniejący most i zaprojektowaną kładkę
  • Przekrój przez drewnianą konstrukcję wypukłej kładki

Na architekturę współczesną  i jej odbiór składają się nie tylko bryły budowli, ale również elementy infrastruktury miasta oraz obiekty inżynierii lądowej. Przykładem na to jest most na wodzie, który powstał w holenderskim mieście Bergen. Most nawiązuje do znajdującego się tam zabytku – historycznej twierdzy na wyspie. Za projekt kładki odpowiedzialna jest pracownia architektoniczna RO&AD Architecten. Budowa trwała 3 miesiące i zakończona została w marcu 2014 roku. Most ma 80 metrów długości

Skąd pomysł na krajobraz z twierdzą i mostem na wodzie?

Revelijn to wyspa - twierdza w Bergen, mieście malarzy, pisarzy i architektów położonym w północnej Holandii. Kompleks na wyspie zbudowany został przez słynnego budowniczego Menno van Coehoorn w XVIII wieku. Pierwotnie twierdza otoczona była wodą,a więc żołnierze i dostawcy musieli płynąć 80 metrów łodzią aby dostać się na drugą stronę. Pod koniec XIX wieku obiekt przestał pełnić funkcję obronną. Między innymi z tego względu w 1930 roku wzniesiono drewnianą konstrukcję mostu prowadzącego na wysepkę. Obecnie organizowane są tu różnego rodzaju przyjęcia i niewielkie imprezy publiczne. Wejście do zabytku wciąż zdobią oryginalne wrota.

Przed wykonaniem kładki istniała tylko jedna droga prowadząca do twierdzy. Zadaniem projektantów było stworzenie drugiego połączenia z tym miejscem. Przede wszystkim z uwagi na ewakuację na wypadek pożaru czy innego niebezpieczeństwa. Drugim powodem była konieczność udostępnienia tego zabytku od strony centrum miasta.

Koncepcja drewnianej konstrukcji kładki

Architekci chcieli upamiętnić trasę, jaką pokonywały negdyś łodzie, które chciały dostać się na wyspę. Ścieżka zlokalizowana na wodzie jest wiec oryginalną drogą, którą przepływali żołnierze i dostawcy z zewnątrz. Stąd właśnie, zawijająca się na kształt węża, forma kładki.

Podkład mostu na wodzie jest wypukły po to, by lepiej komponował się z krajobrazem i otoczeniem. Schodki zlokalizowane przy wejściu do twierdzy poruszają się w górę i w dół. Konstrukcja mostuwykonana jest z rur polietylenowych wypełnionych powietrzem. Umieszczone pod mostem rury pozwalają utrzymać strukturę na powierzchni wody bez konieczności stosowania innych kontrukcji.

Pomost wykonany jest z materiału Accoya – wysokiej jakości produktu z drewna, który charakteryzuje się szczególnie wysoką odpornoscią na pęcznienie, kurczenie oraz próchnicę i grzyby – co jest w tym przypadku największym zagrożeniem dla konstrukcji z uwagi na bliskość wody. Dodatkowym atutem tej prostej konstrukcji jest możliwość rozebrania mostu w przyszłości i poddania go recyklingowi.

Milena Glinojecka

do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.