Architektura
ARCHITEKTURA

Ambasada Wielkiej Brytanii w Warszawie

  • Komentarze

Ambasada Wielkiej Brytanii w Warszawie

Elewacja od strony ul. Kawalerii w Warszawie

Fot: dzięki uprzejmości Tony Fretton Architects, Peter Cook
  • Ambasada Wielkiej Brytanii w Warszawie
  • Ambasada Wielkiej Brytanii w Warszawie
  • Ambasada Wielkiej Brytanii w Warszawie
  • Ambasada Wielkiej Brytanii w Warszawie
  • Ambasada Wielkiej Brytanii w Warszawie
  • Ambasada Wielkiej Brytanii w Warszawie
  • Ambasada Wielkiej Brytanii w Warszawie
  • Ambasada Wielkiej Brytanii w Warszawie
  • Ambasada Wielkiej Brytanii w Warszawie

Priorytet bezpieczeństwa, który zaważył na architekturze budynku może dostrzec nawet laik

Tony Fretton ubiera się tak, aby łatwo rozpoznać w nim architekta w tłumie urzędników i dyplomatów. Na otwarciu brytyjskiej ambasady w Warszawie rzucały się w oczy jego buty. Były wyszukaną wersją ciężkiego obuwia fabrycznego robotnika. Ciemny garnitur z marynarką zapiętą na środkowy guzik – wyraz elastyczności projektanta, który potrafi sprostać wizjom swoich klientów. Pod marynarką bawełniana podkoszulka z długimi rękawami. Ich luźne zakończenia kołyszą się przy każdym geście, czasem odsłaniają masywny zegarek w prostokątnej, nierdzewnej kopercie. I jeszcze, na znak artyzmu, jedwabny szalik w pieprzowe wzory zarzucony na szyję. Tony Fretton jest twórcą budynków wysmakowanych plastycznie, wyestetyzowanych. Opisać je można jako odmianę nieortodoksyjnego postminimalizmu. Nieco przewidywalna indywidualność jego ubioru odpowiada twórczości – potrafi gustownie zmieszać obowiązujące trendy, czasami zaskakuje nieoczekiwaną projektową woltą.

Nowa siedziba ambasady brytyjskiej powstała w pobliżu parku Łazienkowskiego, w sąsiedztwie między innymi hiszpańskiej i holenderskiej, współtworząc w mikroskali dzielnicę dyplomatyczną. Początkowo planowano zlokalizować ją w zupełnie innym miejscu; w 2003 roku zorganizowano konkurs architektoniczny na jej siedzibę przy ulicy Bagatela. Jednak w następnych latach Brytyjczycy znacznie zaostrzyli przepisy dotyczące zabezpieczenia swoich obiektów przed zamachami terrorystycznymi. Warunków tych nie można było spełnić w ścisłym centrum miasta. Zwycięski projekt Tony’ego Frettona był podobny do tego, który ostatecznie został zrealizowany przy ulicy Kawalerii. Priorytet bezpieczeństwa, który zaważył na architekturze budynku może dostrzec nawet laik. Rząd ciężkich zapór drogowych – bolardów, które mają wytrzymać uderzenia aut ciężarowych, rozstawiono gęsto już wzdłuż krawężnika ulicy. Dalej jest wysoki płot z metalowych sztachet – trudno o większy kontrast z sąsiednim, malowniczo roślinnym ogrodzeniem ambasady Holandii. Dopiero 30 metrów za zaporą, która chronić ma przed wyładowaną bombami ciężarówką, znalazła się ściana budynku. Od strony ulicy jest ona podwójna. Zewnętrzny, szklany parawan sprawia, że wydaje się raczej tajna niż lekka. Druga warstwa to żelbetowy monolit przepruty rzędami rytmicznie rozstawionych otworów. Po wschodniej stronie obiektu taki sam żelbetowy mur z kolejną bramą odgradza parking ambasady. Interesanci sekcji wizowej wchodzą przez wąskie, starannie wydzielone przejście wzdłuż ogrodzenia, prowadzące daleko na zaplecze. Ten urzędowy nietakt architekt starał się złagodzić, ustawiając tu portyk, będący skromniejszą wersją kamiennego portyku wejścia głównego. Przeciwną, zachodnią stronę terenu zajmuje ogród przewidziany na letnie przyjęcia.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator" 12/2009
Autor: Grzegorz Stiasny
Zdjęcia: Peter Cook, dzięki uprzejmości Tony Fretton Architects
Data publikacji: 8.06.2011 14:40
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.