Architektura
ARCHITEKTURA

AOC: Miasto jest grą

  • Komentarze

AOC: Miasto jest grą

Gra w skończonej postaci na Biennale w Wenecji w 2008 roku

Fot: Archiwum AOC
  • AOC: Miasto jest grą
  • AOC: Miasto jest grą
  • AOC: Miasto jest grą
  • AOC: Miasto jest grą

Dzięki Building Futures Game można trafniej okreslać potrzeby użytkowników przestrzeni miejskiej i wciągać ich w projektowanie jej przyszłego kształtu. Przy planszy spotykają się mieszkańcy, decydenci, deweloperzy i urbaniści

Umiejętność porozumienia z klientem to bezcenny talent. Czasami trudno architektowi wsłuchać się w jego potrzeby, a czasem to inwestor traktuje projektanta jako najemną siłę roboczą. W credo londyńskiej pracowni AOC wpisany jest kompromis: pracujemy z ludźmi, a nie tylko dla nich; tłumaczymy i nagłaśniamy ludzkie pragnienia. Kiedy mowa o ludzkich pragnieniach nie chodzi tu o życzenia pojedynczego inwestora, lecz o próbę zidentyfikowania potrzeb wielu przyszłych użytkowników przestrzeni i pogodzenia niejednokrotnie sprzecznych wzorców i aspiracji.

Spośród czworga założycieli AOC jeden nie jest architektem, lecz tłumaczem – w ścisłym i metaforycznym sensie. Daisy Froud otrzymała dyplom tłumacza z francuskiego i włoskiego, a następnie obroniła pracę o pamięci kulturowej na University of London, w której badała stosunek ludzi do miejsc. W 2003 roku wraz z trzema architektami (Geoff Shearcroft, Tom Coward, Vincent Lacovara) otworzyła pracownię, w której zajmuje się działalnością konsultacyjno-partycypacyjną, pomagagając wypracować kompromis między klientemi a projektantami. Froud nazywa swoje zadanie dwustronnym zarządzaniem przepływem informacji i pomysłów. Używa do tego gier, warsztatów, ankiet, a przede wszystkim rozmów, rozmów, rozmów. Praca ta służy w określeniu niejednokrotnie sprzecznych albo trudnych do wyrażenia potrzeb. Czasami profesjonalista i nieprofesjonalista nazywają te same rzeczy inaczej, uzgodnienie języka jest więc podstawą. Potem, w trakcie pracy nad projektem, podczas korekt, staję się głosem klienta w pracowni. Daisy Froud wymyśla także narzędzia i procesy, które mogą służyć innym w projektowaniu partycypacyjnym, prowadzi warsztaty i szkolenia.

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator" 9/2009
Autor: Grzegorz Piątek
Zdjęcia: Archiwum AOC
Data publikacji: 8.06.2011 17:01
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.