Architektura
ARCHITEKTURA

AOC: Miasto jest grą

  • Komentarze

AOC: Miasto jest grą

Gra w skończonej postaci na Biennale w Wenecji w 2008 roku

Fot: Archiwum AOC
  • AOC: Miasto jest grą
  • AOC: Miasto jest grą
  • AOC: Miasto jest grą
  • AOC: Miasto jest grą

Dzięki Building Futures Game można trafniej okreslać potrzeby użytkowników przestrzeni miejskiej i wciągać ich w projektowanie jej przyszłego kształtu. Przy planszy spotykają się mieszkańcy, decydenci, deweloperzy i urbaniści

Umiejętność porozumienia z klientem to bezcenny talent. Czasami trudno architektowi wsłuchać się w jego potrzeby, a czasem to inwestor traktuje projektanta jako najemną siłę roboczą. W credo londyńskiej pracowni AOC wpisany jest kompromis: pracujemy z ludźmi, a nie tylko dla nich; tłumaczymy i nagłaśniamy ludzkie pragnienia. Kiedy mowa o ludzkich pragnieniach nie chodzi tu o życzenia pojedynczego inwestora, lecz o próbę zidentyfikowania potrzeb wielu przyszłych użytkowników przestrzeni i pogodzenia niejednokrotnie sprzecznych wzorców i aspiracji.

Spośród czworga założycieli AOC jeden nie jest architektem, lecz tłumaczem – w ścisłym i metaforycznym sensie. Daisy Froud otrzymała dyplom tłumacza z francuskiego i włoskiego, a następnie obroniła pracę o pamięci kulturowej na University of London, w której badała stosunek ludzi do miejsc. W 2003 roku wraz z trzema architektami (Geoff Shearcroft, Tom Coward, Vincent Lacovara) otworzyła pracownię, w której zajmuje się działalnością konsultacyjno-partycypacyjną, pomagagając wypracować kompromis między klientemi a projektantami. Froud nazywa swoje zadanie dwustronnym zarządzaniem przepływem informacji i pomysłów. Używa do tego gier, warsztatów, ankiet, a przede wszystkim rozmów, rozmów, rozmów. Praca ta służy w określeniu niejednokrotnie sprzecznych albo trudnych do wyrażenia potrzeb. Czasami profesjonalista i nieprofesjonalista nazywają te same rzeczy inaczej, uzgodnienie języka jest więc podstawą. Potem, w trakcie pracy nad projektem, podczas korekt, staję się głosem klienta w pracowni. Daisy Froud wymyśla także narzędzia i procesy, które mogą służyć innym w projektowaniu partycypacyjnym, prowadzi warsztaty i szkolenia.

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator" 9/2009
Autor: Grzegorz Piątek
Zdjęcia: Archiwum AOC
Data publikacji: 8.06.2011 17:01
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.