Architektura
ARCHITEKTURA

Architektura Danii: szkoła przyszłości projektu C.F. Møller

  • Komentarze

Bryła budynku - cztery wieże na wspólnej podstawie

Pracownia architektoniczna C.F. Møller zaprojektowała połączenie szkoły i elektrowni słonecznej. Bryła budynku - cztery wieże na wspólnej podstawie

Fot: C.F. Møller - materiały prasowe
  • Bryła budynku - cztery wieże na wspólnej podstawie
  • Boisko przed nową szkołą w Kopenhadze. Architektura skandynawska
  • Rewitalizacja - szkoła w nowej dzielnicy Kopenhagi
  • Copenhagen International School, stołówka
  • Architektura Danii: szkoła przyszłości projektu C.F. Møller w przekroju

Bryła pokryta panelami baterii słonecznych, jasne wnętrza w typowo skandynawskim stylu i widok na morze – CIS Nordhavn to nowa szkoła zaprojektowana przez architektów z biura projektowego C.F. Møller

Szkoła przyszłości na baterie (słoneczne)


W nowej nadmorskiej dzielnicy Kopenhagi powstaje eksperymentalna szkoła. CIS Nordhavn będzie siedzibą Copenhagen International School. Rozczłonkowana bryła mieścić będzie największą szkołę w stolicy Danii. W obiekcie o powierzchni 25 000 mkw uczyć się będzie 1200 osób, zaś personel ma liczyć 280 pracowników.

O wyjątkowości szkoły nie decydują jednak rozmiary. Budynek ma się wyróżniać przede wszystkim dzięki niezależności energetycznej. Połowa energii zużywanej w budynku ma być produkowana na miejscu. Na elewacji budynku ma się znaleźć około 12000 panel pokrytych ogniwami fotowoltaicznymi. Ich łączna powierzchnia to ok. 6048 mkw. Moduły ustawione będą pod różnymi kątami, tak, by zmaksymalizować ilość pozyskiwanej energii. Uboczną cechą takiego rozwiązania jest interesująca faktura powierzchni, z mozaiką połyskujących paneli. 

Duński klimat nie pozwala na uzyskanie pełnej samowystarczalności, projektanci szacują, że energia z paneli pokryje około połowy zapotrzebowania budynku, dostarczając tyle elektryczności, ile zużywa 70 przeciętnych gospodarstw domowych.

Bryła nad morzem

Charakterystyczna bryła nowej szkoły składać się będzie z czterech wież osadzonych na wspólnej podstawie. Każdy z segmentów służyć będzie innej grupie wiekowej. Architektura wnętrz dostosowana została do potrzeb różnych grup użytkowników. Wspólną cechą wnętrz jest prostota, a także zapewnienie dostępu do naturalnego światła.
Dwie najniższe kondygnacje przeznaczone zostały na przestrzenie wspólne, takie jak biblioteka, stołówka i sale do zajęć sportowych. Na dachu niższej części mieścić ma się plac zabaw przeznaczony dla najmłodszych uczniów, bezpieczny mimo bliskości morza.
Przy budynku powstanie boisko; przestrzeń służyć ma także lokalnym mieszkańcom.
Oddanie szkoły do użytku planowane jest na 2017 rok.

Ta sama pracownia zaprojektowała także interesującą siedzibę szkoły zawodowej z betonu architektonicznego >>

do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.