Architektura gdaska. W konkursie na projekt koncepcyjny Drogi do Wolności wzięło udział 71 zespołów, w tym 3 z zagranicy. Zwycięski projekt został wykonany przez pracownię Grupa 5 Architekci. Zaproponowana przez architektów koncepcja pełna jest symboliki i nawiązań do historycznych wydarzeń. Poszczególne elementy założenia prowadzą nas przez różnorodne klimaty. Dzięki temu architektom udało się stworzyć wspólną narrację dla całej koncepcji projektowej.
Droga do Wolności projektu Grupa 5 Architekci – od cierpienia do wolności
Jak tłumaczą architekci, podróż przez Drogę do Wolności rozpoczyna się od surowych i wyrazistych symboli cierpienia, walki i wyrzeczeń. Dlatego na początku napotykamy Pomnik Poległych Stoczniowców oraz mijamy Bramę nr 2. Kolejnym ważnym założeniem jest zagęszczający się w kierunku sali BHP sad jabłoni. Wybranie jabłoni nie jest tu przypadkowe – rozwiązanie to ma być metaforą ludzkich zachowań i życia, jakie nastało po wywalczeniu praw obywatelskich. Architekci tłumaczą symbolikę drzew, które znajdą się na miejskiej promenadzie, jako odradzające się, owocne życie, które nastanie wraz z nowym rozdziałem w historii Polski. Tak jak zmieniały się nastroje społeczne, tak zmieniać się będzie charakter Drogi do Wolności. Na końcu ma się ona rozchodzić w wielu kierunkach. To rozwiązanie również nie jest tu zastosowane przypadkowo. Wielość dróg ma charakteryzować różnorodność form aktywności ludzkiej, po odzyskaniu wolności i nadaniu praw obywatelskich.
Rośliny jako ważny element architektury w koncepcji
Koncepcja Drogi do Wolności ma być symbolicznym połączeniem trudnego i ciężkiego życia robotników z ich wolą sięgania po najbardziej wzniosłe ideały ludzkości. Stąd architekci na piedestał koncepcji wynieśli poszanowanie istniejących elementów architektury. Tym samym projektanci uzasadnili unikanie nowych form pomnikowych, które mogłyby dewaluować wymowy wielu wyrazistych obiektów znajdujących się w tym miejscu.
>> Przeczytaj również: rozstrzygnięto konkurs na nowy budynek w Łazienkach Królewskich!
Istniejące elementy, takie jak dźwigi, czy nawierzchnie (beton, korten), które stały się świadkami wydarzeń, powinny współistnieć z elementami łagodnymi i poetyckimi. Takim elementem ma być właśnie proponowany sad jabłoni. Dla tworzenia nowych przestrzeni można użyć tworzywa roślinnego jako materiału równoprawnego substancji architektonicznej – zaznaczają architekci.

-
Nowe schronisko Monte Rosa w szwajcarskich Alpach to nie byle gratka dla miłośników narciarstwa skiturowego, ale też architektury. Powstało na wysokości 2883 metrów, u podnóża szczytu Dufour. więcej
-
Balthasar Burkhard słynie z czarnobiałych, wielkoformatowych serii fotograficznych. więcej
-
Vera Lutter jest znana ze swych monumentalnych, czarnobiałych fotografii przestrzeni miejskich. Jej zdjęcia to negatywy, powstające w przekształconych w camera obscura pomieszczeniach. Odrealnione obrazy miast, tworzone przez artystkę, są rozpoznawalne na całym świecie więcej
-
Celem konkursu jest promocja najlepszej architektury miejskiej, zrealizowanej w okresie Trzeciej Rzeczypospolitej oraz pobudzenie wrażliwości społecznej na kształt naszego otoczenia. więcej
