Architektura
ARCHITEKTURA

Architektura poprzez technikę: Dworzec kolejowy Liege-Guillemins

  • Komentarze

Dworzec kolejowy Liege

Zadaszenie nadwieszone nad placem przed wejściem miejskim, Dworzec kolejowy Liege-Guillemins.

Fot: Barbara Burg, Oliver Schuh, www.palladium.de
  • Dworzec kolejowy Liege
  • Dworzec kolejowy Liege
  • Dworzec kolejowy Liege
  • Dworzec kolejowy Liege
  • Dworzec kolejowy Liege
  • Dworzec kolejowy Liege
  • Dworzec kolejowy Liege
  • Dworzec kolejowy Liege
  • Dworzec kolejowy Liege
  • Dworzec kolejowy Liege

Dworzec kolejowy w Liège autorstwa hiszpańskiego architekta Santiago Calatravy. Najciekawsze zagadnienie techniczne w budynku to konstrukcja stalowego zadaszenia stacji oraz wydłużona w planie kopuła o długości 200 m i największej rozpiętości 73 metrów

Koncepcja architektoniczna i dyspozycja funkcjonalna

Nową stację kolejową Liege-Guillemins wybudowano w celu dostosowania lokalnego węzła kolejowego do warunków kolei dużych prędkości. Obiekt zlokalizowano 150 m od starej, XIX-wiecznej stacji, na granicy pomiędzy zaniedbanymi terenami poprzemysłowymi a dzielnicą mieszkaniową. Stworzono prostoliniowy układ torów z szerokimi peronami umożliwiający obsługę pociągów TGV i wielu pasażerów. Koncepcja architektoniczna budynku o całkowicie transparentnej elewacji, otwartego na otoczenie, pozwoliła powiązać ze sobą dwie części miasta i zintegrować dworzec z miejskim układem komunikacyjnym. Stację połączono z trzypoziomowym parkingiem na 600 miejsc zlokalizowanym w zboczu pobliskiego wzniesienia. Budynek ma dwa wejścia – od strony miasta i od parkingu. Różnica rzędnych między nimi wynosi 10 m, dlatego pod względem funkcjonalnym stację zorganizowano na trzech poziomach: centrum obsługi pasażera z poczekalniami i sklepami zlokalizowano na poziomie wejścia miejskiego i dolnej kondygnacji parkingu, perony i torowisko umieszczono na poziomie pośrednim, natomiast górne wejście, od strony wzgórza, zrównano z rzędną kładek nad torowiskami.

Parking

Pod budowę parkingu usunięto 20 m gruntu, tworzącego zbocze wzgórza na długości 300 m. Realizację poprzedzono badaniami geotechnicznymi, które wykazały niekorzystną budowę geologiczną. Podczas prac ziemię utrzymywano palisadą z pali wierconych (średnica 1,5 m, beton C25/C30) dodatkowo stabilizowanych kotwami. W celu zmniejszenia naporu wody gruntowej na palisadę, jej poziom obniżono na czas budowy. Stabilność parkingu jest zapewniona w dużej mierze dzięki masie własnej konstrukcji, lecz również dzięki zabiegom konstrukcyjno-architektonicznym: ściany poprzeczne wykonane z betonu C40/C50 i z zagęszczonym zbrojeniem usztywniają przestrzennie konstrukcję, dodatkowo spód stropów jest żebrowany, a kształty szerokich słupów odpowiadają rozkładowi naprężeń powodowanych przez napór gruntu na ścianę garażu.

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator" 11/2010
Autor: Anna Żmijewska, Maciej Lewandowski
Zdjęcia: Barbara Burg, Oliver Schuh, www.palladium.de, JL DERU, photo-daylight.com, www.robertmehl.de
Data publikacji: 13.06.2011 15:30
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.