- ROZMOWY O ARCHITEKTURZE: Wyniki konkursu architektonicznego. Tak będzie ...
- ARCHITEKTURA: Konkurs architektoniczny na koncepcję zadaszenia ...
- ARCHITEKTURA: Zaskakująca architektura współczesna Szwajcarii. Marmurowa ...
- ARCHITEKTURA: Bryła z basenem oferuje podróż ...
- ARCHITEKTURA: Eko projektowanie architektury w Tokio ...
Koncepcja architektoniczna i dyspozycja funkcjonalna
Nową stację kolejową Liege-Guillemins wybudowano w celu dostosowania lokalnego węzła kolejowego do warunków kolei dużych prędkości. Obiekt zlokalizowano 150 m od starej, XIX-wiecznej stacji, na granicy pomiędzy zaniedbanymi terenami poprzemysłowymi a dzielnicą mieszkaniową. Stworzono prostoliniowy układ torów z szerokimi peronami umożliwiający obsługę pociągów TGV i wielu pasażerów. Koncepcja architektoniczna budynku o całkowicie transparentnej elewacji, otwartego na otoczenie, pozwoliła powiązać ze sobą dwie części miasta i zintegrować dworzec z miejskim układem komunikacyjnym. Stację połączono z trzypoziomowym parkingiem na 600 miejsc zlokalizowanym w zboczu pobliskiego wzniesienia. Budynek ma dwa wejścia – od strony miasta i od parkingu. Różnica rzędnych między nimi wynosi 10 m, dlatego pod względem funkcjonalnym stację zorganizowano na trzech poziomach: centrum obsługi pasażera z poczekalniami i sklepami zlokalizowano na poziomie wejścia miejskiego i dolnej kondygnacji parkingu, perony i torowisko umieszczono na poziomie pośrednim, natomiast górne wejście, od strony wzgórza, zrównano z rzędną kładek nad torowiskami.
Parking
Pod budowę parkingu usunięto 20 m gruntu, tworzącego zbocze wzgórza na długości 300 m. Realizację poprzedzono badaniami geotechnicznymi, które wykazały niekorzystną budowę geologiczną. Podczas prac ziemię utrzymywano palisadą z pali wierconych (średnica 1,5 m, beton C25/C30) dodatkowo stabilizowanych kotwami. W celu zmniejszenia naporu wody gruntowej na palisadę, jej poziom obniżono na czas budowy. Stabilność parkingu jest zapewniona w dużej mierze dzięki masie własnej konstrukcji, lecz również dzięki zabiegom konstrukcyjno-architektonicznym: ściany poprzeczne wykonane z betonu C40/C50 i z zagęszczonym zbrojeniem usztywniają przestrzennie konstrukcję, dodatkowo spód stropów jest żebrowany, a kształty szerokich słupów odpowiadają rozkładowi naprężeń powodowanych przez napór gruntu na ścianę garażu.

-
Konkurs dotyczył zadaszenia dziedzińca Muzeum Warszawy i pomysłu na aranżację. Lapidarium znajduje się przy ul. Rynek Starego Miasta i Nowomiejskiej. Pierwszą nagrodę otrzymała pracownia architektoniczna ARE STIASNY/WACŁAWEK. więcej
-
Muzeum Warszawy oraz warszawski oddział SARP zapraszają do udziału w jednoetapowym konkursie na opracowanie koncepcji zadaszenia i aranżacji przestrzeni atrium - lapidarium w Muzeum Warszawy. Wygrany zespół stworzy projekt wykonawczy do realizacji inwestycji więcej
-
Na kompleks brył budynku Allianz Headquarters składa się na główny, 72 metrowy budynek i niższą, horyzontalną cześć, w której mieszczą się biura. Z dolnej partii zespołu budynków dostać się można do wieżowca przez łączniki komunikacyjne. Wizualnie elementy te przecinają budynek tworząc interesujące, architektoniczne relacje pomiędzy jego częściami więcej
-
Okazuje się, że architektura współczesna i nowoczesne technologie pozwolą nam niebawem dotrzeć nawet na dno oceanu. Dowodem na to jest bryła projektu basenu - The Swimarium 3D. Jest to kopuła otoczona ekranami LED, które wyświetlają rzeczywiste obrazy z najpiękniejszych miejsc podwodnego świata... więcej

- ROZMOWY O ARCHITEKTURZE: Wyniki konkursu architektonicznego. Tak będzie wyglądało zadaszenie lapidarium w Muzeum Warszawy
- ARCHITEKTURA: Konkurs architektoniczny na koncepcję zadaszenia atrium Muzeum Warszawy
- ARCHITEKTURA: Zaskakująca architektura współczesna Szwajcarii. Marmurowa elewacja i przeszklenia z kurtynami. Czy to na pewno biurowiec?
- ARCHITEKTURA: Bryła z basenem oferuje podróż 3D do głębin oceanu. Wystarczą ekrany LED
- ARCHITEKTURA: Eko projektowanie architektury w Tokio – parking pełen trawy i kwiatów