Architektura
ARCHITEKTURA

Architektura skandynawska: drapacze chmur z Oslo

  • Komentarze

Barcode

Barcode, Oslo, fot. Øyvind Holmstad CC-BY-SA-3.0

Wieżowce w stylu skandynawskim? Rewitalizacja nabrzeży w Oslo to przedsięwzięcie o ogromnym zasięgu, a największy z przewidzianych projektów, zespół budynków biurowych, usługowych i mieszkalnych Barcode (czyli kod kreskowy), od początku wzbudza ogromne emocje wśród mieszkańców norweskiej stolicy. Trzynaście różnej wysokości budynków powstaje według projektu belgijskiej pracowni MVRDV we współpracy z norweskimi biurami architektonicznymi a-lab, Snøhetta i Dark Architects

Wieżowce z widokiem na fjord 

Konkurs na projekt zagospodarowania przestrzeni w przylegającej do wybrzeża dzielnicy Bjørvika, dotąd niedostępnej dla mieszkańców strefy poprzemysłowej (w przeszłości znajdowały się tam doki i magazyny), rozstrzygnięto w 2003 roku. Wybrano propozycję, której obrazowa nazwa jest odzwierciedleniem architektonicznego założenia. Różnej szerokości wieżowce, stojące w dość równych odstępach, przypominają paski kodu kreskowego, a oczekiwany efekt ma być – podobnie jak kod kreskowy – niepowtarzalny. Każdy budynek zaprojektowano tak, by nie przypominał wyglądem innych – zastosowano różne wysokości, różne formy dekoracji i odmienne materiały, a także różne kształty brył (które wcale nie są jednolitymi prostokątami). Najwyższy z wieżowców sięgać będzie stu metrów, a pozostałe nie więcej niż osiemdziesięciu (Pałac Kultury i Nauki ma nieco ponad 187 metrów wysokości, jeśli nie liczyć iglicy).

Kompleks Barcode będzie rozciągać się na powierzchni aż 300 000 mkw w bardzo atrakcyjnej części miasta, tuż obok Opery Narodowej, najnowszej ikony architektonicznej miasta, w odległości paru kroków od Dworca Centralnego, a także w bezpośredniej bliskości zatoki. Powinien więc być, w założeniu miejskich planistów, nie tylko siedzibą międzynarodowych korporacji i zbiorem niewyobrażalnie drogich mieszkań, lecz także przyciągającą mieszkańców i turystów dobrze zaprojektowaną przestrzenią publiczną. Zaplanowano więc zielone skwery, promenady prowadzące na nabrzeże, a także kawiarnie i restauracje. Co więcej, w ramach projektu zagospodarowane mają też zostać zaniedbane brzegi przepływającej przez dzielnicę Bjørvika rzeki Akers.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Autor: Joanna Jarzyna
Data publikacji: 4.11.2014 09:21
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.