Wieżowce z widokiem na fjord
Konkurs na projekt zagospodarowania przestrzeni w przylegającej do wybrzeża dzielnicy Bjørvika, dotąd niedostępnej dla mieszkańców strefy poprzemysłowej (w przeszłości znajdowały się tam doki i magazyny), rozstrzygnięto w 2003 roku. Wybrano propozycję, której obrazowa nazwa jest odzwierciedleniem architektonicznego założenia. Różnej szerokości wieżowce, stojące w dość równych odstępach, przypominają paski kodu kreskowego, a oczekiwany efekt ma być – podobnie jak kod kreskowy – niepowtarzalny. Każdy budynek zaprojektowano tak, by nie przypominał wyglądem innych – zastosowano różne wysokości, różne formy dekoracji i odmienne materiały, a także różne kształty brył (które wcale nie są jednolitymi prostokątami). Najwyższy z wieżowców sięgać będzie stu metrów, a pozostałe nie więcej niż osiemdziesięciu (Pałac Kultury i Nauki ma nieco ponad 187 metrów wysokości, jeśli nie liczyć iglicy).
Kompleks Barcode będzie rozciągać się na powierzchni aż 300 000 mkw w bardzo atrakcyjnej części miasta, tuż obok Opery Narodowej, najnowszej ikony architektonicznej miasta, w odległości paru kroków od Dworca Centralnego, a także w bezpośredniej bliskości zatoki. Powinien więc być, w założeniu miejskich planistów, nie tylko siedzibą międzynarodowych korporacji i zbiorem niewyobrażalnie drogich mieszkań, lecz także przyciągającą mieszkańców i turystów dobrze zaprojektowaną przestrzenią publiczną. Zaplanowano więc zielone skwery, promenady prowadzące na nabrzeże, a także kawiarnie i restauracje. Co więcej, w ramach projektu zagospodarowane mają też zostać zaniedbane brzegi przepływającej przez dzielnicę Bjørvika rzeki Akers.
- 1
- 2

-
Wkrótce Manhattan wzbogaci się o kilka nowych drapaczy chmur. Najważniejszy z wieżowców, One World Trade Center projektu Davida Childa, z oczywistych powodów rodzi najsilniejsze emocje. Bryła zyskała status symbolu, zanim jeszcze powstał choćby pierwszy szkic. Jednak nie tylko One World Trade Center zdaje się wyznaczać kierunek, w jakimi zmierza współczesna architektura Manhattanu – miejsca dyktującego światowe trendy więcej
-
Konkurs architektoniczny na projekt welodromu w Toronto – Sky Velodrome więcej
-
Bryła poddanego rewitalizacji Dworca Morskiego, jednego z zabytków gdyńskiego modernizmu, jest już gotowa. W grudniu 2014 rozpoczynają się prace związane z realizacją wystawy głównej więcej
-
Pawilon Zodiak przy pasażu Wiecha w Warszawie czeka rewitalizacja. Warszawski SARP ogłosił też konkurs na zagospodarowanie placu przy pawilonie. W 2016 roku przestrzeń publiczną w centrum Warszawy czekają duże zmiany więcej

- ARCHITEKTURA: Drapacze chmur w miastach przyszłości - całkiem nowy Nowy Jork
- ARCHITEKTURA: Drapacz chmur dla rowerów. Konkurs architektoniczny
- ARCHITEKTURA: Modernizm w Gdyni: nowe Muzeum Emigracji
- ARCHITEKTURA: Architektura Warszawy: konkurs architektoniczny na otoczenie Pawilonu Zodiak
- ARCHITEKTURA: Architektura skandynawska: ponowne narodziny Kiruny