Architektura
ARCHITEKTURA

Architektura skandynawska: Ratusz w Oslo, czyli brązowy ser w sercu miasta

  • Komentarze

Ratusz w Oslo

Ratusz w Oslo, fot. John Lord CC-BY-2.0

  • Ratusz w Oslo
  • Ratusz w Oslo
  • Ratusz w Oslo
  • Ratusz w Oslo
  • Ratusz w Oslo
  • Ratusz w Oslo

Architektura skandynawska jest chłodna? Na pewno nie architektura współczesna. W samym centrum Oslo, miasta coraz częściej kojarzonego z dobrą architekturą, stoi niezwykły budynek, który w Norwegach - narodzie znanym z wyważonych reakcji - wzbudza gorące emocje. Nazywany bywa brązowym serem, ponoć ze względu na wizualne podobieństwo. I, tak samo jak ten specyficzny słodki norweski ser, dzieli mieszkańców

Zrównoważony rozwój - norweski sposób na miasto

Wybrzeże Oslo zmienia się intensywnie od kilkunastu lat. Szeroko zakrojone plany przewidziane w projekcie Fjordbyen (Miasto Fjordów) obejmują tereny wykraczające daleko poza centrum, a wszystkie mają wspólny cel: zwrócić wybrzeże mieszkańcom (zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju). Najbardziej znane i najczęściej nagradzane projekty zrealizowano jak dotąd w dzielnicy Bjørvika: doskonale znana miłośnikom współczesnej architektury jest niepowtarzalna bryła nowej Opery Narodowej (proj.: Snøhetta), coraz częściej usłyszeć też można o niemal już ukończonym Barcode (proj.: MVRDV, współpraca: a-lab, Dark Architects). Jednak zmiany zaczęły się znacznie wcześniej, i nie w Oslo, lecz w Christianii.

W 1916 roku ogłoszono konkurs na projekt ratusza miasta Christiania. Budynek miał stanąć w zamieszkanej przez miejską biedotę nadmorskiej dzielnicy Pipervika, a w projekcie należało uwzględnić także zagospodarowanie rozległej przestrzeni między przyszłym ratuszem a portem. Władze planowały całkowitą przemianę – miejsce slumsów zająć miały elegancie budynki publiczne i ogólnodostępny reprezentacyjny plac.

Szybko wybrano architektów – Arnesteina Arneberga i Magnusa Poulssona – jednak ostateczny projekt powstał dopiero w 1930 roku. W międzyczasie postanowiono zamienić, stworzoną na cześć króla duńskiego Christiana IV, nazwę Christiania na wolne od bolesnych historycznych skojarzeń Oslo.

Budowę ukończono dopiero w 1950 roku, choć już w roku 1939 bryła ratusza wyraźnie rysowała się na tle niskiej architektury miasta. Zdecydowanie dominowała w wypełnionej dziewiętnastowiecznymi domami przestrzeni, widoczna z daleka zarówno dla pasażerów wpływających do portu statków, jak i dla tych, którzy przybywali do Oslo od strony lądu. Na całkowite zakończenie projektu czekać trzeba było do lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku – dopiero wtedy rozciągający się przed ratuszem plac wyłączono z ruchu samochodowego i stworzono bezpieczną i cichą przestrzeń publiczną.

Skandynawski minimalizm czy stylistyczny misz-masz?

Ratusz to przykład architektury funkcjonalistycznej. Na tym można by poprzestać. Brązowa odkryta cegła, dwie nierównej wysokości masywne wieże i wyraźne geometryczne podziały – prostota bryły i neutralność kolorystyki podkreślające powagę instytucji. A jednak wystarczy podejść bliżej, aby przekonać się, że pierwsze wrażenie jest zwodnicze. Rzucają się w oczy kamienne rzeźby i płaskorzeźby polskiemu turyście nieuchronnie przywodzące na myśl socrealistyczną stylistykę - ostro zarysowane ciężkie postaci robotników ukazanych przy pracy. W drodze do głównego wejścia mijamy z kolei zaskakująco kiczowate (topornie wykonane i intensywnie kolorowe) drewniane płaskorzeźby przedstawiające sceny i postaci z nordyckiej mitologii. Budynkowi dodaje lekkości wykonany w stylu art deco smukły portal z jasnego kamienia z umieszczoną pod balkonem pozłacaną płaskorzeźbą, która przywołuje luźne skojarzenia z antykiem. I nawet cegły poukładane są w fantazyjne wzory. We wnętrzu też próżno szukać skandynawskiego minimalizmu.

Żywe kolory: pomarańczowy, żółty, czerwony uderzają z każdej strony – ściany wysokiego holu pokryte są malowidłami przedstawiającymi uproszczoną, romantyczną wersję norweskiej historii. Funkcjonalizm? Raczej architektoniczny i designerski eklektyzm.

Co zobaczyć w Oslo? Najważniejsza bryła miasta

Budynek ratusza w Oslo ma oddanych miłośników i zaciekłych przeciwników, ale zarówno jedni, jak i drudzy przyznają, że stał się już nieodłączną częścią tożsamości miasta. Nieodwracalnie zmienił wygląd dzielnicy i stał się katalizatorem dalszych zmian. Nie dziwi więc, że w plebiscycie z 2005 roku mieszkańcy Oslo uznali go najważniejszym dwudziestowiecznym budynkiem stolicy.

 

Jak wyglądała Pipervika przed, w trakcie i po powstaniu ratusza...>>


Joanna Jarzyna

do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.