Architektura. Dom stanął na nietypowej działce w formie trapezu. Usytuowanie budynku dłuższym bokiem do drogi oraz dziedziniec zaprojektowany od strony północnej sprawia, że cała powierzchnia terenu została podzielona na trzy niezależne trójkątne działki. Każda z nich stanowi odrębne „mini ogródki” oraz frontowy dziedziniec.
Jeden dom – różne oblicza architektury
Dzięki zastosowaniu oryginalnych rozwiązań architektura domu z każdej strony wygląda inaczej. Koncepcja architektoniczna zakładała tradycyjną formę budynku o dwuspadowym dachu, która opleciona zostanie wstęgą wznoszącą się ku północy i opadającą ku południu. Zgodnie z ideą od strony południowej połać dachu jest dłuższa i opada do poziomu parteru sprawiając, że budynek wydaje się niemal parterowy. W tej strefie umiejscowiono salon otwarty na całą wysokość obiektu. Charakterystycznym elementem tej części jest elewacja z ogromnym przeszkleniem, które stanowi łącznik pomiędzy salonem a ogrodem. Północna strona domu ma dwie pełne kondygnacje oraz poddasze. Po tej stronie połać dachu jest krótka i kończy się wysoko sprawiając wrażenie bardzo wysokiego domu z surową elewacją i małymi oknami oraz utwardzonym betonowo-granitowym dziedzińcem.
Zmienna wysokość architektury wnętrza
Dzięki nietypowemu ukształtowaniu dachu uzyskano przestrzeń o zmiennej wysokości architektury wnętrza. Jedna strona salonu ma dwie pełne kondygnacje zaprojektowane tak, by z piętra domu był widoczny salon. Natomiast z drugiej strony opadający ostro sufit powoduje, że przy zewnętrznej ścianie dom ma wysokość tylko jednej kondygnacji. Surowy wystrój architektury wnętrza cechuje minimalizm zarówno pod względem wykorzystanych materiałów, jak i kolorów. Uwagę zwracają także szare, stalowe szafki pod telewizorem wyglądem przypominające meble przemysłowe.
Otwarty parter domu
Parter domu w znacznej części ma charakter otwarty. Salon, jadalnia oraz kuchnia stanowią zróżnicowaną przestrzeń. Salon wraz z jadalnią wyposażono w antresolę i tym samym otwarto go na drugą kondygnację, natomiast kuchnię pozostawiono w standardowej wysokości. Przestrzeń kuchenną charakteryzuje surowy beton stanowiący blat kuchenny z płytą grzewczą, który kontrastuje ze sterylną zabudową w odcieniach bieli z elementami szkła i stali. Wnętrze łazienki również odznacza się surowością. Ściana z cegieł sąsiaduje z betonową wyspą, na której umieszczono przeskalowaną umywalkę. Lustro sięgające aż po krawędź okna powiększa optycznie małe wnętrze, jednocześnie optymalnie je oświetlając.
Ekonomicznym rozwiązaniem okazał się niebanalny sufit nad salonem opadający w kierunku przeszklenia. W ten sposób uniknięto dużej przestrzeni, która wymagałaby ogrzania. Nieotwieralna i niedzielona tafla szkła w salonie zaciera granicę pomiędzy domem a działką, potęgując wrażenie połączenia salonu z ogrodem. Dodatkowo jedna ze ścian pokoju dziennego wzbogacona została chaotycznie rozmieszczonymi oknami o różnych kształtach. Taki układ powoduje, że słońce penetruje wnętrze całego budynku, jednocześnie oświetlając konkretne przestrzenie. Podłoga we wszystkich pomieszczeniach parteru pokryta została jednolitą szarą żywicą epoksydową. W przypadku powierzchni otwartej na ogród okazuje się rozwiązaniem ułatwiającym funkcjonowanie i utrzymanie domu w czystości.
Piętro z widokiem
Ogólnodostępna część domu została odizolowana od innych pomieszczeń potężną ścianą z nieregularnymi wnękami i miejscem przeznaczonym na kominek. Płaszczyzna ściany została wzbogacona poziomymi prostokątnymi wnękami, które formą nawiązują do nieregularnych kształtów okien. Za ścianą ukryto także schody prowadzące na piętro domu, które obłożone zostały czarnymi kamiennymi płytami. Kontrastuje z nimi ściana z nieosłoniętych cegieł sprawiająca wrażenie solidności. Stalowa blacha ocynkowana spełnia rolę balustrady oddzielającej korytarz poddasza od wysokiego salonu na parterze. Dzięki perforacji przepuszcza ona światło i nadaje wnętrzu nowoczesny wygląd. Na piętrze budynku zaprojektowano gabinet i trzy sypialnie, z których dwie to pokoje dziecinne posiadające dodatkowe antresole. Pomiędzy sypialniami zlokalizowano łazienki. Charakterystycznym elementem architektury wnętrza pokoi kąpielowych są granitowe płytki ułożone w cegiełkę, których przecinają pasy drobnej, żółtej mozaiki. Ten mocny akcent wystroju łazienki jest jednym z nielicznych kolorowych elementów w całym domu.
Więcje prac Macieja Olczaka możecie zobaczyć w dziale PORTFOLIO na Archirama.pl http://www.archirama.pl/portfolio/120/

-
Nowoczesna szkoła. Jak powinna wyglądać szkoła idealna? Zaprojektowany przez Christiana Kereza budynek gimnazjum w zuryskiej dzielnicy Leutschenbach, dzięki zastosowaniu stalowych kratownic i całkowicie przeszklonych fasad, wydaje się unosić w powietrzu. Czy tak wygląda szkoła maprzeń? więcej
-
-
Andreas Gursky uznawany za jednego z najważniejszych współczesnych fotografików. Zdjęcia tego niemieckiego artysty wykonane są jakby z oddali, z kosmosu, pozwalają spojrzeć na miasta, ulice z dystansu. Gursky celowo rezygnuje z efektowności i ekspresji na rzecz surowego realizmu więcej
-
Hélène Binet to najsłynniejsza obecnie fotografka architektury na świecie. O jej zdjęciach marzą wszyscy najwięksi architekci. Stale współpracuje m.in. z Zahą Hadid czy Danielem Libeskindem. Celem Binet jest nie tyle dokumentacja budynku, co jego interpretowanie, dzięki czemu zdjęcie nabiera cech niezależnego dzieła sztuki więcej

- ARCHITEKTURA: Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu
- LIFESTYLE: W subiektywie - Światowa fotografia architektury: Maurizio Marcato
- LIFESTYLE: Mistrzowie fotografii architektury: Andreas Gursky
- LIFESTYLE: Mistrzowie fotografii architektury: Hélène Binet
- ARCHITEKTURA: Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu