Białe ściany i odizolowane pokoje = dobre muzeum? Projekt nowego budynku Serlachius Museum w Finlandii to próba odejścia od tej mantry i stworzenia architektury, która bezpośrednio ułatwi zwiedzającym nawiązanie kontaktu ze sztuką. Eero Lunden i Eric Tan, twórcy projektu, wierzą, że doświadczanie sztuki może być zwiększone poprzez innowacyjną architekturę i nowy sposób doświadczania przestrzeni. Projekt próbuje osiągnąć dwa główne cele: stworzyć inspirujący kawałek architektury, który poprawi wizerunek Muzeum na świecie oraz zapewnić naprawdę wyjątkowe doświadczenie muzealne dzięki powiązaniu zwiedzających ze sztuką, w taki sposób, jaki do tej pory nie istniał.
Innowacyjna konstrukcja
Według architektów innowacyjna konstrukcja może doprowadzić do całkiem nowego spojrzenia na pojęcie przestrzeni. Corbusier, Koolhaas, Ito, Sejima - wielcy architekci przeszłości i teraźniejszości - tworzone przez nich, zaskakujące typy przestrzeni były możliwe jedynie dzięki nowemu sposobowi spojrzenia na konstrukcję. Corbusier stworzył Maison Dom-ino, Toyo Ito - Sendai Mediatheque i tak dalej. Nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne prowadzą do nowych rodzajów architektury i przestrzeni. Wykorzystując projekt nowego budynku muzeum, jako laboratorium do eksperumentów nad strukturą, Eero Lunden i Eric Tan pragnęli zbudować swoje dzieło na doświadczeniach wielkich architektów.
Całkowicie wolny plan
Jak bęzie wyglądał i działał budynek, który może osiągnąć niemal każdą formę? Przenosząc wszystkie obciążenia na zewnętrzne ściany budynku, architekci uzyskali przestrzenie zupełnie pozbawione jakichkolwiek przeszkód, czy nawet kolumn. Brak wsporników pozwala ścianom i sufitom na przyjęcie niemal każdego kształtu, utrzymując koncepcję muzeum sztuki jako jednolitej przestrzeni dla zwiedzających. Wszystkie główne funkcje publiczne formują nieprzerwaną przestrzeń na każdym piętrze, podczas gdy pomieszczenia wspomagające (kuchnia, toalety, magazyny) zostały upchnięte pomiędzy stropami. Ma to stworzyć wrażenie architektury, która jest totalnie podporządkowana prezentowanej sztuce.
Dialog pomiędzy sztuką a zwiedzającymi
Aby umożliwić doświadczanie sztuki w zupełnie nowy sposób, przestrzenie wystawowe zostały zaprojektowane do stworzenie nowego rodzaju dialogu pomiędzy sztuką a zwiedzającym. Pagórkowate obszary w podłodze, które otaczają płaskie place wystawowe zapraszają gości do znalezienia sobie wygodnego miejsca, z którego można podziwiać i analizować wybrany obraz. Zamiast konserwatywnej sekwencji pomieszczeń, która zmusza oglądających do pośpiesznego przebiegania z jednej galerii do drugiej, architekci zaprojektowali muzeum kontemplacyjne. Taka koncepcja pozwala zwiedzającym ustanowić swoje własne tempo i choreografię.
Niezwykłe muzeum
Projekt nowego budynku muzeum ma 4 700 m2 powierzchni. Składa się z czterech pięter i piwnicy. Jest usytuowany w sąsiedztwie Serlachius Museum. Takie ustawienie pozwala architekturze podkreślić charakter istniejącej instytucji, zachowując jednocześnie wiele z otaczającego krajobrazu. Proste wejście, łączące oba budynki ułatwia przemieszczanie się pomiędzy obiektami. Stara rezydencja utrzyma jednak swoją pozycję, jako dominanty w krajobrazie.
Obiekt został zaprojektowany w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystywać energię. Dwuwarstwowy system fasad tworzy strefę buforową wokół budynku, umożliwiając natychmiastową reakcję na zmiany temperatury na zewnątrz. Masywne ściany, pomimo ich zróżnicowanego wyglądu, można zbudować z wyprodukowanych wcześniej modułów, co znacznie obniży koszt prac. Rozmiary i miejsca ulokowania okien są optymalnie dostosowane do warunków, dzięki czemu budynek maksymalnie wykorzystuje naturalne światło do ogrzewania i oświetlania.
Chcecie dowiedzieć się więcej? Zapraszamy na: pinkcloud.dk