Architektura Warszawy. Spółka Polskie Koleje Państwowe ogłosiła w maju konkurs na zagospodarowanie dworca kolejowego Warszawa Gdańska i jego okolic. Na zaproszenie PKP do 23 sierpnia chętni deweloperzy mogli składać stworzone przez siebie koncepcje architektoniczne. W sumie do postępowania, mającego na celu wyłonienie inwestora zgłosiło się sześć następujących podmiotów: Echo Investment, Marvipol, Ghalemco, HB Reavis, Immobel oraz Penta Investments.
Dworzec Gdański w Warszawie według Grupy Marvipol
Architektura Warszawy. Grupa Marvipol jako jedna z sześciu deweloperów odpowiedziała na zaproszenie PKP i przekazała spółce własny projekt architektoniczny zagospodarowania Dworca Gdańskiego i terenów do niego przylegających. Do współpracy zaangażowana została pracownia architektoniczna JSK Architekci, architekt Tomasz Smol oraz Towarzystwo Projektowe. Koncepcja Marvipolu zakłada rewitalizację całego terenu otaczającego Dworzec Gdański, powstanie w okolicy dworca budynków mieszkalnych i biurowych oraz placu miejskiego z miejscami do spotkań i wypoczynku. Koncepcja Marvipolu zakłada także dobre skomunikowanie terenu dworca z resztą miasta, m.in. dzięki zintegrowaniu stacji kolejowej z metrem oraz z przystankami autobusowymi i tramwajowymi. Łączny koszt inwestycji może sięgnąć nawet miliarda złotych.
Otoczenie Dworca Warszawa Gdańska według projektu JSK Architekci
Architektura Warszawy. Projekt architektoniczny JSK Architekci i Marvipolu zakłada powstanie w okolicy Dworca Warszawa Gdańska budynków biurowych i mieszkalnych przylegających do nowoprojektowanego placu miejskiego. Ponadto w pobliżu dworca przewidziano parking typu „kiss and ride” oraz postój dla taksówek. Dworzec otaczać będą natomiast popularne w okresie letnim stacje Veturillo oraz stojaki dla rowerów prywatnych. Od strony głównego placu, na terenie wokół dworca, powstaną ogródki kawiarniane i restauracyjne.
Część komercyjna Dworca Gdańskiego
Stacja kolejowa dworca Warszawa Gdańska powiększy się w sumie o dwa perony. Projekt JSK Architekci i Marvipolu zakłada powstanie trzech wejść do wnętrza dworca oraz powstanie przestrzeni o różnych funkcjach. Projektanci przewidzieli przestrzenie przeznaczone dla obsługi podróżnych, przestrzeń komercyjną oraz pomieszczenia administracyjne dla zarządcy obiektu. Na parterze zlokalizowana została hala operacyjna z kasami, informacją oraz punktem obsługi pasażerów. Tam też mają mieścić się sklepy, kioski, kawiarnie itp. Poziom podziemny dworca projektanci przeznaczyli na usługi komercyjne. Do przejścia podziemnego prowadzić mają ruchome i ewakuacyjne schody oraz winda. Hala operacyjna dworca zostanie pokryta świetlikiem dachowym, który doświetli część komercyjną zlokalizowaną w podziemnej kondygnacji.
Architektura bryły Dworca Gdańskiego
Architektura nowego Dworca Gdańskiego nawiązuje do obiektów dworcowych autorstwa Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, powstałych w latach 60-tych i 70-tych ubiegłego wieku. Należą do nich dworce Warszawa Ochota, Warszawa Powiśle, Warszawa Stadion, Warszawa Wschodnia oraz Warszawa Centralna. Według założenia projektu Marvipolu układ konstrukcyjny dworca będzie prosty i czytelny. Dach dworca natomiast zaprojektowano w konstrukcji wielokrzywiznowej. Koncepcja Marvipolu nie odstaje całkowicie od architektury dzisiejszego dworca. Projekt nawiązuje bowiem do szczegółów architektonicznych obecnej bryły, m.in. podziałów zestawów szklanych. Na każdej z zewnętrznych ścian dworca umieszczona jest nazwa stacji Dworca Warszawa Gdańska.
- 1
- 2
