Architektura
ARCHITEKTURA

Architektura według Christiana Kereza

  • Komentarze

Christian Kerez

Muzeum Sztuki Nowoczesnej (projekt Christiana Kereza), Warszawa, 2007-2013.

Fot: serwis prasowy wystawy
  • Christian Kerez
  • Christian Kerez
  • Christian Kerez
  • Christian Kerez
  • Christian Kerez

W Antwerpii można oglądać pierwszą indywidualną zagraniczną wystawę szwajcarskiego architekta Christiana Kereza, który skupił na sobie uwagę międzynarodowej krytyki projektując Muzeum Sztuki w Vaduz (Lichtenstein, 1998-2000), a w 2007 roku wygrał konkurs na budynek Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Ekspozycja zatytułowana Conflicts, Politics, Construction, Privacy, Obsession prezentuje cztery projekty autorstwa Kereza. Każdy z nich nawiązuje do jednego z haseł będących mottem wystawy. Jednocześnie odzwierciedlają one cztery różnorodne sposoby doświadczania architektury. Jako autor wystawy Christian Kerez mówi przede wszystkim o tym, że w procesie powstawania budynku architekt odpowiada nie tylko za jego walory estetyczne, ale jest również konfrontowany z tak różnorodnymi sytuacjami jak konflikt z klientem, złożone problemy techniczne czy rozgrywki polityczne i zainteresowanie mediów.

Prezentując dwa wielorodzinne budynki mieszkalne w Zurichu, stara się zanalizować zagadnienia prywatności oraz konfliktu i walki z klientem. W projekcie Domu z jedną ścianą skomplikowanym problemem było zdefiniowanie pozycji i kształtu ściany, która odpowiada za organizację całej przestrzeni wewnętrznej oraz przekonanie do tego rozwiązania właściciela. Kerez pokazuje, jak trudnym czasem zadaniem jest usatysfakcjonowanie nie tylko inwestora, ale również siebie samego jako autora projektu. Dom to dla niego przede wszystkim przestrzeń, która powinna dawać możliwość dowolnego sposobu użytkowania. Aby osiągnąć ten cel kształtuje każde mieszkanie jako sekwencję prawie niezdefiniowanych przestrzeni o minimalistycznym charakterze; jedynymi materiałami wykończeniowymi są beton i szkło.

Tytułowy aspekt konstrukcji pokazano na przykładzie budynku szkoły w Leutschenbach w Zurichu. Mimo kompleksowej struktury złożonej z różnego rodzaju kratownic w fasadzie oraz kolumn odpowiadających za stabilność budynku, architektowi udało się stworzyć prosty, harmonijny układ przestrzenny i funkcjonalny, tak ważny dla wygody przyszłych użytkowników.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator"11/2008
Autor: Jolanta Starzak
Zdjęcia: Walter Mair, serwis prasowy wystawy
Data publikacji: 9.06.2011 12:28
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.