Architektura
ARCHITEKTURA
Co zobaczycie w Muzeum Historii Żydów Polskich

Architektura wnętrz Muzeum Historii Żydów Polskich, zobaczcie jak będzie wyglądała stała ekspozycja. Mamy wizualizacje

  • Komentarze

Architektura wnętrz Muzeum Historii Żydów Polskich, zobaczcie jak będzie wyglądała stała ekspozycja. Mamy wizualizacje
Fot: materiały prasowe
  • architektura-architektura-wnetrza-muzeum-historii-zydow-polskich/architektura-architektura-wnetrza-muzeum-historii-zydow-polskich_1.jpg
  • architektura-architektura-wnetrza-muzeum-historii-zydow-polskich/architektura-architektura-wnetrza-muzeum-historii-zydow-polskich_2.jpg
  • architektura-architektura-wnetrza-muzeum-historii-zydow-polskich/architektura-architektura-wnetrza-muzeum-historii-zydow-polskich_3.jpg
  • architektura-architektura-wnetrza-muzeum-historii-zydow-polskich/architektura-architektura-wnetrza-muzeum-historii-zydow-polskich_4.jpg

Architektura wnętrza Muzeum Historii Żydów Polskich już od soboty będzie udostępniania zwiedzającym. Choć ekspozycja stała pojawi się za rok na gości czeka wiele ciekawych wydarzeń. Byliśmy dzisiaj wewnątrz. Mamy również wizualizacje wystawy głównej w Muzeum Historii Żydów Polskich.

Architektura wnętrza Muzeum Historii Żydów Polskich już od najbliższej soboty, 20 kwietnia, będzie  dostępna dla zwiedzających. Zanim jednak będzie można obejrzeć stała ekspozycję Muzeum Historii Żydów Polskich minie jeszcze około rok. Do tego czasu zarówno dorośli jak i dzieci będą mogli brać udział z bogatym programie kulturalno-edukacyjnym, który obejmie m.in. projekcje filmowe, koncerty, debaty i wykłady, warsztaty, spacery oraz spotkania autorskie w Muzeum Historii Żydów Polskich.

Architektura Muzeum Historii Żydów Polskich to niesamowity gmach ulokowany na Muranowie, w sercu getta warszawskiego, naprzeciwko pomnika Bohaterów Getta. Konkurs na projekt architektoniczny muzeum został rozstrzygnięty w 2005 roku. Swoje propozycje przesłało około 200 pracowni z całego świata, z czego do kolejnego etapu dopuszczono 119 projektów. W ścisłej 10 znalazło się m.in. projekt Daniela Libeskinda, ale to koncepcja fińskiego studia Lahdelma & Mahlamäki Architects została wybrana – co ciekawe – jednogłośnie.

Surowa oszczędna bryła Muzeum Historii Żydów Polskich nawiązująca do geometrycznej formy pomnika Bohaterów Getta pięknie komponuje się z zielonym otoczeniem Muranowa. Jego prosta bryła stoi w opozycji do niesamowitej, zupełnie niegeometrycznej architektury wnętrza. Cały budynek Muzeum Historii Żydów Polskich otaczają szklane panele, na których widnieje napis Po-lin. W języku hebrajskim oznacza on nie tylko Polskę. Tłumaczone jest przede wszystkim jako „tutaj spocznij” („Po” oznacza” tutaj, „lin” – odpoczniesz).

Architektura wnętrza Muzeum Historii Żydów Polskich – symboliczny hol

Ogromny hol główny w Muzeum Historii Żydów Polskich tworzą pofalowane ściany wznoszące się aż po dach. Jedną z interpretacji takiej architektury wnętrza holu jest rozstąpienie się fal podczas przejścia Izraelitów przez Morze Czerwone. Według innych symbolizuje głębokie pęknięcie, jakie dokonało się w historii Żydów polskich. Przerzucony przez główny hol most zaś, stał się łącznikiem, który wiąże przeszłość z przyszłością.

Architektura wnętrza – przestrzeni o powierzchni 13 tys. mkw

Architektura wnętrza Muzeum Historii Żydów Polskich to przestrzeń o powierzchni około 13 tys, mkw. rozplanowanej na kilku kondygnacjach. Około jednej trzeciej tej powierzchni zajmie wystawa główna w podziemiach budynku Muzeum Historii Żydów Polskich. Wyżej znajdą się sale wystaw czasowych, audytorium przystosowane do projekcji filmowych, koncertów i konferencji. Nie zabrakło także przestrzeni dla dzieci, centrum informacyjnego, restauracji, klubokawiarni i sklepów.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
  • Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu
    Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu

    Nowoczesna szkoła. Jak powinna wyglądać szkoła idealna? Zaprojektowany przez Christiana Kereza budynek gimnazjum w zuryskiej dzielnicy Leutschenbach, dzięki zastosowaniu stalowych kratownic i całkowicie przeszklonych fasad, wydaje się unosić w powietrzu. Czy tak wygląda szkoła maprzeń? więcej

  • Mistrzowie fotografii architektury: Vera Lutter
    Mistrzowie fotografii architektury: Vera Lutter

    Vera Lutter jest znana ze swych monumentalnych, czarnobiałych fotografii przestrzeni miejskich. Jej zdjęcia to negatywy, powstające w przekształconych w camera obscura pomieszczeniach. Odrealnione obrazy miast, tworzone przez artystkę, są rozpoznawalne na całym świecie więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000

    Celem konkursu jest promocja najlepszej architektury miejskiej, zrealizowanej w okresie Trzeciej Rzeczypospolitej oraz pobudzenie wrażliwości społecznej na kształt naszego otoczenia. więcej

  • Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101
    Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101

    Wieżowiec Taipei 101 w mieście Tajpej, stolicy Tajwanu. Mający 508 metrów gigant jest dzisiaj najwyższym budynkiem na świecie. Jego projektantom przyszło się zmierzyć z problemami trudnych warunków posadowienia (jakość gruntu określono jako niezadowalającą), silnych wiatrów  (tajfuny występują tu kilka razy w roku) i trzęsień ziemi (działka jest położona około 200 metrów od linii uskoku tektonicznego). Budynek należało wyposażyć w specjalny system tłumienia drgań i kołysania, by zapewnić możliwie jak największy komfort dziesięciu tysiącom jego użytkowników. Jednocześnie do poruszania się między  wszystkimi 101 kondygnacjami przeznaczono 61 wind, z czego dwie, zapewniające dojazd na najwyżej położone piętra osiągają rekordowe szybkości, potwierdzone wpisem do Księgi Rekordów Guinessa. więcej

Autor: Filip Pabjas
Zdjęcia: materiały prasowe
Data publikacji: 18.04.2013 17:24
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.