Architektura
ARCHITEKTURA

Architektura XX wieku: Wiedeń, perła III Rzeszy

  • Komentarze

Architektura i urbanistyka XX wieku: faszystowski Wiedeń

Wiedeń według faszystowskich urbanistów. Jak miał się zmienić? Wystawa

Fot: Architekturzentrum Wien - materiały prasowe

Architektura totalitarna to nie tylko socrealizm. W Centrum Architektury w Wiedniu w 2015 roku prezentowana będzie kontrowersyjna wystawa, analizująca plany hitlerowskich architektów

Od 18 marca do 17 sierpnia 2015 w wiedeńskim Centrum Architektury oglądac będzie można wystawę Wien. Die Perle des Reiches. Planen für Hitler (Wiedeń. Perła Rzeszy. Plany dla Hitlera). To pierwsza tak kompleksowa analiza budowlanych przedsięwzięć hitlerowców. Na przykładzie Wiednia kuratorzy przeanalizowali propagandowe i praktyczne cele przebudowy.

Przez lata przyjmowano, że Wiedeń nie odgrywał większej roli w planach Hitlera. Führer podobno nie lubił miasta, w którym nie udało mu się zostać artystą i żałował, że miasto nie zostało zniszczone podczas anschlussu Austrii. Rzeczywiście, to Linz miał stać się kulturalną stolicą rzeszy, miastem muzeów, teatrów i nowoczesnej techniki. Ale stolica Austrii nie mogła być zdegradowana do roli trzeciorzędnego ośrodka. Nowy, Wielki Wiedeń – Groß-Wien miał stać się drugim co do wielkości miastem kraju.

W związku z tym planiści opracowali koncepcje rozbudowy i przekształcenia miasta, od zabytkowych dzielnic po włączenie w system autostrad. Architektura została podporządkowana polityce. Urbanistyka była jednym z narzędzi, służących ekspansji nazistowskiego reżimu.  

Przez lata faszystowska sztuka i urbanistyka były przez badaczy traktowane z dużą ostrożnością. Nie można jednak uznać kilkuletniego okresu za odizolowaną, zamkniętą całość. Niektóre koncepcje faszystowskich urbanistów doczekały się kontynuacji, inne były punktem odniesienia dla powojennych projektantów.  


Wiedeń. Perła Rzeszy. Plany dla Hitlera
18 marca do 17 sierpnia 2015
Architekturzentrum Wien
Museumsplatz 1, Wiedeń, Austria
Kuratorzy wystawy: Ingrid Holzschuh, historyk architektury; Monika Platzer, kurator Centrum Architektury
Projekt ekspozycji: Gabu Heindl Architektur
Projekt graficzny: Toledo i Dertschei

przeczytaj rowniez
Autor: KZ
Zdjęcia: Architekturzentrum Wien - materiały prasowe
Data publikacji: 26.02.2015 12:19
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.