Architektura
ARCHITEKTURA

Kamienne głazy - biblioteka w Kolumbii

  • Komentarze

Biblioteka w Kolumbii

Widok na gmach biblioteki od strony wschodniej

Fot: Giancarlo Mazzanti Architect
  • Biblioteka w Kolumbii
  • Biblioteka w Kolumbii
  • Biblioteka w Kolumbii
  • Biblioteka w Kolumbii
  • Biblioteka w Kolumbii
  • Biblioteka w Kolumbii
  • Biblioteka w Kolumbii
  • Biblioteka w Kolumbii
  • Biblioteka w Kolumbii
  • Biblioteka w Kolumbii
  • Biblioteka w Kolumbii
  • Biblioteka w Kolumbii

Wśród andyjskich szczytów wyrosły trzy sztuczne góry - to ciemne bryły nowej biblioteki w Medellin. Pokryte szorstkim łupkiem elewacje powodują, że budynek zdaje się być przedłużeniem dzikiego krajobrazu Kolumbii

Medellin – okryte złą sławą kartelu narkotykowego miasto w północno-zachodniej Kolumbii – położone jest na wysokości ponad 1500 m n.p.m. w łańcuchu Andów, na terenie bardzo zróżnicowanym topograficznie. Realizacja budynku biblioteki stanowiła element rządowej strategii mającej na celu wyrównywanie szans dla biedniejszej, zmarginalizowanej części społeczeństwa. Lokalizacja na urwistym stoku wzgórza, w miejscu dobrze widocznym z położonego niżej centrum miasta, zainspirowała projektantów do kompozycyjnej integracji obiektu z krajobrazem i do stworzenia jego architektonicznej interpretacji. Uwzględniając kontekst społeczny, architekci starali się stworzyć budynek charakterystyczny i chętnie odwiedzany przez mieszkańców, mogący jednocześnie stać się lokalną ikoną architektoniczną i atrakcją turystyczną.

Układ przestrzenny

Kompozycję budynku tworzą trzy bryły umiejscowione na wspólnej, dwukondygnacyjnej platformie. Każda z nich mieści inny zespół funkcji – sale ćwiczeń z zapleczem administracyjnym, audytorium i bibliotekę. Na platformie – której górna powierzchnia jest pokryta drewnem, otwarta i ogólnie dostępna z poziomu ulicy – zorganizowano wejście główne wraz z funkcjami pomocniczymi.

Konstrukcja

Konstrukcję poszczególnych części budynku stanowią żelbetowe szkielety, na których zawieszono stalowe kratownice elewacji. Każdy z bloków jest konstrukcyjnie niezależny od platformy.

Ściany zewnętrzne

Stalowe kratownice mocowano wspornikowo do konstrukcji żelbetowej – trzonu. Powstała w ten sposób przestrzeń zapewnia powiązania widokowe oraz umożliwia rozprowadzanie światła wewnątrz budynku. Elewacje pokryto lokalnym ciemnym łupkiem o wysokości 10 cm, łączonym bezspoinowo o 3 mm dylatacji, który mocowano do płyt włókno-cementowych za pomocą kleju lateksowego. Ściany są dynamicznie nachylone w różnych kierunkach, co nadaje bryle światłocień i stanowi nawiązanie do naturalnej budowy skał.

Okna

Elewację przepruto niewielkimi, prostokątnymi otworami okiennymi, zgrupowanymi w nieregularne układy wzdłuż przekątnej lub osi symetrii elewacji. Światło wpada również od góry, przez świetliki rozmieszczone na obwodzie wszystkich brył, zlokalizowane nad przestrzenią wokół trzonu. Projektanci celowo unikali powiązań widokowych wnętrza z okolicą, dlatego przez okna wpada przesiane, jednorodne światło, co pozwala skupić się na pracy.

Materiały wykończeniowe

Przyjazną atmosferę budynku i jego wnętrza współtworzą materiały, dla których podstawowym kryterium doboru była lokalność i prostota. Ściany zewnętrzne wykończono od środka płytami gipsowo-kartonowymi, a od zewnątrz – łupkiem z okolic Bogoty. W wystroju wnętrz pojawia się też drewno dębowe i sosnowe, cement szkliwiony, a także szkło barwione.

Biblioteka publiczna Medellin, Kolumbia

Autorzy: Giancarlo Mazzanti Architect

Konstrukcja: Sergio Tobon, Alberto Aschner

Inwestor: Alcaldía de Medellín/Arquitectura y concreto

Generalny wykonawca: Alcaldía de Medellín/Arquitectura y concreto

Konsultant ds. akustyki: Raul Dario Franco

Powierzchnia całkowita: 2960 m2

Projekt: 2005-2006

Realizacja: 2007

Koszt inwestycji: 1027 USD/m2

 

przeczytaj rowniez
Źródło: „A-m” 6/2009
Autor: Maciej Lewandowski na podstawie materiałów od biura Giancarlo Mazzanti Architect
Zdjęcia: Sergio Gómez/ Giancarlo Mazzanti Architect, Giancarlo Mazzanti Architect
Data publikacji: 6.06.2011 13:06
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.