Architektura
ARCHITEKTURA

Biurowiec Spectra w Warszawie

  • Komentarze

Biurowiec Spectra w Warszawie

Biurowiec Spectra, ul. Bobrowiecka, Warszawa

Fot: Juliusz Sokołowski
  • Biurowiec Spectra w Warszawie

Rozmachem – zwłaszcza wnętrz – budynek przewyższa nie tylko większość współczesnych polskich biurowców, ale i gmachy władzy

Większość biurowców powstaje nie dla konkretnego użytkownika, ale pod wynajem. Rozwiązania przestrzenne i estetyczne muszą wtedy oscylować wokół bezpiecznego standardu. Wyjątkiem są budynki central firm – projektowane z myślą o najwyższej kadrze zarządzającej. Zawsze jest to okazja do wypróbowania bardziej indywidualnych rozwiązań, czego dowodem siedziby BRE w Bydgoszczy (prezentacja „A-m” 6/00), LOT-u („A-m” 7/02) i Agory („A-m” 4/02) w Warszawie.

Autorzy tego ostatniego biurowca ukończyli niedaleko siedzibę holdingu firm kontrolowanych przez firmę Spectra, należącą do miliardera Jerzego Staraka, czternastego w rankingu najbogatszych Polaków tygodnika „Wprost”. Budynek powstał na Dolnym Mokotowie, skąd drobny przemysł, warsztaty i magazyny wypierane są od kilku lat przez biurowce, apartamentowce i prywatne szkoły. O przemianie świadczy cenowy rekord  Warszawy pobity w listopadzie przy sprzedaży sąsiedniego terenu zajezdni autobusowej przy ulicy Chełmskiej pod zabudowę mieszkaniową – 7200 złotych za metr kwadratowy.

Budynek Spectry, oglądany pobieżnie, może się wydawać kolejnym ćwiczeniem w neomodernizmie – obowiązującym języku luksusowego (bądź mającego za taki uchodzić) budownictwa warszawskiego ostatnich lat. Bliższe spojrzenie pozwala docenić jakość przestrzeni, biegłość warsztatu, komfort oraz racjonalizm, który uprawomocnia odniesienia do modernizmu.

Rozmachem – zwłaszcza wnętrz – Spectra przewyższa nie tylko większość współczesnych polskich biurowców, ale i gmachy władzy. Aby dotrzeć do centralnej recepcji trzeba pokonać monumentalne schody i dostać się na piano nobile. Nie jest to określenie na wyrost – wysoki parter, który w komercyjnym biurowcu zostałby wynajęty, zajmują niedochodowe, reprezentacyjne funkcje. Obszerne hole owinięte wokół zielonego dziedzińca łączą sale konferencyjne, palarnie, kafeterię, bar sushi i spa dla pracowników oraz cztery piony komunikacyjne obsługujące cztery części budynku. Podobnie jak w Agorze czy wieżowcu Kredyt Banku („A-m” 6\03), piony te przyjmują postać otwartych przestrzeni z pomostami przerzuconymi ponad zielenią.

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator" 03/2007
Autor: Grzegorz Piątek
Zdjęcia: Juliusz Sokołowski
Data publikacji: 27.06.2011 10:15
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.