Święty Krzyż, drugie pod względem wielkości wniesienie Gór Świętokrzyskich, był we wczesnym średniowieczu centrum kultowym Słowian. Podczas chrystianizacji na miejscu dawnych świątyń stanął chrześcijański kościół i benedyktyńskie opactwo, według legendy założone z udziałem Bolesława Chrobrego w 1006 roku. Świętokrzyski klasztor przez kolejne wieki górował nad okolicą. Zabudowania wielokrotnie niszczono i odbudowywano. Do dziś zachował się zespół budynków klasztornych z XIV-XV wieku. Budynki są wprawdzie widoczne z daleka, ale sto lat temu cały kompleks był zwieńczony wieżą. Wieża ta zniszczona została w 1914 roku.
Nowa bryła na stulecie
Już wkrótce bazylika mniejsza pw. Świętej Trójcy na Świętym Krzyżu odzyska brakujący element. Prace budowlane mają się zakończyć we wrześniu, w setną rocznicę zburzenia wieży przez wojska austriackie. Kamienna bryła wieży jest już gotowa. Kolejnym etapem będzie montaż imponującego hełmu o wadze około 40 ton. Hełm wyruszy w drogę z warsztatów wykonawcy, firmy Furmanek Renewal na trzech ciężarówkach, otoczonych konwojem pogotowia energetycznego i policji.
W połowie lipca hełm będzie montowany na wieży, a przez kolejne tygodnie będą trwać prace wykończeniowe. Bryła zaprojektowana została na podstawie przedwojennych fotografii i starych grafik, ma możliwie najbardziej przypominać zniszczony wzorzec. Ukończona budowla będzie mierzyć 53 metry.
Co zobaczyć w górach?
Mieszkańcy Nowej Słupi i innych miejscowości leżących w górach Świętokrzyskich mają nadzieję, że wieża będzie nową atrakcją turystyczną regionu i przyciągnie turystów. Miejscowi twierdzą, że w pogodny dzień z wieży można zobaczyć Radom, leżący w odległości prawie 90 kilometrów, a nawet Tatry. Sam nie trafiłem co prawda na Świętym Krzyżu na tak dobrą widoczność, ale kto wie? Od jesieni 2014 na wieży ma być udostępniony dla turystów taras widokowy.
Budowa wieży była przedmiotem ożywionej dyskusji. Inwestorzy, oblaci ze świętokrzyskiego klasztoru, zgromadzili ok. 10% niezbędnego wkładu własnego, czyli kwoty 1,2 mln złotych. Przeważającą część kosztów, bo aż 85% budżetu zapewnia dofinansowanie z Unii Europejskiej, cały budżet to ok. 7 mln zł. O pozostałą kwotę misjonarze zwrócili się do ofiarodawców, a władze samorządowe z województwa świętokrzyskiego przychyliły się do tych próśb. Radni z Kielc zdecydowali o przekazaniu na rzecz odbudowy 200 tysięcy złotych, mniejsze miasta i gminy także wsparły budowę.
Jak wyglądała historia odbudowy? FILM i GALERIA

-
Co warto zobaczyć na Mazurach? Nowa trasa rowerowa o długości ok. 300 km ma obiegać główne jeziora. Na wycieczkę ukończonym szlakiem będzie można się wybrać w 2020 roku więcej
-
Gdyński modernizm oglądany z nietypowej perspektywy, z wrażliwością na światło i kadr – fotografie z tegorocznej edycji konkursu fotograficznego, który towarzyszy Weekendowi Modernizmu w Gdyni więcej
-
O tym, że Robert Biedroń jest prezydentem Słupska słyszał już prawie każdy. Za to architektura i atrakcje turystyczne miasta są mniej znane. Podpowiadamy, co warto zobaczyć w Słupsku więcej
-
Modernistyczne kamienice, nowy waterfront, deptak – wszystko to znane atrakcje Gdyni, ale mocną markę buduje także Weekend Kulinarny więcej
