Architektura
ARCHITEKTURA

Bryła teatru de Stoep w miejscowości Spijkenisse w Holandii już otwarta! Projekt wykonało UNStudio

  • Komentarze

Bryła Theatre de Stoep w miejscowości Spijkenisse w Holandii  autor: UNStudio

Bryła Theatre de Stoep w miejscowości Spijkenisse w Holandii

autor: UNStudio

  • Architektura współczesnego teatru - bryła Theatre de Stoep w miejscowości Spijkenisse w Holandii  autor: UNStudio
  • Malinowe wnętrze foyer - bryła Theatre de Stoep w miejscowości Spijkenisse w Holandii  autor: UNStudio
  • Malinowo - białe przestrzenie foyer - bryła Theatre de Stoep w miejscowości Spijkenisse w Holandii  autor: UNStudio
  • Główna sala widowiskowa - bryła Theatre de Stoep w miejscowości Spijkenisse w Holandii  autor: UNStudio
  • Purpurowa widownia - bryła Theatre de Stoep w miejscowości Spijkenisse w Holandii  autor: UNStudio
  • Perforowane panele na elewacji - bryła Theatre de Stoep w miejscowości Spijkenisse w Holandii  autor: UNStudio
  • Przekrój pokazujący jak zmienia się sufit, a z nim akustyka w sali głównej - bryła Theatre de Stoep w miejscowości Spijkenisse w Holandii  autor: UNStudio
  • Konstrukcja bryły Theatre de Stoep w miejscowości Spijkenisse w Holandii  autor: UNStudio

Niedawno otwarta bryła Theatre de Stoep to nie tylko nowy teatr dla miejscowości Spijkenisse w Holandii. Od teraz będzie to również nowe centrum kulturalne oraz ikona architektury miasta. Purpurowo biała architektura współczesna projektu UNStudio prezentuje się wyjątkowo estetycznie, a dzięki lokalizacji przy wodzie jest jeszcze piękniejsza

Fioletowo-biała architektura współczesna i teatr

Nowy obiekt architektury współczesnej zaprojektowany został przez UNStudio po to, by „ożywić” miejscowość Spijkenisse w Holandii. Na powierzchni 5800 mkw zaprojektowano dwie przestrzenie teatralne – mniejszą i większą. Sala główna może pomieścić do 650 osób natomiast mniejsza – ok. 200.

W przeciwieństwie do dzisiejszej kultury masowej instytucja teatralna oferuje realne doświadczanie energii, która przepływa pomiędzy publicznością a aktorem w momencie występu „na żywo” -  mówi projektant bryły, architekt Ben van Berkel z UNStudio

Życie tej architektury „rozgrywa się” w strefie wejściowej. Szereg połączonych ze sobą przestrzeni lobby prowadzi do kawiarni, restauracji, salonu VIP i sal wielofunkcyjnych oraz biur i garderób. Tak zaprojektowane pomieszczenia kształtują bryłę budynku w formę kwiata z ogromnym, choć pozbawionym słupów centralnym foyer.

pionowe foyer staje się dynamicznym centrum funkcjonowania teatru – sceną dla widzów oraz  punktem widokowym pozwalającym oglądać różne poziomy budynku – mówi Ben van Berkel

W teatrze wystawiane będą sztuki, opery i musicale. Na scenach występować będą kabarety, zespoły muzyczne i baletowe. Ta wszechstronność działań wymagała zaprojektowania właściwej akustyki. Jakość dźwięku optymalizowana będzie dzięki elementom sufitowym, które można obniżać i nachylać pod różnym kątem. Odpowiednio dobrane panele ścienne zapewnią każdemu uczestnikowi spektaklu doskonałą jakość dźwięku, niezależnie od miejsca, z którego obserwuje widowisko. Skorzysta również zmysł wzroku publiczności, ponieważ cała sala główna w teatrze – siedzenia, wykładzina, barierki, ściany a nawet kurtyna „zabarwione” są na piękny kolor purpury.

Elewacja składa się z dwóch warstw aluminium. Pod jasną, zewnętrzną powłoką obiektu kryje się bryła w kolorze ciemnego fioletu. Intensywny kolor przebija się dzięki okrągłym otworom wyciętym w zewnętrznych panelach. Efekt jest dodatkowo podkreślony światłami LED umieszczonymi pomiędzy dwiema warstwami. Dzięki perforowanym panelom zewnętrznej powłoki budynek ma dwa oblicza. Fasada prezentuje się inaczej w dzień a inaczej nocą gdy podświetlają ją LED-y.

Aerodynamiczny kształt obiektu, subtelny pattern elewacji oraz liliowo - malinowe barwy bryły i jej wnętrz sugerują, że gdyby architektura współczesna miała płeć - w tym przypadku byłaby kobietą.

Milena Glinojecka

do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.