Architektura
ARCHITEKTURA

Budynki powinny śpiewać – rozmowa z Alberto Campo Baezą

  • Komentarze

Budynki powinny śpiewać

Alberto Campo Baeza na Śląsku (Katowice, w tle budynek wydziału teologicznego, „A-m” 12/04)

Fot: Wojciech Małecki
  • Budynki powinny śpiewać
  • Budynki powinny śpiewać
  • Budynki powinny śpiewać
  • Budynki powinny śpiewać

Dobra architektura powinna być jak dobre wino, z wielu problemów i czynników trzeba wydestylować klarowny rezultat, przejrzysty i trafiony - mówi Alberto Campo Baeza, jeden z najbardziej znanych hiszpańskich architektów, autor m.in.: siedziby banku Caja Granada i Muzeum Historii Andaluzji w Granadzie

Alberto Campo Baeza Alberto Campo Baeza Jeden z najbardziej znanych hiszpańskich architektów. Prowadzi pracownię w Madrycie, słynie z domów o prostej, surowej formie, jest również autorem siedziby banku Caja de Granada w Granadzie – olbrzymiego sześcianu z betonu i trawertynu, obok którego powstało Muzeum Historii Andaluzji jego projektu. Architektura Campo Baezy, choć pozornie to surowy i racjonalny modernizm, tchnie przedziwną poezją i metafizyką. Nawet siedziba komercyjnego banku w jego wydaniu to istna świątynia. Każdy dom to niepowtarzalne dzieło – poemat na biel ścian, przestrzeń i błękit nieba.

Tomasz Malkowski: Czym dla Pana jest architektura?

Alberto Campo Baeza: Architektura jest darem, także dla nas, architektów, mogących się nią zajmować. Obecnie na świecie jest mnóstwo architektury powierzchownej, efektownej, arbitralnej, formalistycznej. I mógłbym dodać jeszcze z tysiąc przymiotników. Taka architektura, jaka króluje w mediach, mnie zupełnie nie interesuje. Kiedyś nazwałem architekturę zbudowaną ideą, bo zadaniem architekta jest właśnie tworzyć czytelne i proste idee, które mają być syntezą złożonych problemów. Dobra architektura powinna być jak dobre wino, z wielu problemów i czynników trzeba wydestylować klarowny rezultat, przejrzysty i trafiony.
Architektura to nie tylko myśl, ale i jej fizyczność. Le Corbusier sprowadzał ten wymiar do podstawowego postrzegania brył zatopionych w świetle.
Mówiąc o fizyczności architektury lubię wyróżniać jej dwa podstawowe składniki: ciężkość i światło. Pracujemy z materiałami, które są ciężkie, a ciężkość tworzy przestrzeń. Musimy dominować nad przestrzenią, musimy stworzyć szkielet, strukturę, na której oprze się ciężkość. To jest centrum architektury. Drugi jej składnik to światło. Światło jest niczym powietrze, które przenika przez instrument muzyczny. Instrument gra tylko wtedy, kiedy przechodzi przez niego powietrze. O ile ciężkość tworzy przestrzeń, o tyle światło tworzy czas. Sigfried Giedion mówił o powiązaniu czasu, przestrzeni i architektury. Ja też tak rozumiem architekturę.

Na wykładzie w Katowicach często zestawiał Pan swoje budynki w Granadzie, siedzibę banku Caja de Granada oraz budowane obok muzeum, z historycznymi obiektami tego miasta. Czerpie Pan inspirację z historii?

Staram się budować architekturę zatopioną w historii, ale bynajmniej nie klasycyzującą. Choć od tej ostatniej można się wiele nauczyć, w tym sztuki proporcji, odpowiedniej skali, perspektywy. Żyjemy w trzecim tysiącleciu, więc architektura powinna być nie tylko odbiciem naszych czasów, ale też kontynuować historię. Le Corbusier fotografował Partenon i zachwycał się nim, jednak nie stosował greckich form. Zmieniał je, tworzył z nich architekturę nowoczesną. Budując muzeum w Granadzie, zaczerpnąłem wymiary eliptycznego patio z podobnego, tyle że okrągłego patio pałacu Karola V w Alhambrze. Ma ono tę cudowną właściwość, że będąc w jego środku, obejmuje się wzrokiem całą przestrzeń. Wracając do banku Caja de Granada – dopiero po jego wybudowaniu odkryłem zbieżność wymiaru wewnętrznego holu z wnętrzem katedry w Granadzie. A już zupełnie zaskoczył mnie fakt, że wysokość kolumn oraz ich średnica i odległość między nimi są takie same jak w katedrze. W sposób intuicyjny wróciłem w tym budynku do pamięci historycznej.

przeczytaj rowniez
  • Miasto w fotografii
    Miasto w fotografii

    Globalizacja, postęp techniczny i rozwój ekonomii radykalnie zmieniły obraz miasta, które stało się już nie tylko naszym codziennym środowiskiem życia, ale również miejscem, gdzie przede wszystkim odbywa się spektakl konsumpcji więcej

  • Christian Kerez: Nie interesują mnie efekty specjalne
    Christian Kerez: Nie interesują mnie efekty specjalne

    Nie interesują mnie gadżety i efekty specjalne, tylko wyrażanie podstawowych pojęć architektonicznych, takich jak przestrzeń czy światło. Wszystko powinno wychodzić od jednego pomysłu – mówi Christian Kerez, szwajcarski architekt, projektant przyszłej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie więcej

  • Henry van de Velde i tajemnica prowincji
    Henry van de Velde i tajemnica prowincji

    Nieczęsto zdarza się, że odkrywamy zupełnie nieznane dzieło wybitnego europejskiego architekta, klasyka sztuki XX wieku. Niedawno okazało się, że autorem wnętrz sanatorium, obecnie domu pomocy społecznej, w lubuskim Trzebiechowie jest Henry van de Velde. Podsumowaniem prowadzonych od kilku lat badań jest wspólna niemiecko-polska publikacja więcej

  • Obrazy w architekturze
    Obrazy w architekturze

    Wystawa Hanna i Gabriel Rechowiczowie. Obrazy w architekturze pokazuje bogaty dorobek pary warszawskich artystów, autorów dekoracji ściennych tak znanych stołecznych budynków jak hotel Bristol, Dom Chłopa czy Supersam więcej

Źródło: "Architektura-murator" 10/2008
Autor: Tomasz Malkowski
Zdjęcia: Wojciech Małecki, Hisao Suzuki, Marco Zanta/serwis prasowy Benetton
Data publikacji: 9.06.2011 12:53
do góry
uaktualnij licznik
Archikrator
Jan Kubec
Wywiad z:
... na temat:
Jan Kubec, architekt Centrum Nauki Kopernik, opowiada o swojej architekturze

Jan Kubec w rozmowie z Tomaszem Malkowskim opowiada o projektowaniu najbardziej spektakularnego budynku Warszawy ostatnich lat – Centrum ...

  • skomentuj (4)
  • więcej
Wojciech Wilczyk
Wywiad z:
... na temat:
Zapomniane synagogi - rozmowa z Wojciechem Wilczykiem

Nie miałem pojęcia o skali zjawiska, o tym, że do czasów współczesnych dotrwało w Polsce ponad 300 budynków ...

  • skomentuj
  • więcej
Fabio Novembre
Wywiad z:
... na temat:
Nie boję się niczego – rozmowa z Fabio Novembrem

Moja rodzina to ja, czyli również ona jest częścią procesu twórczego. Nie potrafię oddzielić życia od pracy. Dlatego ...

  • skomentuj
  • więcej
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.