Architektura
ARCHITEKTURA

Cegła w architekturze współczesnej – willa z brązem w roli głównej

  • Komentarze

Willa Moerkensheide w De Pinte w Belgii autorstwa Dieter De Vos Architecten

Willa Moerkensheide w De Pinte w Belgii autorstwa Dieter De Vos Architecten

  • Bryła willi Moerkensheide w De Pinte w Belgii autorstwa Dieter De Vos Architecten
  • Widok wieczorny na trójczłonową część dzienną - willa Moerkensheide w De Pinte w Belgii autorstwa Dieter De Vos Architecten
  • Część dzienna: kuchnia i salon - willa Moerkensheide w De Pinte w Belgii autorstwa Dieter De Vos Architecten
  • Kuchnia - willa Moerkensheide w De Pinte w Belgii autorstwa Dieter De Vos Architecten
  • Salon - willa Moerkensheide w De Pinte w Belgii autorstwa Dieter De Vos Architecten
  • Łazienka - willa Moerkensheide w De Pinte w Belgii autorstwa Dieter De Vos Architecten
  • Wejście na piętro - willa Moerkensheide w De Pinte w Belgii autorstwa Dieter De Vos Architecten

Specyficzny, trójczłonowy układ bryły rezydencji oraz sam jego kształt zależał w dużej mierze od orientacji względem słońca. Architekci willi Moerkensheide nie bali się użycia cegły w architekturze, i zrobili to nawet... w gotyckim stylu!

Drewno, biel i cegła – trójca architektury współczesnej willi Moerkensheide

Dwukondygnacyjna rezydencja Moerkensheide powstała w belgijskiej pracowni Dieter De Vos Architecten. Dom z basenem znajduje się w samym centrum działki budowlanej, na skraju dzielnicy mieszkalnej w miejscowości De Pinte w Belgii. Nieopodal willi znajduje się mały las.

Elewacje tego wyjątkowego domu pokryte są ręcznie wyrabianymi cegłami, które powstały na historycznym terenie Belgii – we Flandrii. Interesujące i niespotykane w tej architekturze współczesnej są półokrągłe przeszklenia z widokiem na ogród, które znajdują się na parterze rezydencji. Okna te wykończone są brązową stolarką, a także nadprożem ułożonym w łuk z cegieł - taki, jaki stosowany był np.w ceglanych świątyniach gotyckich. Na piętrze okna są już prostokątne, dzięki czemu zaskakująca forma nie jest przesadzona i przypomina, mimo wszystko, nowoczesną architekturę, a nie gotyk.

Trzy materiały i trójczłonowy układ przestrzenny

Symetryczny plan rezydencji składa się z trzech członów układających się w trójkąt równoboczny – w  tej części znajduje się otwarta kuchnia i jadalnia. Otwarty układ salonu wyraźnie uzmysławia odbiorcy geometrię bryły. Jeden z „członów” jednak jest dłuższy niż pozostałe. To „wydłużenie” mieści garaż i funkcje komunikacyjną. Do pomieszczeń w strefie dziennej z trzech stron wpada światło naturalne. W razie potrzeby, bliskość otaczającego ogrodu można w każdej chwili zasłonić kotarą.

Każdy z trzech „członów” budynku zakończony jest ślepą ścianą. W ścianach tych architekci umieścili funkcjonalne szafy. W jednej z nich, tej zlokalizowanej przy wydłużonej części bryły, mieści się kuchnia. Ciemne elewacje i drewno na ścianach wnętrz skontrastowane jest jasną podłogą oraz całkowicie białymi pomieszczeniami mokrymi, do których należy np. łazienka.

Architektura wnętrz domu utrzymana jest w ciepłych brązach i bieli. Na górną kondygnację prowadzą piękne, drewniane schody spiralne. Są one sercem domu, ponieważ zlokalizowano je w samym centrum potrójnego układu.

Milena Glinojecka

do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.