Architektura
ARCHITEKTURA

Centrum edukacyjne w Lozannie

  • Komentarze

Centrum edukacyjne w Lozannie

Centrum edukacyjne w Lozannie / We wnętrzu budynku wyeliminowano ściany działowe, dach podparty jest jedynie na filigranowych, szeroko rozstawionych kolumnach.

Fot: EPFL, Hisao Suzuki, SANAA
  • Centrum edukacyjne w Lozannie
  • Centrum edukacyjne w Lozannie
  • Centrum edukacyjne w Lozannie
  • Centrum edukacyjne w Lozannie
  • Centrum edukacyjne w Lozannie
  • Centrum edukacyjne w Lozannie
  • Centrum edukacyjne w Lozannie

Założenia projektowe

Nowy wielofunkcyjny budynek w kampusie politechniki w Lozannie przypomina fragment naturalnego krajobrazu. Jego ciągła, miękko falująca forma wyraża otwartość, dynamikę i nowoczesność lozańskiej uczelni, w której poszczególne dyscypliny naukowe przenikają się ze sobą. Mieści między innymi centralną bibliotekę, pokoje do pracy, audytorium, zaplecze gastronomiczne i socjalne. Wybudowany został w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, w którym uczestniczyły międzynarodowe koncerny o szwajcarskim rodowodzie, takie jak Rolex, Novartis czy Logitech. Inspiracją dla architektów był falujący krajobraz Szwajcarii i różnorodność ukształtowania terenu w Lozannie, której przestrzeń publiczna jest pełna schodów, ramp i dziedzińców. Kształtując wnętrze budynku, architekci dążyli do zacierania granic między pomieszczeniami. Skomplikowany dach podparto na filigranowych szeroko rozstawionych kolumnach, wyeliminowano ściany działowe, określone strefy funkcjonalne wydzielano akustycznie dzięki różnicom wysokości. Patia służą doświetleniu i naturalnej wentylacji pomieszczeń, w niektórych zlokalizowano również wejścia do budynku. Budynek ma jedną kondygnację podziemną, na której zlokalizowano garaż, archiwa i pomieszczenia techniczne.

Konstrukcja

Budynek tworzą dwie płyty – podłogowa, wykonana z żelbetu, i dachowa, wykonana ze stali i drewna. Ze względu na swoją geometrię, w której połączono obszary płaskie z powłokowymi, muszą się one oprzeć zarówno siłom stycznym typowym dla powłok, jak i momentom zginającym, bardziej charakterystycznym dla płyt płaskich. Dlatego w obszarach pofalowanych konstrukcję powłoki żelbetowej oparto na jedenastu silnie zbrojonych łukach konstrukcyjnych o długościach od 30 do 90 metrów (maksymalna rozpiętość powłoki to 85 m). Punkty oparcia łuków powiązano siedemdziesięcioma kablami ściągającymi poprowadzonymi w obrębie sprężonej płyty stropu nad kondygnacją podziemną. Płaskie obszary płyty są cieńsze i zbrojone w mniejszym stopniu.Stalową konstrukcję dachu oparto na kolumnach rozstawionych na siatce 9 x 9 m. Ponieważ płyta podłogowa i dachowa są ze sobą ściśle powiązane konstrukcyjnie, obie są elastyczne, aby móc absorbować deformacje wywołane ruchami konstrukcji. W celu przejęcia tych ruchów zarówno sufity podwieszone, jak i elementy wszystkich szklanych elewacji są mocowane przegubowo – każdy element ma możliwość niezależnego ruchu.

Poszukiwanie formy

Typowy proces poszukiwania formy w przypadku powłok spełniających funkcję zadaszenia opiera się na wykorzystaniu modeli lub metod obrazujących działanie sił grawitacji (modele pneumatyczne, wiszące). Jednak w tym przypadku klasyczne metody okazały się niewystarczające, ponieważ powłokę żelbetową zastosowano w roli podłogi, nie zadaszenia. Drogą symulacji komputerowych i kolejnych przybliżeń poszukiwano takiej geometrii, przy której w konstrukcji występowałyby najmniejsze momenty zginające. Coraz dokładniejsze obliczenia konstrukcyjne prowadzono już od etapu koncepcji projektowej aż do ostatnich konsultacji z wykonawcą.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator"06/2010
Zdjęcia: EPFL, Alain Herzog, Hisao Suzuki, B + G Ingenieure Bollinger und Grohmann, SANAA
Data publikacji: 13.06.2011 11:21
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.