Architektura
ARCHITEKTURA

Najlepsze polskie budynki - 1999 rok - Centrum obliczeniowe APCON w Tarnowie Podgórnym

  • Komentarze

Centrum obliczeniowe APCON w Tarnowie Podgórnym

Centrum obliczeniowe APCON w Tarnowie Podgórnym (Studio ADS – Piotr Z. Barełkowski, Przemysław Borkowicz)

Fot: Maciej Frydrysiak
  • Centrum obliczeniowe APCON w Tarnowie Podgórnym
  • Centrum obliczeniowe APCON w Tarnowie Podgórnym
  • Centrum obliczeniowe APCON w Tarnowie Podgórnym
  • Centrum obliczeniowe APCON w Tarnowie Podgórnym

Centrum obliczeniowe APCON w Tarnowie Podgórnym mieści się w enigmatycznym przemysłowym budynku. Szklane fasady, połyskliwe panele, ściany żaluzjowe i różne formy aluminiowych opierzeń wyeksploatowały swoją ograniczoną moc oddziaływania

Budowa tego enigmatycznego przemysłowego budynku była zwiastunem wyczerpywania się nośności estetyki opartej na stosowaniu importowanych technologii okładzinowych. Z roku na rok szklane fasady, połyskliwe panele, ściany żaluzjowe i różne formy aluminiowych opierzeń wyeksploatowały swoją ograniczoną moc oddziaływania.

Architektura to jednak dużo więcej niż zgrabne łączenie produktów przemysłu budowlanego. Wraz z mijającą dekadą pionierskich lat dziewięćdziesiątych nadchodził czas przewartościowywania uznanych estetyk. Na zbliżający się nowy wiek potrzebny był nowy repertuar form. Projekty poznańskiego Studia ADS dobrze tę przemianę obrazują. Następnym przystankiem w twórczości biura stała się estetyka osławionego centrum handlowego – Starego Browaru.

przeczytaj rowniez
  • Ciekawe i zabytkowe werandy w Sopocie: królestwo werand z drewna
    Ciekawe i zabytkowe werandy w Sopocie: królestwo werand z drewna

    Ost-See-Bad Zoppot wznoszono w bardzo modnym na przełomie XIX i XX wieku stylu alpejskim, którego twórcy lubowali się w drewnianych przybudówkach o konstrukcji ryglowej. W Sopocie większa część powstałej wówczas zabudowy przetrwała do dzisiaj, w tym około 300 domów wyposażonych w werandy. To one przydają kurortowi sielskości więcej

  • Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu
    Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu

    Nowoczesna szkoła. Jak powinna wyglądać szkoła idealna? Zaprojektowany przez Christiana Kereza budynek gimnazjum w zuryskiej dzielnicy Leutschenbach, dzięki zastosowaniu stalowych kratownic i całkowicie przeszklonych fasad, wydaje się unosić w powietrzu. Czy tak wygląda szkoła maprzeń? więcej

  • Katalog modnych gadżetów polskiej architektury
    Katalog modnych gadżetów polskiej architektury

    Moda w architekturze nie zmienia się może tak szybko jak w innych dziedzinach, ale wystarczy cofnąć się do lat dziewięćdziesiątych, by skonstatować, że minęła cała epoka. Dlatego w naszym przeglądzie najpopularniejszych, najbardziej charakterystycznych detali rzadko sięgamy do zeszłego stulecia. Większość tych rozwiązań nieuchronnie rozprzestrzeni się w coraz bardziej zredukowanych wersjach. Wtedy ci, którzy je wylansowali, zaczną się ich wstydzić, tak jak dziś szkła refleksyjnego czy pastelowych tynków. Ale naszpikowane niemodnym detalem budynki cierpliwie poczekają, aż historycy sztuki zdefiniują styl pierwszej dekady XXI wieku, po czym triumfalnie wrócą – tym razem jako retro. Oto polskie echa światowych trendów, docierających z coraz mniejszym opóźnieniem (megażaluzje, beton na elewacji), fascynacje najnowszymi technologiami (podwójna fasada), nawiązania do lokalnej tradycji (okrętowe bulaje, warszawski piaskowiec czy Leykamowskie żyletki). Prezentujemy wybór najbardziej lubianych, najchętniej kopiowanych motywów pierwszych lat nowego stulecia. więcej

  • Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu
    Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu

    Budowane w okresie gierkowskim domy-kostki to dziś niedoceniany element pejzażu polskich miast. Kubiczne bryły, ściany pokryte tłuczonym talerzami, czy dach kopertowy – to dizajn, który zainspirował biuro architektoniczne group-arch. Architekci kupili właśnie taką kostkę we Wrocławiu i ją mocno podrasowali. I tak dom-kostka przemienił się w willę-pracownię więcej

Źródło: "Architektura-Murator"11/2009
Autor: Grzegorz Stiasny
Zdjęcia: Wojciech Kryński, Maciej Frydrysiak
Data publikacji: 8.06.2011 15:25
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.