Architektura
ARCHITEKTURA

Centrum Sztuki CaixaForum w Madrycie

  • Komentarze

Centrum Sztuki CaixaForum w Madrycie

Widok budynku i placu przed głównym wejściem

Fot: CaixaForum Madrid
  • Centrum Sztuki CaixaForum w Madrycie
  • Centrum Sztuki CaixaForum w Madrycie
  • Centrum Sztuki CaixaForum w Madrycie
  • Centrum Sztuki CaixaForum w Madrycie
  • Centrum Sztuki CaixaForum w Madrycie
  • Centrum Sztuki CaixaForum w Madrycie
  • Centrum Sztuki CaixaForum w Madrycie
  • Centrum Sztuki CaixaForum w Madrycie
  • Centrum Sztuki CaixaForum w Madrycie
  • Centrum Sztuki CaixaForum w Madrycie
  • Centrum Sztuki CaixaForum w Madrycie
  • Centrum Sztuki CaixaForum w Madrycie
  • Centrum Sztuki CaixaForum w Madrycie

Stuletni budynek elektrowni, przetransformowany w centrum sztuki, w nowatorski sposób łączy tradycyjne metody budowlane z nowoczesnymi technologiami i materiałami. Z elektrowni pozostała ceglana łupina, a oparta na trzech filarach konstrukcja wygląga jakby unisiła się w powietrzu. Przed budynkiem  powstał werstykalny ogród, największy zbudowany do tej pory na świecie

Przeznaczenie budynku

Jest to trzecie (po Barcelonie i Palmie) forum społeczno-kulturalne, założonej przez kataloński bank fundacji La Caixa, zajmującej się działalnością charytatywną i kulturalną. W 2001 roku Fundacja przejęła popadający w ruinę obiekt w historycznym centrum Madrytu, jeden z pozostałych przykładów ery przemysłowej miasta – nieczynną elektrownię z przełomu XIX i XX wieku, obsługującą niegdyś południowe dzielnice. W ten sposób powstało miejsce spotkań, wystaw, koncertów, festiwali, debat, seminariów oraz warsztatów dla mieszkańców i turystów.

Historyczna budowla

Budynek elektrowni zaprojektowali w 1899 roku architekt Jesús Carrasco-Munoz Encina i inżynier José Maria Hernández. Po zamknięciu elektrowni, nie restaurowany przez wiele lat, popadł w ruinę. Dostęp do obiektu od ulicy Passeo del Prado utrudniała zlokalizowana na działce obok stacja benzynowa.
Zasada konstrukcji budynku została oparta na projektach halowych stacji kolejowych. Konstrukcja złożona z dwóch równoległych naw o prostokątnym kształcie, obudowanych ceglanymi ścianami została usadowiona na kamiennych fundamentach. Przekrycie stanowiły dwa dachy dwuspadowe o standardowej stalowej konstrukcji. Jego powierzchnia wynosiła 1934 m2.
Budynek był prosty w formie i prawie pozbawiony detalu na fasadzie, poza kilkoma narożnymi pilastrami i elementami dekoracyjnymi przy oknach – typowymi dla budynków przemysłowych powstających w Madrycie pod koniec XIX wieku.

Założenia projektowe

Projekt szwajcarskich architektów został oparty na czterech głównych zasadach. Założono, że zewnętrza ceglana skorupa elektrowni zostanie odnowiona tradycyjnymi metodami, uwolniono budynek od kamiennej podstawy, otwarto przestrzeń z widokiem na budynek od strony ulicy Paseo del Prado i stworzono publiczny skwer – przed i pod budynkiem (w tym celu wyburzono stację benzynową od strony ulicy). Przestrzeń użytkowa budynku została powiększona pięciokrotnie.

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator"07/2008
Autor: M. Kijak-Olechnicka na podstawie materiałów otrzymanych od Herzog & de Meuron i CaixaForum Madrid.
Zdjęcia: Duccio Malagamba, CaixaForum Madrid, Christian Richters, © Herzog & de Meuron
Data publikacji: 8.06.2011 16:01
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.