Architektura
ARCHITEKTURA

Hala Stulecia we Wrocławiu zyskała nowoczesne centrum turystyki biznesowej

  • Komentarze

Centrum turystyki biznesowej przy Hali Stulecia we Wrocławiu

Centrum turystyki biznesowej przy Hali Stulecia we Wrocławiu / Łukasz Wojciechowski, Marta Mnich, Agnieszka Chrzanowska

Fot: Mieczysław Michalak/Agencja Gazeta
  • Centrum turystyki biznesowej przy Hali Stulecia we Wrocławiu
  • Centrum turystyki biznesowej przy Hali Stulecia we Wrocławiu
  • Centrum turystyki biznesowej przy Hali Stulecia we Wrocławiu
  • Centrum turystyki biznesowej przy Hali Stulecia we Wrocławiu
  • Centrum turystyki biznesowej przy Hali Stulecia we Wrocławiu

Przed wpisaną na listę UNESCO Halą Stulecia we Wrocławiu zrewitalizowano i rozbudowano dawny pawilon restauracyjny. Powstało w nim centrum turystyki biznesowej.  Tak jak jego pierwotny projektant hali, Max Berg, młodzi wrocławscy architekci Agnieszka Chrzanowska, Marta Mnich, Wojciech Chrzanowski i Łukasz Wojciechowski - chcieli oddać ducha czasu, stosując współczesne środki wyrazu i technologie

Hala Stulecia, zwana także Ludową, to jeden z najbardziej znanych budynków Wrocławia. W 2006 roku wpisana została na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Powstała w 1913 roku na Wystawę Stulecia prezentującą historię i gospodarcze znaczenie Śląska. Jej autorem był ówczesny architekt miejski Max Berg, który w bezpośrednim sąsiedztwie gmachu zaprojektował jeszcze tymczasowy pawilon restauracyjny. Całość wkomponowano w klasycyzujący układ parkowy Hansa Poelziga z fontanną na planie połowy elipsy i otaczającą ją pergolą, a także obiektami wystawowymi.

Piętrowy pawilon restauracji stanął naprzeciw północnego wejścia do Hali. Od strony fontanny budynek nawiązywał układem i wysokością filarów parteru do pergoli, w części centralnej zwieńczono go latarnią. Mimo zniszczeń spowodowanych pożarem w czasie II wojny i późniejszą nieudolną odbudową, przetrwał, choć z oryginalnych rozwiązań pozostały niemal tylko zewnętrzne mury i kolumnada. W 2007 roku odbył się konkurs na opracowanie koncepcji jego przebudowy i rozbudowy na potrzeby Regionalnego Centrum Turystyki Biznesowej. Zwyciężył projekt młodych wrocławskich architektów Łukasza Wojciechowskiego, Marty Mnich i Agnieszki Chrzanowskiej.

Zabytkową bryłę budynku zrewitalizowano, nie kopiując jednak oryginalnych rozwiązań. Przebudowany pawilon miał oddawać ducha modernizmu, pogoni za nowoczesnością, dlatego zastosowano współczesne środki wyrazu. Gęstą sieć podziałów szklenia na fasadzie od strony fontanny zastąpiły wysokie na cztery metry tafle, po trzy w każdym przęśle. Horyzontalny układ okien i niezachowanych, zdobionych płycin między nimi w wyższej części obiektu podkreślono przez odsunięty od lica ściany pas szkła. Latarni wieńczącej hol wejściowy nie odbudowano, ale w jej miejscu powstał duży kolisty świetlik dachowy. Przywrócono rozebrany po wojnie fragment pergoli, znajdujący się przy głównym wejściu przy południowej ścianie pawilonu, a także odtworzono zewnętrzne tarasy.

Ogromnym wyzwaniem był projekt rozbudowy. Jej program uwzględniał dwie duże sale (audytoryjną na 1000 osób i wielofunkcyjną), mniejsze konferencyjne oraz restauracje i zaplecze. Wielkie kubatury nie tylko zdominowałyby krajobraz, ale także zaburzyłyby horyzontalny układ założenia. Projektanci zdecydowali więc, że pomieszczenia obsługi budynku znajdą się pod ziemią, a funkcje reprezentacyjne w dwóch nowych skrzydłach flankujących starą część. Dzięki temu są one tej samej wysokości co parter oryginalnego pawilonu. Na szklanych elewacjach – podobnie jak w projekcie Berga – zastosowano trójpodział.

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator"12/2010
Autor: Agnieszka Rutecka
Zdjęcia: Bildarchiv Foto Marburg Kunstgeschichtlichen Institut der Philipps-Universitat w Marburgu, Krzysztof Smyk, Mieczysław Michalak/Agencja Gazeta
Data publikacji: 14.06.2011 10:54
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.