Architektura
ARCHITEKTURA

Co zobaczyć w Rotterdamie? Architektura współczesna Dworca Centralnego!

  • Komentarze

Bryła Nowego Dworca Centralnego w Rotterdamie zachwyca swoim nietypowym kształtem

Bryła Nowego Dworca Centralnego w Rotterdamie zachwyca swoim nietypowym kształtem

Fot: www.benthemcrouwel.nl
  • Elewacja od strony północnej. W tej okolicy mieszczą się rezydencje prywatne
  • Szklana elewacja widziana od strone wewnętrznej Dworca Centralnego
  • Ogromna bryła dworca widziana z lotu ptala
  • Duże wnętrze dworca w drewnie. Materiał dodaje miejscu nieco bardziej przyjaznego klimatu
  • Przestrzeń Dworca Głównego w Rotterdamie
  • Przekrój przez bryłę dworca
  • Widok z wnętrza budynku na Rotterdam

Co warto zobaczyć w Rotterdamie? Dla podróżujących koleją mamy dobrą wiadomość - bryła dworca kolejowego to sama w sobie jest godna uwagi. Dworzec Centralny w Rotterdamie łączy północną część miasta gdzie znajdują się rezydencje prywatne, z leżącym na południu centrum. Projekt nowej architektury współczesnej dla dworca i okolic został wykonany przez Team CS, we współpracy z Benthem Crouwel Architects, MVSA Meyer en Van Schooten Architecten i West 8

Imponująca bryła Nowego Dworca w Rotterdamie

Nowa bryła Dworca Centralnego w Rotterdamie powstała w centrum tego pięknego miasta. Wysokiej klasy architektura współczesna odpowiada randze dworca kolejowego - ważnego węzła europejskiej sieci komunikacyjnej, obsługującego dziennie przeszło 100 000 pasażerów.

Stary dworzec projektu architekta Sybolda van Ravesteyna, mieścił halę Dworca Głównego, tunel dla pieszych i otwarte platformy z baldachimami. Zaprojektowany w latach 50. XX wieku nie był dostosowany do obecnej liczby użytkowników. Aby spełnić współczesne wymogi co do wielkości i układu potrzebny był projekt nowej stacji - jednostki, która połączy północ miasta z południem i stanię się współczesnym węzłem komunikacyjnym.
Nowy projekt przygotowała pracownia architektoniczna Team CS, we współpracy z Benthem Crouwel Architects, MVSA Meyer en Van Schooten Architecten i West 8. Nowy dworzec jest jedną z pierwszych inwestycji w ramach wielkiego planu modernizacji holenderskich kolei, nabardziej śmiałego od 100 lat. Nic dizwnego, że dworzec kolejowy z pompą otworzył w marcu 2014 sam król Willem-Alexander. Władze miasta spodziewają się, że za 15 lat przez dworzec może przewijać się ok. 300 000 ludzi dziennie! Tak szybki wzrost wiąże się z nową linią superszybkiego pociągu HSL-Zuid i szybkiego tramwaju RandstadRail.

Dworzec Centralny i jego otoczenie


Różnice pomiędzy północną a południową częścią nowej stacji zauważalne są również w samym projekcie i jej otoczeniu. Od północnej strony budynek otacza transparentny hol, który komponuje się z położoną nieopodal XIX-wieczną dzielnicą Proveniers. Zaprojektowano także zielone otoczenie, które neutralizuje intensywny ruch na stacji, dzięki czemu mieszkańcy pobliskich apartamentów nie czują się przytłoczeni. Po drugiej stronie natomiast, gdzie miasto zaczyna tętnić życiem i zamienia się w strukturę biurowców, stacja powiększa swoje gabaryty wtapiając się skalą i stylistyką w imponujące wieżowce.

Dzięki tramwajom przeniesionym na wschodnią stronę stacji, duża przestrzeń publiczna zapewnia podróżującym użytkownikom wygodne wejście do miasta. Ogromna skala obiektu jest zminimalizowana przez dobór materiału wykończeniowego we wnętrzu – jest nim drewno. Monumentalną bryłę budynku pokrywa dach ze stali nierdzewnej.

Rotterdam Central jest przyjaznym i otwartym terminalem transportu publicznego, który spełnia również funkcję łącznika i miejsca spotkań. Przeplatanie się sieci miejskiej w tym miejscu wyznacza początek osi kulturowej. Ten nowoczesny i efektywny budynek oferuje wszystkie możliwe udogodnienia dla obecnych i przyszłych podróżujących.

Milena Glinojecka

do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.