Imponująca bryła Nowego Dworca w Rotterdamie
Nowa bryła Dworca Centralnego w Rotterdamie powstała w centrum tego pięknego miasta. Wysokiej klasy architektura współczesna odpowiada randze dworca kolejowego - ważnego węzła europejskiej sieci komunikacyjnej, obsługującego dziennie przeszło 100 000 pasażerów.
Stary dworzec projektu architekta Sybolda van Ravesteyna, mieścił halę Dworca Głównego, tunel dla pieszych i otwarte platformy z baldachimami. Zaprojektowany w latach 50. XX wieku nie był dostosowany do obecnej liczby użytkowników. Aby spełnić współczesne wymogi co do wielkości i układu potrzebny był projekt nowej stacji - jednostki, która połączy północ miasta z południem i stanię się współczesnym węzłem komunikacyjnym.
Nowy projekt przygotowała pracownia architektoniczna Team CS, we współpracy z Benthem Crouwel Architects, MVSA Meyer en Van Schooten Architecten i West 8. Nowy dworzec jest jedną z pierwszych inwestycji w ramach wielkiego planu modernizacji holenderskich kolei, nabardziej śmiałego od 100 lat. Nic dizwnego, że dworzec kolejowy z pompą otworzył w marcu 2014 sam król Willem-Alexander. Władze miasta spodziewają się, że za 15 lat przez dworzec może przewijać się ok. 300 000 ludzi dziennie! Tak szybki wzrost wiąże się z nową linią superszybkiego pociągu HSL-Zuid i szybkiego tramwaju RandstadRail.
Dworzec Centralny i jego otoczenie
Różnice pomiędzy północną a południową częścią nowej stacji zauważalne są również w samym projekcie i jej otoczeniu. Od północnej strony budynek otacza transparentny hol, który komponuje się z położoną nieopodal XIX-wieczną dzielnicą Proveniers. Zaprojektowano także zielone otoczenie, które neutralizuje intensywny ruch na stacji, dzięki czemu mieszkańcy pobliskich apartamentów nie czują się przytłoczeni. Po drugiej stronie natomiast, gdzie miasto zaczyna tętnić życiem i zamienia się w strukturę biurowców, stacja powiększa swoje gabaryty wtapiając się skalą i stylistyką w imponujące wieżowce.
Dzięki tramwajom przeniesionym na wschodnią stronę stacji, duża przestrzeń publiczna zapewnia podróżującym użytkownikom wygodne wejście do miasta. Ogromna skala obiektu jest zminimalizowana przez dobór materiału wykończeniowego we wnętrzu – jest nim drewno. Monumentalną bryłę budynku pokrywa dach ze stali nierdzewnej.
Rotterdam Central jest przyjaznym i otwartym terminalem transportu publicznego, który spełnia również funkcję łącznika i miejsca spotkań. Przeplatanie się sieci miejskiej w tym miejscu wyznacza początek osi kulturowej. Ten nowoczesny i efektywny budynek oferuje wszystkie możliwe udogodnienia dla obecnych i przyszłych podróżujących.
Milena Glinojecka