Architektura
ARCHITEKTURA

Dom bliźniak na warszawskim Służewie

  • Komentarze

Dom bliźniak na warszawskim Służewie

Damian Radwański, Roman Rutkowski: dom bliźniak na warszawskim Służewie - widok ogólny wzdłuż elewacji południowej

Fot: Aleksander Rutkowski, dzięki uprzejmości architekta Romana Rutkowskiego
  • Dom bliźniak na warszawskim Służewie

Dom bliźniak na warszawskim Służewie zaskakuje asymetrycznym kształtem. Jego niekonwencjonalna forma oraz ciemnografitowa elewacja wyróżniają się w przypadkowej zabudowie otoczenia

Podwarszawska wieś Służew, dziś część Ursynowa, najdalej na południe wysuniętej dzielnicy, została włączona w obręb miasta w 1938 roku. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych na Służewie i Ursynowie powstały osiedla z wielkiej płyty, a w latach dziewięćdziesiątych dawne pola uprawne pokryły się niską zabudową wielorodzinną. Dom dla dwóch rodzin autorstwa Damiana Radwańskiego i Romana Rutkowskiego stanął na działce otoczonej budynkami gospodarczymi i ciasnymi rzędami szeregowców. Architekci zerwali ze stereotypem bliźniaka złożonego z dwóch powtarzalnych, lustrzanych części. W ich projekcie powierzchnie mieszkalne są różne, a bryła ma niesymetryczny układ. Jej kształt – dopasowany do prostokątnej działki – organizuje naprzemienny rytm siedmiu segmentów o różnych długościach i dwóch szerokościach. Aby uniknąć konwencjonalnej formy dwuspadowego dachu, a spełnić wymóg spadków zapisany w warunkach zabudowy, architekci zdecydowali się nakryć oddzielnymi połaciami każdy z segmentów. Pierwotnie cała bezokapowa bryła miała zostać obłożona jednym materiałem – grafitowym Struktonitem. Ostatecznie, ze względów finansowych, włóknocementowe płytki znalazły się na dwóch najbardziej widocznych elewacjach – od zachodu i południa, dzięki czemu budynek zyskał wyrazistość i spójność wizualną na tle sąsiedniej zabudowy. Pozostałe pokryto białym tynkiem.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator" 9/2009
Autor: Adam Orlewicz
Zdjęcia: Aleksander Rutkowski, dzięki uprzejmości architekta Romana Rutkowskiego
Data publikacji: 8.06.2011 16:43
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.