Architektura
ARCHITEKTURA

Dom w Wilanowie

  • Komentarze

Dom w Wilanowie

Widok ogólny wilanowskiego bliźniaka (od strony północnej)

Fot: Mirosław Jednacz
  • Dom w Wilanowie
  • Dom w Wilanowie
  • Dom w Wilanowie
  • Dom w Wilanowie
  • Dom w Wilanowie
  • Dom w Wilanowie
  • Dom w Wilanowie

Typologicznie to jednopiętrowy bliźniak z płaskim dachem, ale dzięki jednolitemu opracowaniu i asymetrycznej kompozycji fasady udało się całkowicie zatrzeć ten podział

Ostro krytykowane podupadające blokowiska czy nowopowstające osiedla zamknięte nie mogą równać się z koszmarem przestrzennym współczesnej Polski jakim jest dzika urbanizacja, a raczej suburbanizacja wiejskich do niedawna obszarów wokół dużych miast. To zjawisko najbardziej niepokojące, bo najtrudniejsze do okiełznania, wszechogarniające i spontaniczne. Kilkanaście kilometrów od centrum Warszawy można znaleźć wsie, w których większość budynków pochodzi z ostatnich kilku lat. Maksymalna intensywność zabudowy, naginanie i tak nielicznych ograniczeń, kuriozalne miniosiedla na pośpiesznie rozparcelowanych i odrolnionych wąskich działkach, niewydolność lub wręcz nieobecność lokalnej infrastruktury zamieniają te sielskie tereny w dziwaczną hybrydę łączącą wady wsi z wadami miasta i stanowią architektoniczny hołd dla kultury przekrętu. Zaznaczyć swoją obecność w takim chaosie może tylko obiekt o zdecydowanie odmiennej formie – możliwie spójnej i jednolitej.

Dom w warszawskim Wilanowie nie jest aż tak wywrotowy czy bezkompromisowy, by kłuć w oczy sąsiadów, a jego formę trudno uznać za lapidarną. Przeciwnie, mieści się on w nurcie malowniczego neomodernizmu light, który obowiązuje współcześnie w prestiżowej lub pretendującej do prestiżu stołecznej architekturze mieszkaniowej. Łączy go z tym stylem kubiczna forma, dość obfite przeszklenia, choć nie wystawiające na próbę prywatności mieszkańców, wreszcie pełna gama charakterystycznych materiałów. Na elewacjach jest więc odrobina betonu, boazeria ze skandynawskiej sosny, tynk i piaskowiec.

Jedyne wyjście poza kanon to zastosowanie od frontu perforowanej blachy aluminiowej, która tworzy wierzchnią warstwę fasady i przesłania częściowo okna na piętrze przed wzrokiem nielicznych przechodniów. Tę różnorodność materiałów spaja jednolita kolorystyka – wszystkie niemal utrzymane są w różnych odcieniach szarości. Nawet piaskowiec sprowadzony aż z Indii, ma barwę wpadającą w czerń. Wyjątkiem jest drewno, ale i ono z czasem zszarzeje. Niektóre materiały elewacyjne – beton czy egzotyczny piaskowiec – przewijają się także we wnętrzach. Do ich kolorystyki nawiązuje monumentalna obudowa kominka w salonie, wykończona ciemnoszarym łupkiem.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
  • PONADCZASOWE WNĘTRZE W STYLU MODERN CLASSIC
    PONADCZASOWE WNĘTRZE W STYLU MODERN CLASSIC

    Jasny, przestronny, przytulny i elegancki – o takim domu marzyli Inwestorzy i takie zadanie postawili przed projektantką Magdaleną Miśkiewicz. Długie dyskusje oraz wspólne poszukiwania najlepszych rozwiązań i stylistycznego kierunku aranżacji doprowadziły do powstania wnętrz ponadczasowych, a przy tym bezpretensjonalnych i niezwykle stylowych. Domownicy świetnie się tutaj relaksują i mogą złapać oddech. więcej

  • Dom bez granic
    Dom bez granic

    Przestrzeń domowa ewoluuje. W drugiej dekadzie bieżącego wieku, gdy cały dom tętni życiem, jego serce nie musi wcale bić w salonie. Dopasowuje się do nowego stylu życia. Kuchnia łączy się z jadalnią i salonem. Duże okna wprowadzają do domu kawałek ogrodu. Jedno pomieszczenie może pełnić wiele funkcji w zależności od pory dnia. Za tymi zmianami starają się podążać producenci mebli. więcej

  • Muzeum Sztuki Nowoczesnej z nową fasadą
    Muzeum Sztuki Nowoczesnej z nową fasadą

    Konkurs na projekt elewacji  pawilonu MSN (Muzeum Sztuki Nowoczesnej) został przedłużony. Ściany pawilonu ma ozdabiać mural – wizytówka muzeum więcej

  • Naprawdę nietypowa bryła domu modlitwy
    Naprawdę nietypowa bryła domu modlitwy

    Wśród opuszczonych budowli na świecie do najdziwniejszych należy zatopiona w zieleni bryła w kształcie wielkiego gołębia. Budowla nie jest zapomnianą dekoracją filmową – według projektanta i budowniczego, powstała w wyniku cudownej wizji więcej

Źródło: "Architektura-murator" 2/2008
Autor: Grzegorz Piątek
Zdjęcia: Wojciech Kryński, Mirosław Jednacz, dzięki uprzejmości pracowni Jednacz Architekci
Data publikacji: 10.06.2011 11:29
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.