Architektura
ARCHITEKTURA

Najlepsze polskie budynki - 2002 rok - Dom w Magdalence pod Warszawą

  • Komentarze

Dom w Magdalence pod Warszawą

Dom w Magdalence pod Warszawą (Marek Szcześniak)

Fot: Piotr Ostrowski
  • Dom w Magdalence pod Warszawą
  • Dom w Magdalence pod Warszawą
  • Dom w Magdalence pod Warszawą

Stanowi archetypiczną uproszczoną formę góralskiej chatki. Dom w Magdalence pod Warszawą cały jest obłożony blachą i ma bardzo małą powierzchnię. Posiada jednak pewne zalety nie chwyta wilgoci, nie brudzi się, tynk się nie kruszy a farba się nie łuszczy

Pośród domów, które architekci stawiają dla siebie samych jako manifesty własnych przekonań, wybijają się w Polsce dwa: dom na kopalni Przemo Łukasika („A-m” 1/04) i dom w Magdalence Marka Szcześniaka. Budynki te są przeróbkami istniejących struktur. Dom Łukasika to wręcz obiekt znaleziony, niezwykły nie poprzez samą interwencję architektoniczną, lecz raczej przez akt dostrzeżenia w istniejącej formie niesamowitego potencjału oraz akt symbolicznej wiary i odwagi zamieszkania dosłownie na kopalni. Ten w Magdalence, mimo że powstał z przemiany domu letniego postawionego na działce rekreacyjnej, przewrotnie gra pojęciem domowości.

Po pierwsze, ma nieznośnie małą powierzchnię, co sugeruje że jest to artystyczny model – rzeźba współczesna, instalacja lub podziwiany za architektoniczną odwagę dom Japończyka. Po drugie, cały jest obłożony blachą, co wzmaga poczucie nie-domowości tej archetypicznej uproszczonej formy góralskiej chatki. Jesienią 1999 roku w nowojorskim muzeum sztuki nowoczesnej – MoMA odbyła się architektoniczna wystawa pod tytułem the un-private house śledząca zmiany pojęcia prywatności w projektowaniu domów jednorodzinnych. Dyskusję, jaką wywołała obwołano pierwszą globalną architektoniczną debatą dwudziestego pierwszego wieku. Dom Szcześniaka świetnie się w nią wpisał.

Całkiem niedawno zatrzymałem się ze zdziwienia na skraju suwalskiej wioski przed tradycyjnie wyglądającym domem, całym pokrytym jednorodnymi brytami ocynkowanej blachy. Z budynku wyszły dwie właścicielki i w rozmowie przedstawiały jego użytkowe zalety: dom nie chwyta wilgoci, nie brudzi się, tynk się nie kruszy, farba się nie łuszczy. Czasem świetne pomysły jednak trafiają pod strzechy.

przeczytaj rowniez
  • Ciekawe i zabytkowe werandy w Sopocie: królestwo werand z drewna
    Ciekawe i zabytkowe werandy w Sopocie: królestwo werand z drewna

    Ost-See-Bad Zoppot wznoszono w bardzo modnym na przełomie XIX i XX wieku stylu alpejskim, którego twórcy lubowali się w drewnianych przybudówkach o konstrukcji ryglowej. W Sopocie większa część powstałej wówczas zabudowy przetrwała do dzisiaj, w tym około 300 domów wyposażonych w werandy. To one przydają kurortowi sielskości więcej

  • Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu
    Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu

    Nowoczesna szkoła. Jak powinna wyglądać szkoła idealna? Zaprojektowany przez Christiana Kereza budynek gimnazjum w zuryskiej dzielnicy Leutschenbach, dzięki zastosowaniu stalowych kratownic i całkowicie przeszklonych fasad, wydaje się unosić w powietrzu. Czy tak wygląda szkoła maprzeń? więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004

    Piąta edycja, organizowanego przez miesięcznik "Architektura Murator", konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2006
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2006

    Szósta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE, organizowanego od 1995 roku więcej

Źródło: "Architektura-Murator"11/2009
Autor: Grzegorz Stiasny
Zdjęcia: Daniel Rumiancew, Piotr Ostrowski
Data publikacji: 8.06.2011 15:59
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.