Austriacka firma Luxbau mieści się w dwóch urokliwych budynkach w centrum Hainfeld – w willi w stylu wilhelmińskim i kubicznym domu z początku lat trzydziestych, znajdującym się na rogu ulicy. Niestety te eleganckie budynki, niegdyś domy mieszkalne, miały mankament – pracownicy byli odseparowani od siebie. Właściciele firmy poprosili o pomoc wiedeńskie biuro architektoniczne Synn Architektem. Architekci postanowili zbudować pomost pomiędzy oboma budynkami, który miał nie tylko połączyć budynki, ale i stać się nową wizytówką firmy.
Projektanci stanęli przed dylematem: jak scalić tak odbiegające od siebie stylem budynki, nie niszcząc ich charakteru? Rozwiązanie - minimalistyczny łącznik z jedną ścianą ze szkła i jedną z betonu. Swoją formą i surowością wykorzystanych materiałów jest w kontraście w stosunku do obu willi.
Nowe wejście w przeszklonym korytarzu znajduje się bliżej budynku z lat trzydziestych. W kierunku oddalonej nieco willi, gdzie mieści się dział reklamy, prowadzi zaś rampa. Sprzęgając dwa oddzielne do tej pory budynki, projektanci pozytywnie wpłynęli na jakość komunikacji pomiędzy pracownikami.
Betonowy bok łącznika okala podwórko pomiędzy istniejącymi budynkami. W tej spokojnej przestrzeni znalazło się miejsce dla sadzawki z liliami.
Nowy łącznik stał się reklamą firmy Luxbau. Relatywnie rzecz biorąc korytarz jest mało używany, a jednak jego dynamiczny kształt i przeszklona ściana od strony ulicy silnie przyciągają wzrok. Swoim projektem biuro Synn Architekten udowadnia, że nawet najmniejsza interwencja może całkowicie odmienić charakter istniejącej architektury.

-
Hala sportowa w Bieruniu
Budynek hali powstał w wyniku rozpisanego przez gminę ogólnopolskiego konkursu architektonicznego więcej
-
Bez dogmatu
Historia renowacji barokowych wnętrz wiejskiego kościoła w Czechach to kronika odważnych posunięć hierarchów, lokalnej administracji i upartych projektantów z praskiego studia Qubus Design. Mieszanka baroku z klasyką designu, a nawet aluzjami do islamu, nie jest czystą prowokacją, lecz manifestem kulturowej otwartości we wnętrzu, które służyć będzie nie tylko liturgii, ale i świeckim imprezom dla miejscowej, niekoniecznie katolickiej społeczności więcej
-
Globalizacja, postęp techniczny i rozwój ekonomii radykalnie zmieniły obraz miasta, które stało się już nie tylko naszym codziennym środowiskiem życia, ale również miejscem, gdzie przede wszystkim odbywa się spektakl konsumpcji więcej
-
Nie interesują mnie gadżety i efekty specjalne, tylko wyrażanie podstawowych pojęć architektonicznych, takich jak przestrzeń czy światło. Wszystko powinno wychodzić od jednego pomysłu – mówi Christian Kerez, szwajcarski architekt, projektant przyszłej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie więcej
