Architektura
ARCHITEKTURA

Duński Teatr Królewski w Kopenhadze

  • Komentarze

Duński Teatr Królewski w Kopenhadze

Widok od strony południowo-zachodniej

Fot: Jens M. Lindhe
  • Duński Teatr Królewski w Kopenhadze
  • Duński Teatr Królewski w Kopenhadze
  • Duński Teatr Królewski w Kopenhadze
  • Duński Teatr Królewski w Kopenhadze
  • Duński Teatr Królewski w Kopenhadze
  • Duński Teatr Królewski w Kopenhadze
  • Duński Teatr Królewski w Kopenhadze
  • Duński Teatr Królewski w Kopenhadze

Monumentalna bryła nowego gmachu Duńskiego Teatru Królewskiego została ustawiona w kopenhaskim porcie na skrzyżowaniu dwóch ważnych ciągów pieszych

Założenia projektowe

Nowy gmach Duńskiego Teatru Królewskiego powstał na terenach portowych, w sąsiedztwie znanych realizacji ostatnich lat – biblioteki królewskiej (projekt: Schmidt Hammer Lassen, 1999) i opery (projekt: Henning Larsen, 2005). Podobnie jak one, budynek zwrócony jest ku wodzie, współtworząc wizerunek kopenhaskiego pobrzeża. Wpasowany w układ przestrzenny historycznej dzielnicy Frederiksstad, został zlokalizowany na skrzyżowaniu dwóch ogólnomiejskich ciągów pieszych – pierwszego biegnącego wzdłuż nabrzeża i drugiego, wybiegającego z centrum miasta. Wyrazista kompozycja budynku jest oparta na trzech prostych bryłach. Nad masywną, ceglaną bazą z salami teatralnymi unosi się lekka, przeszklona kondygnacja mieszcząca m.in. bibliotekę i kawiarnię. Nad nimi góruje obudowa nadscenia, obłożona blachą miedzianą.

Dyspozycja funkcjonalna

Po rampach wyłożonych deskami dębowymi dochodzi się do wejścia głównego zlokalizowanego od strony nabrzeża. Foyer ma stanowić część promenady nadwodnej z czynną cały dzień kasą biletową i kawiarnią. W budynku znajdują się trzy sceny różnej wielkości – 600, 250 i 100 miejsc. W przeszklonej, górnej kondygnacji zlokalizowano pomieszczenia pomocnicze (garderoby, studio dźwiękowe, administrację) oraz ogólnodostępne (bibliotekę i kawiarnię).

 

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator" 12/2009
Autor: Maciej Lewandowski na podstawie materiałów od biura Lundgaard & Tranberg Arkitekter i firmy Peri
Zdjęcia: PETERSEN/Tom Jerso, Jens M. Lindhe
Data publikacji: 9.06.2011 09:06
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.