Architektura
ARCHITEKTURA
Dworce. Dworzec Warszawa Stadion

Dworce przed Euro 2012. Nowy Dworzec Warszawa Stadion w starym stylu

  • Komentarze

Dworzec Warszawa Stadion

 Dworzec Warszawa Stadion ma korespondować ze Stadionem Narodowym

Fot: PKP
  • Dworzec Warszawa Stadion
  • Nowy Dworzec Warszawa Stadion
  • Dworzec Warszawa Stadion – budynek
  • Dworzec Warszawa Stadion po rewitalizacji

Dworzec Warszawa Stadion zachował dawną architekturę. Ale odnowiony Dworzec Warszawa Stadion ma również korespondować ze stylistyką Stadionu Narodowego. 

Dworzec PKP Warszawa – Stadion, dzięki modernizacji prowadzonej przed turniejem Euro 2012, odzyska dawną świetność. Projekt wykonany został przez Pracownię PPMP. Od samego początku założeniem architektów, którzy podjęli się wydobycia dawnego piękna dworca, było odzyskanie tego co zaprojektowano 54 lata temu. Postanowiono wykorzystać oryginalne plany i zdjęcia, które pozwoliły poznać zastosowane materiały, struktury, a także zrozumieć koncepcję pierwszego projektanta. Po analizie uznano, że dworzec sam w sobie jest wyjątkowy, dlatego wystarczy jego gruntowny remont i modernizacja, a nie jak zakładano wcześniej, pełna przebudowa.

>>Stadion Narodowy walczy o miano najlepszego na świecie

Dworzec Stadion wyróżnia falisty dach, przypominający żagiel. Wykonany został z żelbetu, wspiera się na siedmiu przęsłach i stanowi reprezentacyjne wejście do tunelu, który poprowadzi nas na nowo wyremontowane perony dworca. Odnowiony dach dworca nabrał świeżości i odzyskał dawną klasę. Rewitalizacji poddana została sama hala dworca wraz z kasami, poczekalnią i biurami. Na pierwszy rzut oka bryła to zwyczajny i mało atrakcyjny prostopadłościan. Jednak po dogłębnej analizie zdjęć dawnego dworca okazało się, że zamurowane do tej pory ściany budynku, kiedyś wykonane były z luksferów. Nie posiadały ani zbrojenia, ani odpowiednich łączeń, dlatego konstrukcja nie miała szansy przetrwać i postanowiono ją po prostu zamurować. Dzisiaj boczna i tylna ściana hali dworca, tak jak przed laty, odzyskały szklany charakter. Stalową niegdyś konstrukcję luksferów zastąpiono aluminiową – to jedyna różnica.

Stary nowy Dworzec Warszawa Stadion  

Dzięki takiemu rozwiązaniu, wnętrze budynku znacznie się rozświetliło. Wyeksponowało to także odremontowane, zabytkowe schody, prowadzące do części biurowej i na antresolę. Dodatkowo we wnętrzu zachowano, założoną przed laty czarną kolorystykę. Parapety pozostały oryginalne, poręcze i balustrady wykończono na czarno. Podłoga jest w całości nowa. Aby zachować jednolitą tonację kolorów podłoga została wykonana z czarnego kamienia. Swoją dawną klasę odzyskały również pozostałe ściany budynku. Wykonane ze zwykłych, szarych płytek nadają charakter całemu wnętrzu.

Dlatego też popękane płytki zdecydowano się po prostu zastąpić nowymi. Zachowano nawet kolor fugi między płytkami, która miała i ma czerwoną barwę. Kolejnym ważnym elementem dworca jest tunel, łączący budynek hali z zupełnie nowymi peronami. Tunel został wyłożony białymi kafelkami. Schody i posadzki wykonano z płyt betonowych. Aby utrzymać ich zabytkowy i bardziej naturalny wygląd dodatkowo zatopiono w nim kawałki żwiru. I tak dochodzimy do najbardziej imponującej części dworca – peronów.

Te zostały poddane całkowitej przebudowie. Pierwszą zmianą, jaka rzuca się w oczy, jest nieistniejące do tej pory zadaszenie oraz zupełnie nowe ściany boczne i tylne, wykonane ze szklanych paneli. Ich biało czerwona kolorystyka i przypadkowe rozmieszczenie znakomicie współgrają z widocznym ze stacji, Stadionem Narodowym. Dodatkowo Dworzec został w pełni przystosowany dla osób niepełnosprawnych, które mogą korzystać chociażby z nowych, przeszklonych wind. Założenie spełnia wszelkie wymagania dotyczące nagłośnienia komunikatów i informacji. Nad całością przygotowania i wykonania inwestycji czuwała Sławomira Wierzchowska – Dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

>>Lotniska w Polsce: Lublin, Rzeszów, Kielce nowe porty lotnicze

przeczytaj rowniez
  • JAK DOJECHAĆ NA EURO? Lotniska, dworce i autostrady na Euro 2012
    JAK DOJECHAĆ NA EURO? Lotniska, dworce i autostrady na Euro 2012

    Jak dostać się na mecz otwarcia Euro na Stadion Narodowy? Na Euro 2012 udało się wyremontować lotniska i dworce. Być może przejezdna będzie autostrada A2. Zobacz lotniska, dworce i drogi na Euro 2012. Dowiedz się jak dojechać na Euro 2012 do Warszawy, Wrocławia, Poznania i Gdańska. więcej

  • Polskie dworce na Euro. Wypadają równie dobrze jak lotniska?
    Polskie dworce na Euro. Wypadają równie dobrze jak lotniska?

    Już widać pierwsze pozytywne efekty Euro 2012. Dzięki Euro nowy wygląd zyskały polskie lotniska. Remontowane na Euro 2012 dworce w Warszawie, Gdańsku i Wrocławiu są prawie gotowe. Czy nowa architektura dworców wygląda równie korzystnie jak terminale lotnisk? więcej

  • Architektura na Euro. Dworzec Wrocław Główny
    Architektura na Euro. Dworzec Wrocław Główny

    Kiedy zostanie otwarty Dworzec Główny we Wrocławiu? Wykonawca zapewnia, że wrocławski Dworzec Główny zostanie oddany do użytku do piątku. Z dworca skorzystają kibice, którzy przyjadą na euro. Tymczasem poznajcie kulisy architektury Dworca PKP we Wrocławiu. więcej

  • Nowy terminal lotniska w Poznaniu. Wkrótce otwarcie!
    Nowy terminal lotniska w Poznaniu. Wkrótce otwarcie!

    Już tylko kilka dni zostało do otwarcia nowego terminala lotniska w Poznaniu. Jeszcze przed Euro 2012 zostanie otwarty nowy dworzec w Poznaniu. Sprawdź, kiedy zostanie otwarty terminal Ławica. więcej

Autor: Weronika Kwasiborska
Zdjęcia: PKP
Data publikacji: 10.04.2012 14:23
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.