„Newsletter archiramy. Co tydzień najświeższe i najciekawsze
wiadomości ze świata architektury i dizajnu w Twojej
skrzynce mailowej”.

Architektura
ARCHITEKTURA
Łódź Fabryczna

Dworzec Łódź Fabryczna otwarty! 11 grudnia na stację wjechał pierwszy pociąg

  • Komentarze

Łódź Fabryczna

Dworzec Łódź Fabryczna już jest porównywany do takich realizacji jak dworzec w Wiedniu, czy Berlinie

Fot: Informacja prasowa Torpol
  • Łódź Fabryczna
  • Łódź Fabryczna
  • Łódź Fabryczna
  • Łódź Fabryczna
  • Łódź Fabryczna

Dworzec Łódź Fabryczna już jest porównywany do takich pereł architektury jak dworzec w Wiedniu, czy Berlinie. Jego spektakularne połączenie różnego rodzaju transportu lądowego i niesamowite spojenie architektury nowoczesnej w zabytkowymi elementami dworca, nadają temu miejscu wyjątkowy charakter.

Łódź Fabryczna to nie tylko dworzec kolejowy

Otwarcie dworca Łódź Fabryczna to przede wszystkim dobra wiadomość dla podróżujących koleją. Jednak w obiekcie znajduje się również dworzec autobusowy na 24 stanowiska, 3 poziomy parkingów, zielony pasaż dla pieszych, miejsca dla rowerzystów, nowe ulice i linia tramwajowa.

Nie ulega wątpliwości, że to największa tego typu realizacja w historii polskich kolei. Inwestycja kosztowała niemal 1,8 mld złotych i została wybudowana przez konsorcjum firm – Torpol (lider konsorcjum), Astaldi, PBDiM oraz Intercor.

Przyjazdy pociągów na Łódź Fabryczną pod ziemią

4 perony dworca Łódź Fabryczna znajdują się 16,5 m. pod ziemią. Jednak dzięki pomysłowemu rozwiązaniu konstrukcji dachu, naturalne światło dociera na podziemne perony. Konstrukcja dachu została bowiem wykonana ze stalowych ram wypełnionych dziesięcioma tysiącami trójkątnych, częściowo przeziernych paneli.

Nieco wyżej, bo 8 m. pod ziemią znajduje się 18 kas, a także poczekalnie, obiekty komercyjne i pasaże. Po północnej stronie na tym poziomie znajduje się również wielostanowiskowy przystanek autobusowy, z którego korzystać będą przewoźnicy z całego kraju.

Dworzec Łódź Fabryczna zawiera wszelkie udogodnienia dla niepełnosprawnych

Osoby o ograniczonej mobilności kupią bilety w trzech specjalnie dla nich przygotowanych kasach z większą przestrzenią i niższymi ladami. Przyciski w windach opisane są alfabetem Braille’a, wszędzie w posadzce są ścieżki naprowadzające i płytki wskaźnikowe dla osób niewidomych i słabo widzących. Również na krańcach peronów znajdują się takie oznaczenia.

Łódź Fabryczna jedyna taka w Europie

Nowa Łódź Fabryczna to pierwsza w Polsce oraz trzecia pod względem skali i specyfiki prac inwestycja kolejowa zrealizowana w Europie. Nad projektem pracowało 300 projektantów, którzy wykonali prawie 13 tys. rysunków, a realizacja wymagała zaangażowania blisko 15 tys. pracowników, zarządzanych przez ok. 300 inżynierów z różnych branż. Głównym zadaniem nowej inwestycji było stworzenie ośrodka komunikacji, który połączy w sobie kilka rodzajów transportu lądowego.

Budowa dworca Łódź Fabryczna w liczbach

Do budowy dworca wykorzystano ponad 750 tys. m3 betonu, czyli trzy razy więcej niż przy budowie Stadionu Narodowego oraz 70 tys. ton stali. Z placu budowy trzeba było wywieźć blisko 2 mln m3 ziemi. Płyta denna nowego dworca ma powierzchnię niemal 65 tys. m2 – równą sześciu pełnowymiarowym boiskom piłkarskim. Aby doprowadzić ruch kolejowy do czterech peronów wybudowano również dwunawowy tunel o długości 1,7 km. W tunelu i na dworcu ułożono 12,5 km zelektryfikowanych torów. Sieć trakcyjna w obiekcie to sieć sztywna o napięciu 3 kV – jest to również unikalne rozwiązanie w naszym kraju, gdzie zwykle montuje się standardową sieć podwieszaną.

przeczytaj rowniez
Autor: Informacja prasowa Torpol
Zdjęcia: Informacja prasowa Torpol
Data publikacji: 12.12.2016 14:00
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.