Łódź Fabryczna to nie tylko dworzec kolejowy
Otwarcie dworca Łódź Fabryczna to przede wszystkim dobra wiadomość dla podróżujących koleją. Jednak w obiekcie znajduje się również dworzec autobusowy na 24 stanowiska, 3 poziomy parkingów, zielony pasaż dla pieszych, miejsca dla rowerzystów, nowe ulice i linia tramwajowa.
Nie ulega wątpliwości, że to największa tego typu realizacja w historii polskich kolei. Inwestycja kosztowała niemal 1,8 mld złotych i została wybudowana przez konsorcjum firm – Torpol (lider konsorcjum), Astaldi, PBDiM oraz Intercor.
Przyjazdy pociągów na Łódź Fabryczną pod ziemią
4 perony dworca Łódź Fabryczna znajdują się 16,5 m. pod ziemią. Jednak dzięki pomysłowemu rozwiązaniu konstrukcji dachu, naturalne światło dociera na podziemne perony. Konstrukcja dachu została bowiem wykonana ze stalowych ram wypełnionych dziesięcioma tysiącami trójkątnych, częściowo przeziernych paneli.
Nieco wyżej, bo 8 m. pod ziemią znajduje się 18 kas, a także poczekalnie, obiekty komercyjne i pasaże. Po północnej stronie na tym poziomie znajduje się również wielostanowiskowy przystanek autobusowy, z którego korzystać będą przewoźnicy z całego kraju.
Dworzec Łódź Fabryczna zawiera wszelkie udogodnienia dla niepełnosprawnych
Osoby o ograniczonej mobilności kupią bilety w trzech specjalnie dla nich przygotowanych kasach z większą przestrzenią i niższymi ladami. Przyciski w windach opisane są alfabetem Braille’a, wszędzie w posadzce są ścieżki naprowadzające i płytki wskaźnikowe dla osób niewidomych i słabo widzących. Również na krańcach peronów znajdują się takie oznaczenia.
Łódź Fabryczna jedyna taka w Europie
Nowa Łódź Fabryczna to pierwsza w Polsce oraz trzecia pod względem skali i specyfiki prac inwestycja kolejowa zrealizowana w Europie. Nad projektem pracowało 300 projektantów, którzy wykonali prawie 13 tys. rysunków, a realizacja wymagała zaangażowania blisko 15 tys. pracowników, zarządzanych przez ok. 300 inżynierów z różnych branż. Głównym zadaniem nowej inwestycji było stworzenie ośrodka komunikacji, który połączy w sobie kilka rodzajów transportu lądowego.
Budowa dworca Łódź Fabryczna w liczbach
Do budowy dworca wykorzystano ponad 750 tys. m3 betonu, czyli trzy razy więcej niż przy budowie Stadionu Narodowego oraz 70 tys. ton stali. Z placu budowy trzeba było wywieźć blisko 2 mln m3 ziemi. Płyta denna nowego dworca ma powierzchnię niemal 65 tys. m2 – równą sześciu pełnowymiarowym boiskom piłkarskim. Aby doprowadzić ruch kolejowy do czterech peronów wybudowano również dwunawowy tunel o długości 1,7 km. W tunelu i na dworcu ułożono 12,5 km zelektryfikowanych torów. Sieć trakcyjna w obiekcie to sieć sztywna o napięciu 3 kV – jest to również unikalne rozwiązanie w naszym kraju, gdzie zwykle montuje się standardową sieć podwieszaną.

-
Listopadowe targi wzornictwa na starym dworcu kolejowym we Wrocławiu więcej
-
West Station, pierwszy biurowiec przy dworcu kolejowym Warszawa Zachodnia został właśnie oddany do użytku. Inwestycja została przygotowana wspólnie przez HB Reavis, PKP S.A. oraz Xcity Investment więcej
-
SARP zaprasza do udziału w konkursie architektoniczno-urbanistycznym. W Kołobrzegu ma powstać zintegrowane centrum komunikacyjne więcej
-
Biblioteka w budynku dworca kolejowego, czyli Stacji Kultura w Rumi zdobyła I nagrodę w międzynarodowym konkursie architektonicznym więcej
