archirama.pl

Dworzec Łódź Fabryczna otwarty! 11 grudnia na stację wjechał pierwszy pociąg

Dworzec Łódź Fabryczna już jest porównywany do takich pereł architektury jak dworzec w Wiedniu, czy Berlinie. Jego spektakularne połączenie różnego rodzaju transportu lądowego i niesamowite spojenie architektury nowoczesnej w zabytkowymi elementami dworca, nadają temu miejscu wyjątkowy charakter.

Łódź Fabryczna

Dworzec Łódź Fabryczna już jest porównywany do takich realizacji jak dworzec w Wiedniu, czy Berlinie

Fot: Informacja prasowa Torpol

Łódź Fabryczna to nie tylko dworzec kolejowy

Otwarcie dworca Łódź Fabryczna to przede wszystkim dobra wiadomość dla podróżujących koleją. Jednak w obiekcie znajduje się również dworzec autobusowy na 24 stanowiska, 3 poziomy parkingów, zielony pasaż dla pieszych, miejsca dla rowerzystów, nowe ulice i linia tramwajowa.

Nie ulega wątpliwości, że to największa tego typu realizacja w historii polskich kolei. Inwestycja kosztowała niemal 1,8 mld złotych i została wybudowana przez konsorcjum firm – Torpol (lider konsorcjum), Astaldi, PBDiM oraz Intercor.

Przyjazdy pociągów na Łódź Fabryczną pod ziemią

4 perony dworca Łódź Fabryczna znajdują się 16,5 m. pod ziemią. Jednak dzięki pomysłowemu rozwiązaniu konstrukcji dachu, naturalne światło dociera na podziemne perony. Konstrukcja dachu została bowiem wykonana ze stalowych ram wypełnionych dziesięcioma tysiącami trójkątnych, częściowo przeziernych paneli.

Nieco wyżej, bo 8 m. pod ziemią znajduje się 18 kas, a także poczekalnie, obiekty komercyjne i pasaże. Po północnej stronie na tym poziomie znajduje się również wielostanowiskowy przystanek autobusowy, z którego korzystać będą przewoźnicy z całego kraju.

Dworzec Łódź Fabryczna zawiera wszelkie udogodnienia dla niepełnosprawnych

Osoby o ograniczonej mobilności kupią bilety w trzech specjalnie dla nich przygotowanych kasach z większą przestrzenią i niższymi ladami. Przyciski w windach opisane są alfabetem Braille’a, wszędzie w posadzce są ścieżki naprowadzające i płytki wskaźnikowe dla osób niewidomych i słabo widzących. Również na krańcach peronów znajdują się takie oznaczenia.

Łódź Fabryczna jedyna taka w Europie

Nowa Łódź Fabryczna to pierwsza w Polsce oraz trzecia pod względem skali i specyfiki prac inwestycja kolejowa zrealizowana w Europie. Nad projektem pracowało 300 projektantów, którzy wykonali prawie 13 tys. rysunków, a realizacja wymagała zaangażowania blisko 15 tys. pracowników, zarządzanych przez ok. 300 inżynierów z różnych branż. Głównym zadaniem nowej inwestycji było stworzenie ośrodka komunikacji, który połączy w sobie kilka rodzajów transportu lądowego.

Budowa dworca Łódź Fabryczna w liczbach

Do budowy dworca wykorzystano ponad 750 tys. m3 betonu, czyli trzy razy więcej niż przy budowie Stadionu Narodowego oraz 70 tys. ton stali. Z placu budowy trzeba było wywieźć blisko 2 mln m3 ziemi. Płyta denna nowego dworca ma powierzchnię niemal 65 tys. m2 – równą sześciu pełnowymiarowym boiskom piłkarskim. Aby doprowadzić ruch kolejowy do czterech peronów wybudowano również dwunawowy tunel o długości 1,7 km. W tunelu i na dworcu ułożono 12,5 km zelektryfikowanych torów. Sieć trakcyjna w obiekcie to sieć sztywna o napięciu 3 kV – jest to również unikalne rozwiązanie w naszym kraju, gdzie zwykle montuje się standardową sieć podwieszaną.

Autor: Informacja prasowa Torpol
Zdjęcia: Informacja prasowa Torpol
Data publikacji: 12.12.2016 14:00

Dział Architektura wprowadzi Cię w wyjątkowy świat budynków oraz rozwiązań architektonicznych. Architektura w Polsce i na świecie. Dowiesz się, jakie inwestycje architektoniczne planowane są w rodzimych miastach. Dział Architektura przybliży Ci obrazy poszczególnych miast kraju oraz świata. To tu znajdują się aktualności związane z lokalizacją obiektów sportowych oraz ich konstrukcją. Specjaliści z działu Architektura zwrócą uwagę na niecodzienne budowle, bryły architektoniczne oraz funkcjonalne rozwiązania. Możesz znaleźć tu również ekskluzywne budowle: architektura, która na pewno zwróci Twoją uwagę. W dziale Architektura znajdziesz znajdziesz informacje na temat architektów, biur projektowych, najnowszych realizacji, a także ajniki aranżacji ogrodu, aby przykuwał uwagę przybywających gości. Możesz liczyć także na przegląd zabytków, które być może wskażą Ci kierunek wakacyjnych eskapad. Zajrzyj do działu Architektura, a na pewno nie pożałujesz!