Architektura
ARCHITEKTURA
PKP Wrocław. Architektura dworce. Dworce to obiekty architektoniczne, które są trwale zrośnięte z tkanką miasta.

Dworzec Wrocław Główny. Pawilon Południowy pełen miedzi

  • Komentarze

PKP Wrocław. Architektura dworce. Dworce to obiekty architektoniczne, które są trwale zrośnięte z tkanką miasta.

Pawilon Południowy, to nocna część wrocławskiego dworca. Choć Pawilon Południowy Dworca Wrocław stoi od niedawna, to dzięki miedzianej elewacji sprawia wrażenie, jakby był tu od zawsze. 

We Wrocławiu oddano do użytku niedawno wybudowany Pawilon Południowy, który będzie pełnił rolę dworca nocnego (w nocy główny hall dworca będzie zamknięty dla podróżnych). Charakteru nadaje budowli miedziana fasada. Trójkondygnacyjny obiekt ustawiono w osi wyjścia z głównego przejścia pieszego. Komunikacyjny i tranzytowy charakter obiektu został dodatkowo podkreślony przez formę i detal architektoniczny.

Kapsuła pawilonu, w parterze podcięta szklanym ażurem, zawisła niczym wagon nowoczesnej kolei, przeciągnięty na linię zielonego dachu-tarasu - spinającego wyjście z tunelu pod torowiskiem z przystankami tramwajowymi i dworcem autobusowym po południowej stronie ulicy Suchej.

Dworzec w miedzi

Nocny dworzec ma trzy poziomy. Poniżej poziomu ulicy, pod ziemią mieści się zaplecze techniczne i toalety, w tym te przeznaczone dla osób niepełnosprawnych. Poziom zero to hall, w którym mieszczą się kasy biletowe i wielka elektroniczna tablica z rozkładem jazdy pociągów. Najciekawiej wygląda piętro budynku, czyli nadziemna budowla od ul. Suchej (nad chodnikiem), w której znajduje się poczekalnia, działająca również w nocy, oraz punkt usługowy.

Cały pawilon jest klimatyzowany i objęty nowoczesnym monitoringiem. Jego poszczególne poziomy połączone są windami i schodami. Na dachu zamontowano kolektory słoneczne, które służą do ogrzewania wody w budynku. Fasadę budynku pokryto miedzianą blachą wstępnie oksydowaną (Nordic Brown Light™) w kolorze jasnobrązowym. Poziome arkusze blachy połączono za pomocą rąbka stojącego. Jasnobrązowy kolor elewacji pawilonu zlewa się z kolejową infrastrukturą peronów, historycznymi budynkami dworca oraz otaczającą zielenią. Podróżujący ma wrażenie, że budynek stoi tu od lat i jest integralną częścią wcześniej powstałego kompleksu Dworca Głównego.

Historia wrocławskiego dworca

Dworzec Wrocław Główny powstał w latach 1855-1857, w związku z budową linii kolejowej łączącej Wrocław z Poznaniem. Wzniesiono go w stylu neogotyckim, według projektu Wilhelma Grapowa. Dworzec był kilkakrotnie przebudowywany z uwagi na dynamiczny rozwój miasta. Podczas kolejnych przebudów wzniesiono nową halę peronową, nową halę obsługi podróżnych oraz kilka okazałych budynków pomocniczych, zachowując jednak w niemal niezmienionym kształcie imponującą fasadę gmachu.

Budynek uszkodzony podczas oblężenia w 1945 roku zaczął ponownie funkcjonować już 20 czerwca tego samego roku, ale usuwanie zniszczeń trwało aż do roku 1949. Szerzej zakrojone remonty przeprowadzono w latach 60. i 90. XX wieku. W kwietniu 2010 roku rozpoczęto realizację kompleksowej modernizacji dworca, mającą dostosować go do współczesnych oczekiwań, a jednocześnie przywrócić blask jednej z najbardziej charakterystycznych budowli Wrocławia.

Autorem projektu jest Grupa5 Architekci.

przeczytaj rowniez
Autor: www.copperconcept.org
Zdjęcia: www.copperconcept.org, www.copperconcept.org
Data publikacji: 26.03.2012 06:11
do góry
uaktualnij licznik
PODOBNE
  • Vector+ wyznacza kierunek odtwórz

    Vector+ wyznacza kierunek

    26 września odbyło się uroczyste otwarcie pierwszej biurowej inwestycji firmy...

    • skomentuj
    • więcej
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.