Architektura w szkołach. Architektura i urbanistyka to tematy, z którymi będzie musiała zmierzyć się młodzież gimnazjalna i licealna w dwunastu szkołach, które zgłosiły się do programu edukacji architektonicznej "Kształtowanie przestrzeni". Ponad trzystu uczniów weźmie udział w zajęciach poświęconym edukacji architektonicznej i urbanistyce. Program pilotażowego projektu opracowywany był ponad dwa lata. Do pomysłu udało się także nakłonić Ministerstwo Edukacji Narodowej, które objęło honorowy patronat nad całym przedsięwzięciem. Program ma ruszyć na początku marca tego roku.
Architektura i urbanizacja w "Kształtowaniu przestrzeni"- główny cel projektu
Priorytetowym założeniem, w realizowanym projekcie edukacji architektonicznej "Kształtowanie przestrzeni", jest przybliżenie młodzieży podstawowych pojęć z zakresu architektury, urbanistyki i kreowania przestrzeni. Ważnym założeniem stało się także kształtowanie świadomości społecznej uczniów, umiejętność identyfikowania z miejscem zamieszkania oraz zachęcenie ich do wpływania na losy własne i bliskiego otoczenia. Według organizatorów edukację młodzieży w zakresie architektury trzeba zacząć jak najwcześniej, po to by zwiększyć ich wrażliwość na otaczającą je przestrzeń i by w przyszłości nie powstawały brzydka architektura. Pomysł na projekt "Kształtowanie przestrzeni" jest zaczerpnięty z irlandzkiego pierwowzoru o tym samym tytule. Tamtejsze ministerstwo edukacji wprowadziło program edukacji architektonicznej w szkołach średnich.
Architektura i bryła - co przewiduje program "Kształtowanie przestrzeni"
Nauczyciele mają do wyboru jeden z trzech modułów - każdy trwa 10 godzin. Pierwszy to "Mój dom", który dotyczy projektowania i aranżacji wnętrz oraz architektury. Moduł drugi to "Dzielnica, moduł, wieś, metropolia" obejmuje zakres architektury użytku publicznego. Ostatni to "Historia architektury", który pomoże uczniom w poznaniu stylów architektonicznych. Powyższy program edukacyjny nie jest podręcznikiem przeznaczonym dla uczniów. Każda ze zgłoszonych szkół dostanie zestaw gotowych scenariuszy lekcji, zawierających komplet arkuszy pracy i arkuszy informacyjnych. Zajęcia kończą się opracowaniem przez uczniów projektu o tematyce związanej z architekturą, który zostanie zaprezentowany na forum szkoły. Ocena z zajęć znajdzie się na świadectwie.
Izba Architektów RP przygotowała również specjalne szkolenie tematyczne dla nauczycieli.
Lista szkół, które zgłosiły się do pilotażowego programu edukacji architektonicznej „Kształtowanie przestrzeni”:
1.Zespół Szkół nr 53, 53 Gimnazjum Dwujęzyczne im. Stefanii Sempołowskiej
ul. Ks.J. Popiełuszki 5
01-786 Warszawa
2.Zespół Szkół Ogólnokształcących, Gimnazjum Dwujęzyczne i Liceum
Ogólnokształcące
ul. Poznańska 11
63-100 Śrem
3.III Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida
ul. Kilińskiego 15
22-400 Zamość
4.Tynieckie Gimnazjum Społeczne
ul. Benedyktyńska 4
30-398 Kraków
5.V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego w Krakowie
ul. Studencka 12
31-116 Kraków
6.Gimnazjum nr 7 w Lublinie
Ul. Zygmunta Krasińskiego 7
20-709 Lublin
7.XXIII Liceum Ogólnokształcące im. Nauczycieli Tajnego Nauczania w
Lublinie
ul. Józefa Poniatowskiego 5
20-060 Lublin
8.Prywatne Gimnazjum i Liceum im. Królowej Jadwigi w Lublinie
Al. Długosza 8a
20-054 Lublin
9.Zespół Szkół nr 11 w Lublinie:
Gimnazjum nr 12
ul. Farbiarska 8
20-107 Lublin
10.Zespół Szkół nr 11 w Lublinie:
VII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej
ul. Farbiarska 8
20-107 Lublin
11.IX Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Lublinie
ul. Andrzeja Struga 6
20-709 Lublin
12. Gimnazjum im. Jana Pawła II w Łęczycy
ul. Szkolna 4
99-100 Łęczyca

-
Nowoczesna szkoła. Jak powinna wyglądać szkoła idealna? Zaprojektowany przez Christiana Kereza budynek gimnazjum w zuryskiej dzielnicy Leutschenbach, dzięki zastosowaniu stalowych kratownic i całkowicie przeszklonych fasad, wydaje się unosić w powietrzu. Czy tak wygląda szkoła maprzeń? więcej
-
Vera Lutter jest znana ze swych monumentalnych, czarnobiałych fotografii przestrzeni miejskich. Jej zdjęcia to negatywy, powstające w przekształconych w camera obscura pomieszczeniach. Odrealnione obrazy miast, tworzone przez artystkę, są rozpoznawalne na całym świecie więcej
-
Celem konkursu jest promocja najlepszej architektury miejskiej, zrealizowanej w okresie Trzeciej Rzeczypospolitej oraz pobudzenie wrażliwości społecznej na kształt naszego otoczenia. więcej
-
Wieżowiec Taipei 101 w mieście Tajpej, stolicy Tajwanu. Mający 508 metrów gigant jest dzisiaj najwyższym budynkiem na świecie. Jego projektantom przyszło się zmierzyć z problemami trudnych warunków posadowienia (jakość gruntu określono jako niezadowalającą), silnych wiatrów (tajfuny występują tu kilka razy w roku) i trzęsień ziemi (działka jest położona około 200 metrów od linii uskoku tektonicznego). Budynek należało wyposażyć w specjalny system tłumienia drgań i kołysania, by zapewnić możliwie jak największy komfort dziesięciu tysiącom jego użytkowników. Jednocześnie do poruszania się między wszystkimi 101 kondygnacjami przeznaczono 61 wind, z czego dwie, zapewniające dojazd na najwyżej położone piętra osiągają rekordowe szybkości, potwierdzone wpisem do Księgi Rekordów Guinessa. więcej
