Architektura
ARCHITEKTURA

Franciszkański Ośrodek Kultury w Leżajsku

  • Komentarze

Franciszkański Ośrodek Kultury w Leżajsku

Franciszkański Ośrodek Kultury w Leżajsku, dziedziniec. Bryły budynków i ich wnętrza zaadaptowano do nowej funkcji

Fot: Röben, materiały prasowe
  • Franciszkański Ośrodek Kultury w Leżajsku
  • Franciszkański Ośrodek Kultury w Leżajsku, bryły budynków
  • Franciszkański Ośrodek Kultury w Leżajsku, wykusz

Ceglana bryła nowego ośrodka mocno kontrastuje z barokowym klasztorem w Leżajsku 

Co zobaczyć w Leżajsku?

Leżajsk ma swoją bogatą historię i kilka turystycznych atrakcji, w tym trzecią w Polsce ekspozycję poświęconą piwowarstwu – sponsorowaną zresztą przez miejscowy browar. Najbardziej znanym obiektem w mieście pozostaje jednak imponujący barokowy klasztor bernardynów. Zespół sprawia wrażenie osobnego miasteczka. Oprócz wielkiego kościoła ze słynnymi organami na terenie kompleksu mieszczą się zabudowania mieszkalne służące dawniej licznym zakonnikom, biblioteka z cennymi zbiorami, cmentarz. Na potrzeby mnichów zarabiał przez wieki obszerny folwark z zabudowaniami gospodarczymi. Budynki chroniły zachowane do dziś mury obronne z basztami i bastionami. Cały kompleks jest cennym zabytkiem architektury barokowej. Każda zmiana wymaga więc współpracy z konserwatorem.
W 2012 roku rozpoczął się remont klasztornych budynków. Projekt przewidywał wyremontowanie starych budynków gospodarczych. Po przebudowie zmieniły całkowicie funkcje. Gospodarstwo, w którym do lat 90. ubiegłego wieku hodowano zwierzęta i prowadzono uprawy jest obecnie siedzibą Franciszkańskiego Ośrodka Kultury w Leżajsku.

Ceglane bryły

Zabytkowe wnętrza barokowego kościoła wypełnione są zdobieniami i dziełami sztuki. Tymczasem sąsiadujący z nimi ośrodek zachował prostą formę dawnych budynków gospodarczych. Większość elewacji pozostawiono bez tynków, tak by wyeksponować czerwoną cegłę klinkierową. Jasny układ budynków zaburza tylko „bastion” z pochyłymi ścianami i skośnymi liniami okien, niepotrzebna ozdoba nowego ośrodka. W obiekcie mieści się amfiteatralna sala na 280 miejsc, służąca m.in. kółku teatralnemu, a także świetlica.
Konserwacja zespołu klasztornego i adaptacja budynków gospodarczych kosztowała przeszło 25 mln zł.

do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.