Architektura
ARCHITEKTURA

Polityka: Historia T-shirtu. Sto lat koszulki

  • Komentarze

Archirama News

Archirama news. Śledzimy najnowsze projekty, realizacje i inwestycje

Fot: materiały prasowe
  • t-shirt
  • t-shirt

T-shirt – ikona popkultury, podstawa mody ulicznej i przemysłu odzieżowego. Najpopularniejszy element ubioru to dziś również narzędzie wyrażania poglądów politycznych oraz miejsce prezentacji możliwości artystów

T-shirt, dziś wszechobecny w kulturze i modzie, dwa stulecia temu traktowany był jako bielizna i skrzętnie zakrywany. Noszone bez okrycia białe koszulki pojawiły się po raz pierwszy „publicznie” pod koniec XIX wieku w ekwipunku amerykańskich marynarzy. Ten bawełniany wyrób z czasem stał się popularny w klubach sportowych oraz na uczelniach, jako uniform wyróżniający młodą elitę. T-shirty dość szybko zagościły w mediach, a nawet pojawiły się na wielkim ekranie. W „Czarnoksiężniku z krainy Oz” (1939) ubrano w nie dzieci, jako odpowiednie na wakacje czy do uprawiania sportu.

Wraz z II Wojną Światową, zaczęła się ekspansja koszulek w dzisiejszym rozumieniu pojęcia T-shirt – niedrogich i noszonych masowo ubrań, także dla dorosłych. Zaczęto je produkować na potrzeby amerykańskich żołnierzy w fabrykach firm Hanes i Union Underwear – tych samych, które w 1948 r. wylansowały słynną markę Fruit of the Loom. Model stworzony w 1942 roku specjalnie dla US Navy nazywał się T. Type Shift - i od niego prawdopodobnie pochodzi dzisiejsza nazwa. Według innej popularnej teorii – chodzi po prostu o kształt koszulki, odzwierciedlający literę T. Wraz z dzielnymi amerykańskimi chłopcami T-shirt ruszył na podbój świata.

Bohaterski T-shirt
Wydaje się, że nie mogło być wówczas bardziej – nomen-omen - nośnej reklamy od walczącego żołnierza. Odważny, przystojny i dobrze zbudowany facet - co dodatkowo uwydatniał T-shirt - budził podziw. Kino z Hollywood, podejmujące patriotyczny temat amerykańskiego żołnierza i promujące jego heroiczny wizerunek na całym świecie, dodatkowo rozprzestrzeniało tę fascynację.

Jeszcze silniejsze oddziaływanie w powojennej historii T-shirta miały filmy z Marlonem Brando i Jamesem Deanem. Dean ubrany w T-shirt uwiódł publiczność w „Buntowniku bez powodu” Nicholasa Raya, a Brando w „Tramwaju zwanym pożądaniem” z 1951 r. (reż. Elia Kazan wg. sztuki Tennessee Williama). Za sprawą tych filmów modny mężczyzna mógł nosić granatowe dżinsy i biały T-shirt, a nie tylko elegancki garnitur.

Czytaj całość >>>

przeczytaj rowniez
Źródło: Polityka
Autor: Aleksandra Jatczak
Zdjęcia: Polityka, threadless.com, materiały prasowe
Data publikacji: 4.07.2011 13:38
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.