Architektura
ARCHITEKTURA

Jakub Banasiak, opowiada o wystawie twórczości Gabriela i Hanny Rechowiczów

  • Komentarze

„Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.

Mozaiki na pawilonie basenów Legii, Warszawa, 1967r. Dzięki uprzejmosci galerii Kolonie.

Fot: Paweł Giergoń, sztuka.net
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.

  Jakub Banasiak, kurator galerii Kolonie w Warszawie, opowiada o wystawie „Surrealizm stosowany”. Pokazuje jak Gabriel Rechowicz i jego żona Hanna tworzyli dekoracje ścienne w najważniejszych budynkach Warszawy lat 60., takich jak Dom Chłopa czy Supersam. Galeria Kolonie podjęła się próby przywrócenia dzieła Rechowiczów historii sztuki

Jakub Banasiak Jakub Banasiak Krytyk sztuki, pracownik naukowy ASP w Warszawie, redaktor naczelny Wydawnictwa 40 000 Malarzy, prowadzi warszawską galerię Kolonie.

W jakim celu powstała wystawa i festiwal „Surrealizm stosowany”?

Jakub Banasiak: Wystawa jest elementem festiwalu, festiwal zaś powstał w celu przypomnienia, a następnie propagowania – w pozytywnym sensie tego słowa – twórczości Gabriela „Gabra” i Hanny Rechowicz. A należy niestety to robić, bo po 1989 roku została całkowicie zapomniana.

Proszę opowiedzieć o bohaterach ekspozycji: małżeństwie Rechowiczów?

Rechowiczowie zadebiutowali w 1948 roku na legendarnej Wystawie Ziem Odzyskanych będącej z jednej strony propagandówką nowych komunistycznych władz fetujących „odzyskanie” tytułowych Ziem Zachodnich, z drugiej zaś rezerwuarem niezwykle nowatorskich rozwiązań z zakresu projektowania, architektury, w tym przede wszystkim tak zwanej „architektury temporalnej”, czyli czasowej – na przykład opracowań wystaw. Nad WZO – monstrualnym przedsięwzięciem – pracowała śmietanka architektów z przedwojennej generacji z Hryniewieckim czy braćmi Zamecznikami na czele. Rechowicze zaprojektowali tam broszurę (dziś powiedzielibyśmy „katalog”) oraz Pawilon Żydowski, który jako jedyny nie został zrealizowany – oczywiście ze względów politycznych. Kontakty zawiązane podczas WZO sprawiły jednak, że Rechowiczowie znaleźli się w agendzie najbardziej wziętych artystów-plastyków współpracujących z architektami. Na początku lat 60. rozsławiły ich mozaiki ścienne, które na zamówienie Bohdana Pniewskiego zrobili w Domu Chłopa, zaś na zaproszenie Hryniewieckiego – w Supersamie.

Czym jeszcze zajmowali się Rechowiczowie?

Później wykonywali mozaiki i freski w zasadzie w całej Polsce i za granicą. Równolegle rozwijała się kariera malarska Gabra z apogeum w postaci olbrzymiego uznania i szeregu wystaw w Japonii w połowie lat 70. Oczywiście w międzyczasie robili szereg innych rzeczy, Gaber był jednym z najwybitniejszych ilustratorów książek dla dzieci, Hanna Rechowicz robiła scenografie i tkaniny itp. Jednak te dwie główne aktywności artyści zarzucili po upadku komunizmu – Gabriel Rechowicz na początku lat 90. niemal stracił wzrok, ale przede wszystkim przestał istnieć państwowy „mecenat”, który zamawiał realizacje w przestrzeni architektury publicznych gmachów. Z kolei prywatni inwestorzy skupujący podupadające mienie państwowe, skuwali prace Rechowiczów nie pytając nikogo o zdanie. Dokumentuje to mapa, którą wydaliśmy przy okazji festiwalu – około 80% realizacji jest całkowicie zniszczonych, 5% zdewastowanych, około 15% zachowanych.

Proszę opowiedzieć o dziełach będących na ekspozycji w galerii Kolonie.

To głównie obrazy i prace malarskie Gabriela Rechowicza – najstarsza pochodzi z lat 50. i jest jedną z pierwszych jego prac w poetyce nadrealistycznej. Najmłodsza jest z lat 90. - Gaber malował ją rękoma, już prawie nie widział. To bardzo przejmujący obraz. Pomiędzy jest kilka prac, głównie z lat 60. i 70., w tym bardzo ważna praca zokresu „japońskiego”.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Autor: Marta Żylska
Zdjęcia: Marta Żylska, Paweł Giergoń, sztuka.net
Data publikacji: 8.12.2011 13:29
do góry
uaktualnij licznik
Archikrator
Alberto Campo Baeza
Wywiad z:
... na temat:
Budynki powinny śpiewać – rozmowa z Alberto Campo Baezą

Dobra architektura powinna być jak dobre wino, z wielu problemów i czynników trzeba wydestylować klarowny rezultat, przejrzysty i ...

  • skomentuj (1)
  • więcej
Kengo Kuma
Wywiad z:
... na temat:
Architektura: danie wyrafinowane – rozmowa z Kengo Kumą

U podstaw tradycyjnej japońskiej kultury leży filozofia zrównoważonego projektowania – odpowiada to potrzebom dzisiejszego świata. Ja jednak popieram ...

  • skomentuj
  • więcej
Jan Kubec
Wywiad z:
... na temat:
Jan Kubec, architekt Centrum Nauki Kopernik, opowiada o swojej architekturze

Jan Kubec w rozmowie z Tomaszem Malkowskim opowiada o projektowaniu najbardziej spektakularnego budynku Warszawy ostatnich lat – Centrum ...

  • skomentuj (4)
  • więcej
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.