Architektura
ARCHITEKTURA

Juliusz Żórawski – los polskiego modernisty

  • Komentarze

Juliusz Żórawski

Dariusz Błaszczyk, Juliusz Żórawski – przerwane dzieło modernizmu, wydawnictwo Salix Alba, Warszawa 2010, s. 200
Książka otwiera serię wydawnictwa Salix Alba Architekci polscy 20. wieku.

  • Juliusz Żórawski

Dynamicznie rozwijającą się karierę Żórawskiego przerwała wojna. Po wojnie nie odnalazł się on w nowej rzeczywistości tak dobrze, jak na przykład Pniewski

Juliusz Żórawski (1898-1967) należał do pokolenia architektów, którzy na początku swojej kariery, w latach 20., byli zafascynowani architekturą modernistyczną. Studiował na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej w latach 1920-1927. Potem był asystentem Czesława Przybylskiego, z którym łączyło go poszukiwanie architektonicznej „trzeciej drogi” – godzącej tradycję z nowoczesnością. (...) Dzięki książce poznajemy Żórawskiego nie tylko jako twórcę „wysp luksusu” w przedwojennej Warszawie, ale także projektanta osiedli robotniczych oraz szkół. Mimo to, zaliczenie architekta do „polskiej awangardy” wydaje się dyskusyjne. Daleko było mu do radykalizmu Praesensu. A przecież awangarda wykluczała rozwiązania kompromisowe w walce o „architekturę czasów maszyny”. Monografia pokazuje także mało znane projekty Żórawskiego, między innymi klasycyzujące monumentalne gmachy z lat 30., na przykład siedzibę PKO w Wilnie (1936-1937) z malowidłami Ludomira Ślendzińskiego. Większość tych koncepcji nie została zrealizowana. Szczegółowo rekonstruując dokonania Żórawskiego, Dariusz Błaszczyk przedstawia mało znany epizod z dziejów architektury polskiej XX wieku. W czasie okupacji architekt pracował w Stadtbauamt w Zakopanem. Projektowano tam głównie wnętrza i przebudowy pensjonatów. Bohater książki jest autorem zakopiańskiej kamienicy Trzaski (1941-1944), niepokojąco bliskiej niemieckiemu regionalizmowi, popularnemu w czasach nazistowskich.

Dynamicznie rozwijającą się karierę Żórawskiego przerwała wojna. Po wojnie nie odnalazł się on w nowej rzeczywistości tak dobrze, jak na przykład Pniewski. Żórawski wykładał w krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej i projektował budowle przemysłowe. Jednak do większych, prestiżowych realizacji nie był już dopuszczany. Najsłabszą część książki stanowi rozdział trzeci – próba analizy twórczości architekta. Autor koncentruje się na problemie wpływu Le Corbusiera. Istotnie, warszawski projektant chętnie stosował „motywy corbusierowskie”: podcięte partery, słupy, dachy-tarasy, wygięte daszki (na przykład w Szklanym Domu przy Mickiewicza 34/36 z lat 1937-1939), jednak już zasady wolnego planu oraz przenikania się przestrzeni raczej konsekwentnie nie wprowadzał. Nie eksperymentował także często z konstrukcjami, a w sformułowaniach teoretycznych daleki był od radykalizmu twórcy willi Savoye.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-Murator" 03/2011
Autor: Filip Burno
Data publikacji: 15.06.2011 16:38
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.