
Uroczyste wręczenie nagród (główna wynosi 20 tys. zł) odbyła się 22 czerwca 2017 r. na dziedzińcu Urzędu Miasta Poznania. Spośród 244 ocenionych projektów, wyróżnienia dostało siedem. Czym wyróżnia się zwycięski projekt?
– Koncepcja zakłada skromną obecność pawilonu z podzieloną na duże części kubaturą. Ściany, wyposażone w elewację kinetyczną, stwarzają ruchome tło, dyskretnie odwołujące się do efektów, jakie daje zieleń. Zadaszony pasaż oferuje pożądane połączenie widokowe w obrębie miasta. Dodatkowy program funkcjonalny – wypożyczalnia sprzętu sportowego wraz z toaletami, będą stanowić pożądane uzupełnienie rekreacyjnego potencjału rozwijającego się terenu, na którym na początek zaproponowano przylegające do pawilonu boisko sportowe. Projekt, dzięki powściągliwości zastosowanych środków architektonicznych, stwarza możliwość dobrego rozpoczęcia rewitalizacji terenu Starego Koryta Warty – odczytała uzasadnienie jury, jego przewodnicząca Ewa Kuryłowicz w wydziału architektury Politechniki Warszawskiej i firmy APA Kuryłowicz & Associates.

Trudne wymagania projektowe
Architekt Anna Rybarczyk – Robak z Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta Poznania wyjaśniła w, że tegoroczna lokalizacja konkursowa znajduje się w północnej części starego koryta Warty, czyli w tzw. „Zakolu Chwaliszewskim”. Jest to teren położony w centralnej części Poznania, na wschód od Starego Miasta, w obrębie ulic: Estkowskiego, Wenecjańskiej, Chwaliszewo, Czartorii, Ewangelickiej, Mostowej i Szyperskiej oraz rzeki Warty. Obszar ten od południa, zachodu i północnego-zachodu otacza dzielnicę Chwaliszewo, będącą do 1969 roku wyspą. W południowej części koryta od niedawna funkcjonuje park miejski, natomiast północna część obszaru pokryta jest częściowo utwardzoną nawierzchnią wykonaną na potrzeby parkingów. Przy ulicy Estkowskiego znajduje się boisko szkolne otoczone zielenią. Władze Poznania uznały, że dzielnica Chwaliszewo oraz teren starego koryta Warty mają duży potencjał na stworzenie w tym rejonie reprezentacyjnej dzielnicy miasta.
Uczestnicy konkursu Koło mieli więc za zadanie stworzyć budynek z funkcją toalety na stałe nie posadowiony do gruntu, zaplanować przestrzeń wytyczającą zmiany w najbliższym otoczeniu oraz zaprojektować funkcje dodatkowe atrakcyjne dla mieszkańców - oświetlenie terenu boiska i punkt wypożyczenia sprzętu sportowego lub zaproponować własne.

Jednym z członków jury był Przemysław Powalacz, prezes spółki Geberit, która jest właścicielem marki Koło. W rozmowie Muratorplus.pl prezes Powalacz przyznał, że jurorzy długo dyskutowali, czy nie przyznać najwyższej oceny projektowi Marcina Kropidło. Zaprojektował on zadaszoną trybunę przy boisku sportowym, pod którą umiejscowił toaletę (wizualizacja powyżej). Ostatecznie ten projekt dostał pierwsze wyróżnienie. Ewa Kuryłowicz wyjaśniła, że zdecydowały względy urbanistyczne. Po prostu projekt w tym kształcie nie mógłby powstać w przewidzianym na ten cel miejscu.

Najwyraźniej wątpliwości mieli taż internauci. Aż blisko 9,7 tys. osób wzięło udział w głosowaniu na najlepszy projekt (wizualizacja powyżej). Oddali oni ok. 16,3 tys. głosów. Najwięcej – 838 – uzyskał projekt zespołu w składzie: Aleksandra Galińska, Magdalena Jawień, Magdalena Szczerbiak, Anna Rębiś i Paweł Szewczyk.

Projekty nie tylko na desce kreślarskiej
Konkurs Koło na projekt łazienki jest jednym z najbardziej znanych i prestiżowych konkursów architektonicznych w naszym kraju. Do tej pory odbyło się 19 edycji. Przemysław Powalacz podkreślił, że konkurs jest adresowany przede wszystkim do młodych architektów i projektantów, a także studentów.
– Daje im możliwość stworzenia projektu obiektu, który ma szansę na realizację – mówił prezes Geberita w Polsce. I zadeklarował, że jego firma wyposaży toaletę w urządzenia łazienkowe.
Do tej pory udało się zrealizować Pawilon Plażowy w Warszawie (na zdjęciu powyżej), toaletę w Kazimierzu Dolnym oraz toaletę przy Rondzie Mogilskim w Krakowie. Urząd Miasta Katowice rozpoczął przygotowanie realizacji toalety przy ul. Tylnej Mariackiej.
Prezes Powalacz przypomniał, że deficyt toalet publicznych wciąż jest dużym problem dla mieszkańców polskich miast. Pod koniec 2015 r., w ramach akcji „Nie olewamy miasta”, której partnerem jest marka Koło, organizatorzy zapytali mieszkańców ośmiu największych miast w Polsce, czego im w ich miastach brakuje. Na podstawie zebranych zgłoszeń powstała mapa miejskich potrzeb. Wśród pięciu głównych potrzeb, mieszkańcy wskazali m.in. potrzebę wybudowania nowych toalet publicznych.