Architektura
ARCHITEKTURA

Mediolan - perła włoskiej secesji. Archiprzewodnik po Mediolanie

  • Komentarze

Kreacja Mediolanu

Galeria Wiktora Emanuela II, Giuseppe Mengoni, 1862-1878, pl. Katedralny (Piazza Duomo).
Została wzniesiona przez bolońskiego architekta Giuseppe Mengoniego według konkursowego projektu z 1862 roku. Przez główne wejście w formie łuku triumfalnego (od Piazza Duomo) wchodzimy do niezwykłej przestrzeni, swoistego miasta w mieście pod szklano-żelaznym dachem. Galeria składa się z dwu przecinających się ulic ze sklepami i kawiarniami oraz placem w środku nakrytym kopułą o wysokości 47 metrów. Stanowi centrum życia miejskiego, miejsce spotkań i spacerów. W środku znajdują się drogie restauracje (na przykład Savini), luksusowe sklepy (Prada, Tods, Louis Vuitton) i księgarnie dla turystów.

Fot: Filip Burno
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu

Wybierz się z nami w sentymentalną podróż po stolicy Lombardii. Tylko w Archiramie Mediolan odkrywa swój niepowtarzalny klimat. To tętniąca życiem współczesna metropolia, poprzetykana perłami secesji, modernizmu i futuryzmu. Przewodnik architektoniczny po Mediolanie pierwszych dekad XX wieku

Mediolan, ważny ośrodek miejski starożytnego Rzymu, jedno z centrów kulturalnych renesansowych Włoch (mecenat rodu Sforza), zaczął się dynamicznie rozwijać w połowie XIX wieku. Miało to związek z industrializacją północnej Italii. Miasto stało się finansową stolicą zjednoczonego państwa, było ośrodkiem przemysłu chemicznego (Pirelli), a od początku XX wieku także samochodowego (Alfa Romeo).

W drugiej połowie XIX wieku bogata, przemysłowa metropolia rozrosła się poza granicę dawnych murów miejskich. Lokalne władze starały się nadać centrum bardziej reprezentacyjny charakter. Jego przebudowa, według projektu Cesare Beruto z 1888 roku, objęła fragment między placem Katedralnym, a Zamkiem Sforzów. W pobliżu Castello Sforzesco powstały luksusowe kamienice oraz pałace arystokracji i burżuazji. Bliżej placu Cordusio wzniesiono banki i siedziby firm w stylu akademickiego historyzmu. W zamożnym Mediolanie budowano z rozmachem. Bogatą oprawę architektoniczną nadano nawet nowemu cmentarzowi w dzielnicy północnej (Cimitero Monumentale, Carlo Macciachini, 1860-1897).

Na początku XX wieku miasto, obok Turynu i Palermo, stało się najważniejszym ośrodkiem włoskiej secesji, tak zwanego Stile Liberty lub Stile Floreale. Mediolańską secesję wyróżnia bujny, inspirowany barokiem, detal rzeźbiarski na elewacjach. Najbardziej znany budynek secesyjny to Palazzo Castiglioni (Giuseppe Sommaruga, 1901-1904, corso Venezia 47).

W pierwszej połowie XX wieku w Mediolanie narodziły się najważniejsze nurty architektury włoskiej: futuryzm, novecento i racjonalizm. Futuryzm nie wyszedł poza wizjonerskie szkice. Novecento, opierające się na interpretacji i twórczym przetworzeniu form klasyczno-renesansowych, stało się stylem dominującym w latach 20. Ale już w 1926 roku grupa młodych, zafascynowanych funkcjonalizmem architektów założyła Gruppo 7 (Grupę Siedmiu). Jego włoska odmiana nosi nazwę racjonalizmu. Dobrym przykładem tego nurtu jest apartamentowiec Casa Feltrinelli (Alberico i Lodovico di Belgiojoso, 1934, ul. Manin 37). Jednak w czasach faszystowskich przeważał nie racjonalizm, ale umiarkowany modernizm. Najbardziej reprezentatywna realizacja w tym duchu to monumentalny Pałac Sprawiedliwości (Marcello Piacentini, 1931-1940, Porta Vittoria). 

 

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator" 11/2010
Autor: Agnieszka Kuczyńska, Filip Burno
Zdjęcia: Filip Burno, Jarosław Nowotka, Marco Curatolo, serwis Triennale Design Museum, Bart Groenhuizen, Agnieszka Kuczyńska
Data publikacji: 13.06.2011 17:15
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.