Architektura
ARCHITEKTURA

Lahdelma & Mahlamaki Muzeum Historii Żydów Polskich

  • Komentarze

Lahdelma & Mahlamaki Muzeum Historii Żydów Polskich

Muzeum Historii Żydów Polskich, Warszawa, I nagroda w konkursie, 2005  / Lahdelma & Mahlamaki

Fot: materiały konkursowe
  • Lahdelma & Mahlamaki Muzeum Historii Żydów Polskich
  • Lahdelma & Mahlamaki Muzeum Historii Żydów Polskich
  • Lahdelma & Mahlamaki Muzeum Historii Żydów Polskich
  • Lahdelma & Mahlamaki Muzeum Historii Żydów Polskich
  • Lahdelma & Mahlamaki Muzeum Historii Żydów Polskich

Zwycięstwo stosunkowo mało znanego uczestnika w prestiżowym konkursie na Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie było zaskoczeniem dla wszystkich obserwatorów. Nikt jednak nie poddawał w wątpliwość werdyktu jury. Fińskiej pracowni Lahdelma & Mahlamäki, w przeciwieństwie do większości uczestników, udało się uniknąć nadekspresji formy i nadmiaru naiwnej symboliki.
Ilmari Lahdelma i Rainer Mahlamäki rozpoczęli współpracę w 1985 roku w Tampere. Razem z sześcioma innymi studentami tamtejszej politechniki założyli w starej fabryce pracownię. Zwycięstwo w konkursie na dom starców i ośrodek zdrowia w Hausjärvi (ukończone w 1991) umożliwiło sformalizowanie działalności i założenie firmy 8Studio Architects. W 1992 pracownia podzieliła się na dwie, a po kolejnym rozłamie, w 1997 roku powstała firma Lahdelma & Mahlamäki Architects.
Od 1985 roku duet zrealizował 46 budynków, z których większość to inwestycje publiczne i wynik otwartych konkursów. Biblioteka w Lohja  jest niskim, skromnym, ceglanym budynkiem, który dzięki obfitym przeszkleniom powiązany jest widokowo ze starszymi gmachami publicznymi w otoczeniu. Symboliczny związek funkcji i kontekstu zapewniają nadrukowane na szybach przysłowia ludowe z regionu. Najnowszą dużą realizacją pracowni są laboratoria Fińskiej Państwowej Inspekcji Żywności. Podobnie jak w muzeum żydowskim, surową estetykę budynku narzuca konsekwentne zastosowanie dwóch materiałów wewnątrz i na zewnątrz – szkła i betonu.

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator"12/2007
Autor: Grzegorz Piątek
Zdjęcia: materiały konkursowe, Jussi Tiainen/archiwum pracowni
Data publikacji: 15.06.2011 15:58
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.