Architektura
ARCHITEKTURA

Lewitujące białe pudełko, czyli młodzieżowy dom kultury w Amsterdamie

  • Komentarze

Młodzieżowy dom kultury Amsterdam-Osdorp

Młodzieżowy dom kultury Amsterdam-Osdorp, projekt Atelier Kempe Thill

Fot: zdjęcia dzięki uprzejmości Atelier Kempe Thill
  • Młodzieżowy dom kultury Amsterdam-Osdorp
  • Młodzieżowy dom kultury Amsterdam-Osdorp
  • Młodzieżowy dom kultury Amsterdam-Osdorp
  • Młodzieżowy dom kultury Amsterdam-Osdorp
  • Młodzieżowy dom kultury Amsterdam-Osdorp
  • Młodzieżowy dom kultury Amsterdam-Osdorp
  • Młodzieżowy dom kultury Amsterdam-Osdorp
  • Młodzieżowy dom kultury Amsterdam-Osdorp
  • Młodzieżowy dom kultury Amsterdam-Osdorp
  • Młodzieżowy dom kultury Amsterdam-Osdorp
  • Młodzieżowy dom kultury Amsterdam-Osdorp
  • Młodzieżowy dom kultury Amsterdam-Osdorp

Dzielnica Amsterdam-Osdorp wzbogaciła się ostatnio o intrygujący budynek młodzieżowego centrum kultury projektu Atelier Kempe Thill. Choć obiekt jest niewielki, to jednak dostarcza sporych architektonicznych wrażeń. Biała, chropowata bryła domu kultury zawisła na całkowicie szklanym parterze

Osdorp to szybko rosnąca pod II wojnie światowej dzielnica Amsterdamu. Wówczas zaczęły tu powstawać monotonne bloki mieszkalne, które zastępowały starszą, XIX-wieczną zabudowę. Osdorp mogłoby się przemienić w nudną sypialnię, jednak od wielu lat władze stolicy Holandii starają się ożywić przestrzeń między blokami. W pierwszej kolejności postawiono na zieleń i stworzenie przestrzeni rekreacyjnych dla mieszkańców.

Teraz pomiędzy zwykłymi blokami wyrósł biały diament jak można nazwać budyneczek młodzieżowego domu kultury. W zamkniętym konkursie na jego projekt wygrała pracownia z Rotterdamu – Atelier Kempe Thill

dom kultury pośród bloków

Architekci wpisali obiekt w istniejący drzewostan. Dom kultury został zredukowany do minimum, tak by nie przytłoczył przestrzeni między blokami.

Cała koncepcja budynku opiera się na stworzeniu dwóch pomieszczeń o odmiennym charakterze, które nałożono jedno na drugie.

Parter jest całkowicie przeszklony, zastosowano tafle bezszprosowego szkła od podłogi po sufit, nie przesłania ich też żadna konstrukcja. Dzięki temu przestrzeń znajdującego się tu holu i kawiarenki przenika się z placem wokół obiektu. Parter to rodzaj „publicznego pokoju dziennego”, mieszkańcy Osdorp nawet z ulicy mogą zobaczyć, co dzieje się w środku domu kultury.

sala spotkań zamknięta w pudełku

Z kolei piętro mieści wielofunkcyjną salę służącą lokalnej społeczności. Duża i wysoka hala w kontraście do parteru pozbawiona jest okien. Doświetlają ją jedynie dwa świetliki dachowe. Sala jest całkowicie biała, co wzmaga odbicie promieni spadających z góry – przez co jej przestrzeń jest zalana dziennym światłem. Wielofunkcyjne pomieszczenie wydaje się nawet paradoksalnie, mimo braku okien. lepiej doświetlone niż przeszklony parter.

W sali domu kultury można organizować zabawy, przedstawienia teatralne, imprezy klasowe i rodzinne. Mogą się tu odbywać zajęcia dwóch różnych grup, bo w każdej chwili przestrzeń hali można przedzielić składaną na co dzień ścianką działową. Na piętro prowadzą dwie niezależne klatki schodowe, które pozwalają nie wchodzić sobie w drogę użytkownikom dwóch połówek sali.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
  • Centrum spa w Biberach
    Centrum spa w Biberach

    Współczesna architektura kojarząca się z japońskim minimalizmem, sauna dla 100 osób, malownicze góry w tle – tak wygląda Jordanbad Sauna Village zaprojektowana przez Jeschke Architektur&Planung dla mieszkańców niewielkiego miasteczka w Szwabii więcej

  • Efektowny minimalizm w Brazylii
    Efektowny minimalizm w Brazylii

    Prosto, tanio, ale nie surowo – architektura wnętrz brazylijskiego mieszkania według Alana Chu więcej

  • Biała bryła kościoła. Węgierski minimalizm
    Biała bryła kościoła. Węgierski minimalizm

    Architektura sakralna w stylu minimalizmu, czyli kościół w Újrónafő więcej

  • Minimalizm na placu zabaw
    Minimalizm na placu zabaw

    Kto powiedział, że plac zabaw musi być kolorowy? Projekt  Asif Khan Architects przygotowany we współpracy z uczniami londyńskiej szkoły wygląda jak kawałek współczesnej architektury, jest oszczędny w formie, a przede wszystkim daje wiele możliwości do zabawy więcej

Autor: TM
Zdjęcia: zdjęcia dzięki uprzejmości Atelier Kempe Thill
Data publikacji: 21.11.2011 15:32
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.