Tegoroczne zadanie a jakimi mieli zmierzyć się architekci z całego świata obejmowało metamorfozę terenów lotniska Tegel w Berlinie. W kategorii architektura uczestnicy musieli stworzyć nową typologię architektury budynków usługowo-produkcyjno-mieszkaniowych, która mogłaby być impulsem dla innowacyjnej urbanistyki. Zadaniem było tym trudniejsze, że obiekty należało sprawdzić pod względem zrównoważonego rozwoju i możliwości przekształcenia zaplanowanych funkcji w przyszłości.
Lotnisko Tegel w Berlinie – zmiana przeznaczenia
Likwidacja lotniska Tegel a przez to wielu miejsc pracy, zadecydowało także o tym, że organizatorzy liczyli na stworzenie na tym terenie obszaru działalności gospodarczych oraz nowych miejsc zamieszkania. Dzięki otwartym przestrzeniom oraz braku kontekstu urbanistycznego uczestnicy mogli wprowadzić nową typologię architektury, w której przeplatałyby się funkcje mieszkaniowe i pracy.
Architektura według Polaków
Zwycięska praca zaproponowana przez młodych architektów z Politechniki Wrocławskiej - Dagmarę Sietko-Sierkiewicz i Davida Weclawowicza w kategorii "architektura" zakłada stworzenie obiektu współczesnej manufaktury z funkcją produkcyjną w hali, która po godzinach pracy przekształca się w miejsce spędzania czasu wolnego. Hale zaprojektowane na miejscu lotniska Tegel w Berlinie, w połączeniu z częścią mieszkalno usługową rozwiązują problem separacji miejsca pracy i mieszkania.
Lotnisko Tegel w Berlinie – nowe funkcje
Młodzi architekci zaproponowali na terenie lotniska Tegel w Berlinie stworzenie kwartałów miejskich orientowanych zgodnie z kierunkami wyznaczonymi przez Terminal Główny lotniska Tegel. Kwartały stanowią przejście między częścią przemysłową, zlokalizowaną w zachodniej części projektu, a częścią naukową/badawczą, której architektura zaplanowana została w części wschodniej. W jednym kwartale znajdzie się wspomniana wcześniej współczesna manufaktura oraz budynki socjalne i miejska infrastruktura. Bryły budynków stworzą w połączeniu wewnętrzne place. Komunikację podzielono na dwa główne ciągi, z których jeden obsługuje część produkcyjną hal, a drugi tworzy bulwar dla e -komunikacji.
Architektura brył – co zaproponowali Polacy
Współczesna manufaktura to prostokątna hala produkcyjna oraz dołączony do niej wieże mieszkalno-usługowych w kształcie odwróconej litery L. Nad halą produkcyjną zaprojektowano wielofunkcyjną przestrzeń dla mieszkańców, w której znalazło się miejsce opieki nad dziećmi, ateliers, shared office. Stąd można także dostać się na zielony dach zielony przeznaczony w większej części na tzw. Miejską farmę. Kolejne trzy piętra bryły zaprojektowano jako kondygnacje. Architekci przygotowali także wariant przekształcenia części mieszkalnej na część biurową.

-
-
Andreas Gursky uznawany za jednego z najważniejszych współczesnych fotografików. Zdjęcia tego niemieckiego artysty wykonane są jakby z oddali, z kosmosu, pozwalają spojrzeć na miasta, ulice z dystansu. Gursky celowo rezygnuje z efektowności i ekspresji na rzecz surowego realizmu więcej
-
Hélène Binet to najsłynniejsza obecnie fotografka architektury na świecie. O jej zdjęciach marzą wszyscy najwięksi architekci. Stale współpracuje m.in. z Zahą Hadid czy Danielem Libeskindem. Celem Binet jest nie tyle dokumentacja budynku, co jego interpretowanie, dzięki czemu zdjęcie nabiera cech niezależnego dzieła sztuki więcej
-
Budowane w okresie gierkowskim domy-kostki to dziś niedoceniany element pejzażu polskich miast. Kubiczne bryły, ściany pokryte tłuczonym talerzami, czy dach kopertowy – to dizajn, który zainspirował biuro architektoniczne group-arch. Architekci kupili właśnie taką kostkę we Wrocławiu i ją mocno podrasowali. I tak dom-kostka przemienił się w willę-pracownię więcej

- LIFESTYLE: W subiektywie - Światowa fotografia architektury: Maurizio Marcato
- LIFESTYLE: Mistrzowie fotografii architektury: Andreas Gursky
- LIFESTYLE: Mistrzowie fotografii architektury: Hélène Binet
- ARCHITEKTURA: Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu
- FORUM: Ciche rewolucje Jiříego Krohy