Architektura
ARCHITEKTURA
WTC ikona architektury

WORLD TRADE CENTER. WTC ikona ARCHITEKTURY, która upadła po zamachach 11 września

  • Komentarze

Atak na World Trade Center

Twin Towers, czyli bliźniacze wieże World Trade Center widziane w całej okazałości z West Side Highway w lipcu 2001 roku, na dwa miesiące przed ich totalnym zniszczeniem

Fot: Wikimedia Commons / Brandon McCombs
  • Atak na World Trade Center
  • Atak na World Trade Center
  • Atak na World Trade Center
  • World Trade Center

Twin Towers, czyli dawne WTC, niegdyś najwyższe budynki świata, wchodzące w skład kompleksu World Trade Center, przez 3 dekady były symbolem Nowego Jorku. Dzieło architekta Minoru Yamasakiego jest chyba pierwszą ikoną architektoniczną, która została zniszczona na oczach milionów ludzi. 11 września WTC, ponad 400 metrowe wieże zawaliły się na skutek zamachu z 2001 roku. Wieże WTC. były swego czasu najnowocześniejszymi biurowcami na świecie.

Wieżowce World Trade Center były tym dla Nowego Jorku, czym Wieża Eiffla jest dla Paryża. Stanowiły symbol Wielkiego Jabłka, najważniejszy element panoramy Manhattanu, punkt odniesienia dla turystów i pępek finansowej stolicy świata. Atak na WTC i w efekcie zniszczenie kompleksu jest dziś uznawane za symboliczny koniec XX wieku, miał też olbrzymie znaczenie w sferze politycznej.

Dziś World Trade Center to już historia. Postaramy się przypomnieć tę ikonę współczesnej architektury, która zawaliła się na oczach milionów telewidzów śledzących na całym świecie na żywo transmisję z zamachów 11 września.

Wieżowce – współczesne katedry

Twin Towers były majestatyczne, monumentalne, ale zarazem bardzo proste. Dwie wieże stanowiły purystyczne prostopadłościany. Ich budowa rozpoczęła się 5 sierpnia 1966 roku, a oficjalne otwarcie nastąpiło 4 kwietnia 1973 roku. Twin Towers był częścią większego kompleksu – w sumie aż 7 budynków tworzyło World Trade Center – Światowe Centrum Handlu. Zajmowało ono spory kwartał na Dolnym Manhattanie. Zespół WTC zaprojektował Minoru Yamasaki, amerykański architekt japońskiego pochodzenia, wraz z Antonim Brittiochim.

Dwie wieże były ukoronowaniem całego kompleksu. Jednak ich prosta forma na początku przysporzyła architektom falę krytyki. Zarzucano im, że powtórzyli dwa identyczne budynki. Jednak tylko z pozoru Twin Towers WTC były prostymi obiektami. Stanowiły wyrafinowane dzieła architektoniczne o zaawansowanej technologii.

Po pierwsze wyróżniała je wysokość. W chwili wybudowania były najwyższymi budynkami na świecie. Palmę pierwszeństwa odebrały szacownemu Empire State Building. Mierzyły 417 metrów (północna wieża, wraz z masztem telewizyjnym na dachu – 527 metrów) i 415 metrów (południowa wieża), ale krótko cieszyły się zwycięstwem, bo jeszcze w tym samym roku rozpoczęto budowę w Chicago budowę Sears Tower, którego wysokość wyniosła 442 metry.

Twin Towers stanowiły smukłe wieże, miały w sobie coś ze strzelistości gotyku. Ten ostatni styl był widoczny u podstaw wież w postaci reminiscencji ostrołukowych form. Przez całą wysokość wież biegł równy rytm słupów międzyokiennych, które na dole wież przeplatały się – właśnie w formie dalekiego echa gotyckich łuków.

Yamasaki w ten sposób podkreślał, że tak jak średniowieczni budowniczowie sięgali nieba i tworzyli majestatyczne kościoły, tak dziś ich odpowiednikiem są wieżowce, katedry naszych czasów.

Dwie wieże

Dlaczego Yamasaki postawił na dwie bliźniacze wieże, a nie na jeden mega-wieżowiec? Architekt studiował wielkość kompleksu WTC na dziesiątkach modeli. Jeden wieżowiec wydawał się nieracjonalny, zbyt pękaty. Rozległe piętra byłyby w dużej mierze niedoświetlone, układ funkcjonalny także byłby niepraktyczny. Z kolei zespół wielu wieżowców przypominał architektowi osiedle mieszkaniowe wypełnione takimi samymi blokami.

Tak narodziła się idea dwóch bliźniaczych wież – Twin Towers, mieszczących 10 milionów stop kwadratowych przestrzeni biurowej. Ich wielkość była najbardziej ekonomiczna, dawała też każdemu wieżowcowi korzyść w postaci dużego dostępu światła dziennego do wnętrz oraz znakomite widoki. Bliźniacze wieże otrzymały po 110 pięter, co stawiało je w momencie wybudowania na pierwszym miejscu pod względem wysokości na świecie. Z punktu widokowego na szczycie jednej z wież można było widzieć wszystko w promieniu 45 mili.

World Trade Center – majstersztyk inżynierii

- Ekonomiczność WTC nie polega na oszczędzaniu na materiałach, których użyjemy – mówił Yamasaki w odniesieniu do przewidzianego kosztu budowy Światowego Centrum Handlu opiewającego na kwotę prawie pół miliarda dolarów – ale na wykorzystaniu zaawansowanych technologii, to one stanowią prawdziwe wyzwanie.

Układ konstrukcyjny wieżowców World Trade Center był naprawdę bardzo zaawansowany. Został po części zaczerpnięty z wcześniejszej realizacji Yamasakiego – budynku IBM w Seattle. Zarazem był imponująco prosty.

Fasady, każda o szerokości 208 stóp były wykonane ze stalowej kratownicy, tworzyły ją kolumny biegnące przez całą wysokość budynku, o szerokości 39 cali, to one dawały odpór siłom wiatru, które w wieżowcach są jednym z największych problemów, jakie muszą pokonać konstruktorzy. Centralny rdzeń budynku przenosił jedynie obciążenie własne budynku.

przeczytaj rowniez
Źródło: www.greatbuildings.com
Autor: Tomasz Malkowski
Zdjęcia: Wikimedia Commons / Jeffmock, Wikimedia Commons / UpstateNYer, Wikimedia Commons / Brandon McCombs, Wikimedia Commons / Duncan Rawlinson
Data publikacji: 1.09.2012 00:00
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.