Architektura
ARCHITEKTURA

Mistrzowie fotografii architektury: Balthasar Burkhard

  • Komentarze

Mistrzowie fotografii architektury: Balthasar Burkhard

Meksyk, 1999, Balthasar Burkhard

Fot: Balthasar Burkhard

Balthasar Burkhard słynie z czarnobiałych, wielkoformatowych serii fotograficznych.

Balthasar Burkhard

Urodził się w 1944 roku, w Bernie. W 1964 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Bernie, gdzie do dziś mieszka i pracuje. W latach 1976-1978 gościnnie wykładał fotografię na uniwersytecie w Chicago. Artysta zdobył uznanie już w latach 70. zajmując się szczegółowymi studiami nad aktem i fotografią krajobrazów miejskich i naturalnych.

W 1997 roku rozpoczął trwającą do dziś pracę nad cyklem lotniczych czarno-białych zdjęć, często łączonych w dyptyki i tryptyki, przedstawiających megamiasta takie jak Tokio, Meksyk czy Chicago, często zestawiane z ujęciami nietkniętych pejzaży: wydm, lodowców, pustyń. Robione zazwyczaj z dużej wysokości, bogate w szczegóły ujęcia nie przypominają jednak kartograficznej dokumentacji. Widoczne na nich zurbanizowane przestrzenie, niepozbawione romantycznego rysu, zdają się tracić ostrość i rozpływać w kierunku horyzontu. Oglądający często mają trudności w określeniu ich skali z powodu braku wyrazistych punktów odniesienia. W przeciwieństwie do wielu współczesnych fotografów Burkhard unika jakiejkolwiek manipulacji przy wywoływaniu zdjęć – robi to własnoręcznie, bez użycia technologii komputerowych.

Fotografie artysty znajdują się między innymi w stałych kolekcjach Centre Pompidou, Musée National d’Art Moderne i Fondation Cartier pour l’art contemporain w Paryżu oraz Kunstmuseum w Bernie czy Kunsthaus w Zurychu. Jego prace były ostatnio prezentowane na wystawie Standpunkt 1 w Kirchner Museum w Davos (2003), w ramach dwóch indywidualnych wystaw w Kunstmuseum w Bernie i Galerii Fruitmarket w Edynburgu (2004) i podczas prezentacji Two mountains (wraz z Naoyem Hatekayamą) w Tokyo Art Museum (2006).

przeczytaj rowniez
  • Mistrzowie fotografii architektury: Vera Lutter
    Mistrzowie fotografii architektury: Vera Lutter

    Vera Lutter jest znana ze swych monumentalnych, czarnobiałych fotografii przestrzeni miejskich. Jej zdjęcia to negatywy, powstające w przekształconych w camera obscura pomieszczeniach. Odrealnione obrazy miast, tworzone przez artystkę, są rozpoznawalne na całym świecie więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000

    Celem konkursu jest promocja najlepszej architektury miejskiej, zrealizowanej w okresie Trzeciej Rzeczypospolitej oraz pobudzenie wrażliwości społecznej na kształt naszego otoczenia. więcej

  • Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101
    Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101

    Wieżowiec Taipei 101 w mieście Tajpej, stolicy Tajwanu. Mający 508 metrów gigant jest dzisiaj najwyższym budynkiem na świecie. Jego projektantom przyszło się zmierzyć z problemami trudnych warunków posadowienia (jakość gruntu określono jako niezadowalającą), silnych wiatrów  (tajfuny występują tu kilka razy w roku) i trzęsień ziemi (działka jest położona około 200 metrów od linii uskoku tektonicznego). Budynek należało wyposażyć w specjalny system tłumienia drgań i kołysania, by zapewnić możliwie jak największy komfort dziesięciu tysiącom jego użytkowników. Jednocześnie do poruszania się między  wszystkimi 101 kondygnacjami przeznaczono 61 wind, z czego dwie, zapewniające dojazd na najwyżej położone piętra osiągają rekordowe szybkości, potwierdzone wpisem do Księgi Rekordów Guinessa. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002

    Czwarta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Finał odbył się w siedzibie SARP-u w Warszawie, 10 stycznia więcej

Źródło: "Architektura Murator" 11/2006
Autor: red.
Zdjęcia: Balthasar Burkhard
Data publikacji: 20.06.2011 13:59
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.